آموزش, گیاهان آپارتمانی

شرایط نگهداری کراسولا خرفه ای و درختی به طور کامل

کراسولا

کراسولا یکی از انواع گیاهان آپارتمانی که از خانواده ساکولنت‌هاست و می‌تواند زینت‌بخش خانه شما باشد. این گیاه دارای برگ‌های گوشتی است که آب را در خود ذخیره می‌کنند. به همین دلیل میزان آبیاری آن نسبت به گیاهان آپارتمانی با برگ نازک کمتر است. اما شرایط نگهداری کراسولا درختی و خرفه‌ای چگونه است؟ این گیاه باید چطور آبیاری شود و میزان رطوبت خاک آن باید چقدر باشد؟ در این مطلب با شهریارکاکتی همراه باشید تا شما را با شرایط نگهداری کراسولا آشنا کنیم.

نحوه آبیاری کراسولا

اولین نکته مهم برای مراقبت از گیاهان آپارتمانی، توجه به نحوه آبیاری است. آب مهم‌ترین عامل در رشد گیاهان است که کم یا زیاد شدن آن می‌تواند کراسولا خرفه ای شما را آسیب پذیر کند. میزان آبی که باید به این گلدان بدهید در فصل تابستان و زمستان فرق می‌کند. در فصل تابستان همین که سطح خاک گلدان کمی خشک شد، باید به گیاه آب دهید.

اما در فصل زمستان باید میزان خشکی خاک یک یا دو سانتیمتر از سطح خاک پایین‌تر رود تا به گلدان آب دهید. این گلدان در برابر آب مقاومت بسیار بالایی دارد، با این حال نباید بیش از حد خاک آن خشک بماند. در این صورت باعث زرد و خشک شدن برگ‌ها می‌شود که در نهایت از روی شاخه می‌افتند.

خرید کراسولا خرفه ای

همچنین اگر کراسولا درختی یا خرفه ای را بیش از حد آبیاری کنید، ساقه آن در اثر دریافت رطوبت زیاد، پلاسیده می‌شود و برگ‌ها هم می‌ریزند. برای آبیاری این گیاه آب بدون کلر را برای مدت 24 ساعت در یک ظرف نگهداری کنید و سپس پای گل بریزید. آبیاری زیاد باعث نرم شدن ساقه کراسولا می‌شود.

میزان نور برای گلدان کراسولا

یکی دیگر از نکات بسیار مهم برای نگهداری از این گلدان، توجه به نور به عنوان یکی از عناصر مهم برای رشد است. برای تأمین نور باید زمان خرید به موقعیت نگهداری آن نیز دقت داشته باشید. در فروشگاه شهریارکاکتی به نحوی از گیاهان آپارتمانی و از جمله گلدان‌های کراسولا نگهداری می‌شود که در محیط آپارتمان دچار مشکل و ریزش برگ نشود.

اگر از ابتدا گلدان در مقابل نور مستقیم آفتاب قرار گرفته باشد، توانایی هضم دوباره نور مستقیم را دارد. اما اگر در نور غیرمستقیم پرورش داده شده باشد، نمی‌توانید برای ساعت‌ها آن را در مقابل آفتاب جوشان قرار دهید. در این صورت برگ‌های گیاه زرد و خشک می‌شود.

این گیاه دوستدار نور زیاد است، اما می‌توانید آن را در پشت پنجره هم قرار دهید. در این صورت برگ‌های بیشتر، پهن‌تر و ضخیم‌تری خواهد داشت. اگر پنجره جنوبی دارید، می‌توانید چندین ساعت آن را در مقابل این پنجره قرار دهید تا نور را به شکل بهتری دریافت کند.

برای احیای گیاه کراسولا قاشقی می‌توانید آن را به شکل تدریجی در برابر نور قرار دهید. هر چقدر نور بیشتری به این گیاه بخورد، برگ‌های آن به رنگ قرمز تمایل پیدا می‌کنند و گلدان طبیعی شما زیباتر خواهد شد. البته این توصیه فقط برای روزهای خنک پاییز و زمستان است و برای فصل تابستان باید آن را از آفتاب و نور زیاد دور نگهدارید.

دمای محیط برای نگهداری کراسولا

از دیگر نکات مهم برای نگهداری گیاه کراسولا توجه به دمای محیط است. به طور کلی این دسته از گیاهان با برگ‌های ضخیم می‌توانند در محیط‌های خنک رشد بهتری داشته باشد. بهترین دما برای محیط جهت نگهداری کراسولا درختی بین 12 تا 25 درجه سانتیگراد است و اگر دما بیش از این سرد شود، یخ زدگی و پوسیدگی برگ‌های گیاه را به دنبال دارد. در فصل تابستان هم دمای محیط نباید از 25  درجه بیشتر شود. گرمای زیاد باعث شل و افتادگی ساقه گیاه می‌شود که شاید شما را در مورد آن نگران کند.
خرید کراسولا خرفه ای

شرایط خاک برای کراسولا خرفه ای

خاکی که برای نگهداری از گیاهان آپارتمانی استفاده می‌شود، باید قدرت کافی برای رشد و نمو آن را داشته باشد. در شهریارکاکتی تلاش می‌شود همراه با هر گیاه و از جمله کراسولا بهترین خاک به مشتریان توصیه شود. به هر حال هر گیاه شرایط منحصر به فردی برای رشد دارد و نوع خاک آن با خاکی که برای سایر گیاهان استفاده می‌شود متفاوت است. به همین دلیل در این فروشگاه به همراه گیاه آپارتمانی، خاک مخصوص آن نیز به مشتری داده می‌شود.

مشاهده قیمت و خرید انواع ملزومات نگهداری کراسولا

خاک این گیاه باید از مواد مغذی برای رشد و نمو سرشار باشد تا فقط ساقه بدون برگ را مشاهده نکنید. از نظر ما بهترین خاک برای این گلدان ترکیبی از کوکوپیت، خاک برگ، ماسه و خاک باغچه است که باید زهکشی بالایی نیز داشته باشد. به این معنا که به محض آبیاری، آب اضافه از گلدان خارج شود و به ریشه گیاه آسیب وارد نکند.

کود مناسب برای کراسولا

برای کود دادن به کراسولا باید فصل زمستان را به کلی فراموش کنید تا گلدان شما حسابی استراحت کند و برای فصل بهار آماده شود. بهترین کود برای این گیاه، ورمی کمپوست یا کود دامی خشک شده است. کود مخصوص بنفشه آفریقایی هم برای تقویت کراسولا پیشنهاد می‌شود. بهار و تابستان بهترین فصل برای کود دادن به این گلدان است.

عوض کردن گلدان

شاید فکر کنید با تعویض گلدان و تبدیل یک گلدان کوچک به گلدان بزرگتر می‌توانید رشد گیاه خانگی‌تان را بیشتر کنید. در حالی که کراسولا درختی نیازی به تعویض سریع گلدان ندارد و تا زمانی که برگ‌ها سرزنده و رشد طبیعی آن ادامه دارد، به تعویض گلدان آن فکر نکنید. وقتی ریشه‌های گیاه از ته گلدان بیرون زده شد، یعنی دیگر فضای کافی برای رشد آن وجود ندارد و وقت تعویض گلدان فرا رسیده است.

غبارپاشی برگ‌های گیاه

یکی دیگر از نکات مهم برای نگهداری از بونسای کراسولا خرفه ای توجه به تمیز بودن برگ‌هاست. برای این کار حداقل یک بار در ماه، برگ‌های گلدان را تمیز کرده و غبارگیری کنید. با این کار عمل فتوسنتز کراسولا بهتر انجام می‌شود. فقط زمانی که برگ‌های گیاه را تمیز کردید، آن را مستقیم در معرض نور آفتاب قرار ندهید. زیرا باعث سوختگی، زرد شدن و افتادن برگ‌های آن می‌شود.

روش تکثیر کراسولا

برای اینکه تعداد گلدان‌های خود را از این گیاه بیشتر کنید، می‌توانید به چند روش آن را تکثیر کنید. قلمه زدن ساقه، استفاده از بذر و برگ و یا تقسیم بوته از جمله روش‌هایی است که برای تکثیر کراسولا درخته می‌توانید استفاده کنید. در روش قلمه زدن یک شاخه از آن را با چاقوی تیز برش بزنید و برای مدت حداقل یک هفته در آب قرار دهید تا ریشه بزند. برش ساقه باید از قسمت بالای یک گره باشد و حداقل یک جفت برگ داشته باشد.

برای تکثیر کراسولا با برگ فقط باید یک برگ آن را جدا کنید و در خاک مرطوب قرار دهید تا ریشه بزند. حدود یک ماه طول می‌کشد تا برگ ریشه بزند.

حرف آخر

اگر می‌خواهید کراسولا بعد از خرید همانند زمانی که در فروشگاه قرار دارد، تازه، زیبا و باطراوت باشد، حتما به شرایط نگهداری آن در فروشگاه توجه داشته باشید. اگر محیط نگهداری آن با جایی که قرار است در آپارتمان شما باشد، تفاوت زیادی داشته باشد، بعد از مدتی کراسولا پژمرده و ضعیف می‌شود. فروشگاه شهریارکاکتی از جمله مراکز عرضه گیاهان آپارتمانی است که محصولات خود را با توجه به شرایط محیط خانگی نگهداری می‌کند.


ایسنتای شهریارکاکتی

پیروز و موفق باشید.
منبع : مجموعه ی شهریار کاکتی
کپی با ذکر منبع مجاز می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید