آموزش جانبی, گیاهان آپارتمانی

غبار پاشی گیاهان آپارتمانی ( فواید و روش انجام آن)

غبار پاشی گیاهان آپارتمانی

با توجه به این که  بسیاری از ما این روزها زمان زیادی را در خانه های خود می گذرانیم، دوست داریم  محیط زندگی خود را با کمی زیبایی طبیعی جذاب کنیم. یکی از دلایل استفاده از گیاهان آپارتمانی همین نکته است. تنها یک گیاه گلدانی با برگ های خاص و پر جنب و جوش می تواند یک اتاق را متحول و دلپذیرکند. اما مانند هر موجود زنده دیگری، گیاهان آپارتمانی نیز به مواظبت مناسب نیاز دارند و این مراقبت  شامل گردگیری گه گاهی می شود.

اگر شما جزو افرادی هستید که گرد و غبار روی برگ‌های زیبای گیاهان آپارتمانی‌تان رانادیده گرفته‌اید، باید بدانید که غبار پاشی این گیاهان و تمیز کردن آن ها فواید زیادی برای گیاهان ارزشمند شما و همچنین خودتان دارد.

فواید غبار پاشی گیاهان آپارتمانی

غبار پاشی گیاهان آپارتمانی
چه دلیلی دارد که گیاهان تزئینی را مدام غبارپاشی کنید؟ در زیر دلایل آن ذکر شده است:

تولید هوای مناسب

تجمع گرد و غبار نه تنها برای گیاهان بلکه برای هیچ چیز خوب نیست، آلرژی شما را تحریک کند و می تواند گیاهان را از داشتن سالم ترین زندگی باز دارد. برگ هایی که روی آن ها با گرد و غبار پوشیده شده اند، نور خوبی  ای را برای فتوسنتز دریافت نمی کنند، در نتیجه گیاهان شما قادر نخواهند بود به اندازه‌ای کافی  اکسیژن تولید کنند. به این معنی که شما هوای تمیزتر داخل خانه را از دست می دهید.

هرس کردن و مرتب نمودن ظاهر گل

هرزمان که مشغول تمیز کردن منزل خود می شوید حتما گیاهان آپارتمانی را هم به ترکیب اضافه کنید. این کار به شما می کند که تا گیاهان خود را بررسی کرده و در صورت نیاز برگ های مرده و زرد آن را بردارید.

 3. حفظ گیاه از آفات

یک راز کوچک در مورد گیاهان آپارتمانی این است که ، به راحتی می توانند، شته، پشه و سایر آفات را به خود جذب کنند.در نتیجه با غبار روبی منظم از گیاه و مراقبت از آن به زودی متوجه تغییرات در رنگ یا بافت گیاه شده و در صورت بروز هر گونه آفات فورا آن را درمان خواهید کرد.

نحوه غبار پاشی گیاهان آپارتمانی

انتخاب روش برای تمیز کردن گیاهان آپارتمانی به نوع گیاه، نوع برگ ها و میزان کثیفی گیاه بستگی دارد.

در این مقاله شش روش رایج برای تمیز کردن گیاهان را معرفی می کنیم:

روش ها عبارتند از:

  • گردگیری با پر یا برس
  • پاک کردن با یک پارچه نرم
  • شستشو با آب تمیز
  • پاشیدن با محلول صابون رقیق شده
  • حتی در برخی موارد استفاده از هوای فشرده برای از بین بردن کثیفی.

گردگیری با پر یا برس

هنگامی که گرد و غبار کمی روی برگ وجود دارد، می توانید با کمک پر یا برس به سرعت آن را گردگیری کنید. برای این کار شاخ و برگ ها را به آرامی برس بزنید. برس کشیدن سریع گیاه شما را زبر کرده و ممکن است که برگ را از ساقه جدا کند.
همچنین برخی از گیاهان برگ های چسبناک یا کرکی دارند. در نتیجه نمی توان آن ها را با آب یا پارچه تمیز کرد.  به عنوان مثال، بنفشه شنل دوست ندارد برگ هایش خیس باشد. در این حالت یک برس نرم مانند برس قارچی، گرد و غبار روی آن را به آرامی پاک می کند.

غبار پاشی گیاهان آپارتمانی

پاک کردن با پارچه نرم و مرطوب

برای گیاهان آپارتمانی که بیش از حد بزرگ هستند یا برگ های درشتی دارند، پاک کردن با یک پارچه مرطوب موثرترین و بهترین روش است. این روش برای گیاهان با برگ های کوچک زیاد، نه تنها مناسب نیست بلکه تا حدودی خسته کننده است.

حتما هنگام غبار پاشی گیاهان آپارتمانی از آب گرم و تمیز(در صورت امکان آب مقطر) استفاده کنید. همچنین بهتر است  دستمال شستشورا از پارچه میکروفایبر یا تی شرت قدیمی نرم انتخاب کنید. در واقع مهم ترین نکته در این روش، نرم بودن دستمال است به طوریکه برگ را خراش ندهد.

گیاه را در آب غوطه ور کنید

گیاهان کوچکتر یا آنهایی که برگ های زیادی دارند را می توانید در آب غوطه ور کرده و به راحتی غبار پاشی کنید. به این صورت که گیاه را برگردانید و آن را در یک سطل آب گرم فرو کنید و برگ ها را به آرامی در آب تکان دهید. برای جلوگیری از ریزش خاک هنگام وارونه شدن گلدان، گیاه را از قبل آبیاری کنید. یا بالای گلدان را در پلاستیک بپیچید تا خاک آن را حفظ کند. سپس قبل از اینکه گیاه را در جای خود قرار دهید، اجازه دهید آب آن کاملا تخلیه شود.
اگر آب زیادی روی برگ ها باقی ماند، می توانید به آرامی آن را با دستمال کاغذی یا پارچه نرم پاک کنید. مزیت خشک کردن برگ ها این است که از ایجاد لکه های آب روی سطح برگ ها جلوگیری می کند.

غبار پاشی گیاهان آپارتمانی

گیاهان را زیر دوش بشویید

برای گیاهان بزرگتر، ساده ترین روش غبار پاشی، دوش گرفتن آنها است. به این ترتیب که گیاهان را در وان حمام قرار دهید و به آرامی از سر دوش آب گرم اسپری کنید. مطمئن شوید که فشار آب خیلی زیاد نبوده و به برگ های ساقه گیاه آسیب نرساند یا برگ ها را نشکند.
پس از شستشوی خوب گیاه، ، اجازه دهید ساقه و برگ در هوا کاملا خشک شوند، یا اگر آب روی برگ‌هایشان جمع شده بود، به آرامی آنها را با دستمال کاغذی یا پارچه نرم پاک کنید.

غبار پاشی گیاهان آپارتمانی با محلول صابون

اگر گیاهان شما بسیار کثیف هستند، ممکن است آب ساده برای تمیز کردن آنها کافی نباشد. در این مورد، افزودن محلول صابون ملایم می تواند به از بین بردن کثیفی آن کمک کند. به این شکل که ¼ قاشق چایخوری صابون ظرفشویی را در یک لیتر آب گرم ریخته و هم بزنید. سپس آن را در یک بطری اسپری ریخته  و به آرامی کل گیاه را اسپری کنید. سپس  برگ را با آب گرم بشویید تا باقیمانده صابون کاملا پاک شود. قبل از اینکه گیاه را در جای خود قرار دهید، بگذارید در هوای آزاد خشک شود یا با یک حوله کاغذی تمیز یا پارچه نرم سطح برگ ها را خشک کنید.

تمیز کردن کاکتوس ها و ساکولنت ها با هوای فشرده

نگهداری و غبار پاشی کاکتوس ها و ساکولنت ها در مقایسه با دیگر گیاهان متفاوت است. اندام های هوایی این گیاهان با یک پوشش محافظ (لایه مومی) پوشانده شده است که به جلوگیری از تبخیر، حفظ آب در داخل بافت گیاه و در نتیجه افزایش توانایی آنها برای مقاومت در برابر شرایط خشکی کمک می کند. در نتیجه پاشیدن آب روی گیاه یا فرو بردن آن در آب باعث از بین رفتن این پوشش می شود. به همین دلیل بهتر است از یک قوطی هوای فشرده برای تمیز کردن آنها استفاده کنید.


قوطی را در فاصله حداقل 15 تا 20 سانتی متری از گیاهان نگه دارید و در فواصل کوتاه اسپری کنید تا گرد و غبار و کثیفیروی گیاهان را از بین ببرد. مراقب باشید  که این کار را برای مدت طولانی انجام ندهید، زیرا هوا خیلی سرد شده و می تواند به بافت گیاه آسیب برساند.

در ادامه گیاهان را به آرامی با یک پارچه الکترواستاتیک یکبار مصرف یا میکروفیبر گردگیری کنید. سپس هر دو طرف برگ ها را با یک پارچه نرم آغشته به آب ولرم پاک کنید. برای از بین بردن کثیفی های سنگین، تقریباً ¼ قاشق چایخوری مایع ظرفشویی را در 1 لیتر آب ولرم مخلوط کنید. گیاه را اسپری کنید، سپس بشویید.

چند وقت یکبار باید گیاهان آپارتمانی را تمیز کرد؟

مدت زمان لازم برای غبار پاشی گیاهان آپارتمانی به میزان گرد و غبار موجود در هوای خانه شما بستگی دارد. گیاهان آپارتمانی که در مناطقی با جاده‌های خاکی، ساخت‌وسازهای مداوم، زمین‌های خالی و باد زیاد رشد می‌کنند، باید هفته ی یکبار، تمیز شوند.

بهترین راه برای تعیین اینکه آیا گیاه شما نیاز به تمیز کردن دارد یا نه، این است که انگشتان خود را روی برگ های ان بکشید. اگر جای اگشت شما روی برگ باقی ماند، باید هر چه زودتر گیاه را تمیز کنید.

 لوازم مورد نیاز برای غبار پاشی گیاهان آپارتمانی

  • بطری اسپری
  • نازل یا شیلنگ سمپاش
  • سطل
  • پارچه مرطوب
  • گردگیر یا برس نرم
  • برس سفت
  • مواد
  • پوشش پلاستیکی
  • مایع ظرف شویی



نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید