گیاهان آپارتمانی

پرورش گیاهان آپارتمانی در آب همراه با نکات کاربردی

پرورش گیاهان آپارتمانی در آب همراه با نکات کاربردی

اگر جزو افرادی هستید که به گیاهان آپارتمانی علاقه دارید اما نگهداری از ان‌ها و آبیاری به موقع شما را خسته می‌کند. به شما پیشنهاد می‌کنیم گیاهان مورد علاقه خود را در آب پرورش دهید. شهریارکاکتی پیشنهادات مفیدی دارد تا بتوانید گیاهان خانگی خود را در آب نگهداری کنید. البته این روش برای گیاهان قابل استفاده نیست و در عین حال باید به نکاتی نیز توجه داشته باشید.

دلیل پرورش گیاهان آپارتمانی در آب

انواع گیاهان آپارتمانی زیادی وجود دارند که می‌توان آنها را در آب و در فضای داخلی آپارتمان پرورش داد. از فواید پرورش گیاه در آب این است که در صورت فراموش کردن آبیاری دیگر نیاز نیست مرتب به گلدان آب بدهید.

همچنین پرورش گل در آب، گیاهان را از گزند آفات و شته‌ها دورمی کند. زیرا آفات معمولا از طریق خاک به گیاه حمله می‌کنند.
همچنین حیوان خانگی مانند گربه و سگ خاک گلدان را با چنگ‌های خود کنده و آن را در آپارتمان پخش می‌کنند. در نتیجه پرورش گیاه در آب تمیز تر از پرورش در خاک است.

پرورش گیاهان آپارتمانی در آب همراه با نکات کاربردی

نحوه گذاشتن گیاهان آپارتمانی در آب

بسته به نوع گیاه بهترین راه برای شروع پرورش، قلمه زدن ساقه یا برگ تازه آن است. می‌توانید از گیاهان آپارتمانی‌ خود یک قلمه بردارید یا چند قلمه‌ از دوست خود بگیرید. برای رشد گیاهان در آب، قلمه چندین برگ داشته باشد. همچنین باید قلمه را درست زیر یک گره از ساقه جدا کنید.

در ادامه ساقه یا برگ را در آب شیرین قرار دهید. می‌توانید از آب بطری، آب باران یا آب لوله کشی کلردار استفاده کنید، لازم به ذکر است که آب لوله کشی باید 24 ساعت قبل از استفاده، در ظرف بماند تا کلر آن از بین برود.
در ادامه ظرف را در نقطه ای از آپارتمان قرار دهید که که نور روشن و غیرمستقیم داشته باشد.

انواع گیاهان برای پرورش در آب

در زیر لیستی از انواع گیاهان آپارتمانی پرطرفدار که به راحتی درون آب رشد می‌کنند آورده شده است.

همیشه سبز چینی (گونه Aglaonema)

گیاه آگولانومیا یا همیشه سبز چینی گیاهان آپارتمانی بی خیالی هستند که در نور کم مقاوم هستند. همین ویژگی‌ها است که آن را به یک گیاه آپارتمانی محبوب برای کسانی تبدیل کرده‌ که خواهان فضای سبز کم دردسر هستند. استفاده از این گیاه در دکوراسیون داخلی می‌تواند دفتر کار یا اتاق خواب شما را بسیار آرامبخش کند آگولونومیا با برگ‌هایی در طرح‌ها و رنگ‌های متنوع از جمله سبز، زرد، صورتی، سفید و قرمز وجود دارد.‌ این گیاه آپارتمانی زیبا به راحتی در آب رشد می‌کند. برای رشد آن در آب، ساقه‌های شش اینچی را ببرید و آنها را در یک اتاق روشن، اما دور از نور مستقیم قرار دهید.

گیاه فیکوس

گیاه فیکوس دارای برگ‌های سبز مومی شکل بزرگی است که می‌تواند به گیاه آپارتمانی بزرگ تبدیل شود. هنگامی که فیکوس در گلدان بزرگی از خاک کاشته می‌شود و در نور روشن قرار می‌گیرد، ارتفاع آنها به شش تا ده فوت می‌رسد. با این حال، وقتی در آب رشد می‌کند، کندر رشد می‌کنند.

بعد از خرید فیکوس ابتدا باید آن را قلمه بزنید. اندازه قلمه بتر است بین 6 تا 8 انچ باشد. سپس قلمه را در ظرف تمیزی از آب قرار دهید و آن را دور از آفتاب مستقیم، در جایی که نور غیرمستقیم زیادی دریافت می‌کند، نگه دارید. در عرض سه تا چهار ماه، ریشه‌های کوچکی ظاهر می‌شود و در نهایت می‌توانید گیاه را به گلدان خاک منتقل کنید یا بگذارید تا در آب به رشد خود ادامه دهد.

نی نی گنگ (گونه دیفن باخیا)

دیفن باخیا یا نی نی گنگ یک گیاه خانگی محبوب با برگ‌های بزرگ و اغلب متنوع است. نه تنها زیبا است، بلکه مراقبت بسیار کمی نیز دارد و به آسانی در خاک یا آب رشد می‌کند. برای رشد دیفن باخیا در آب، یک تکه به طول شش اینچ از ساقه را ببرید و آن را در ظرفی حاوی آب تمیز قرار دهید. آن را در نور روشن اما دور از آفتاب مستقیم نگه دارید. هنگام قطع کردن ساقه‌های دیفن باخیا از دستکش استفاده کنید زیرا شیره آن سمی است و باعث آلرژی پوستی می‌شود.

پیچک انگلیسی ( هیدرا هیلیکس)

پیچک گیاهان بالارونده ای هستند که در باغ‌ها برای پوشاندن دیوارها و سازه‌ها یا ایجاد پوشش متراکم زمین استفاده می‌شوند. در خارج از منزل، آنها به دلیل مهاجم بودن شهرت خوبی دارند و فقط باید در جایی کاشته شوند که فضایی برای پرسه زدن داشته باشند و دیگر گیاهان را خفه نکنند. انواع مختلفی از پیچک‌ها با طیف وسیعی از رنگ‌ها و تنوع برگ موجود است.

من از طرفداران پر و پا قرص پیچک انگلیسی هستم که به راحتی رشد می‌کند، یک گیاه آپارتمانی با مراقبت بسیار کم بوده و به راحتی در آب رشد می‌کند. برای رشد آن در آب، قلمه‌هایی از آن به طول چهار تا شش اینچ را در یک لیوان یا گلدان قرار دهید. پس از چند ماه، می‌توانید قلمه‌های ریشه دار پیچک را در گلدانی از خاک کاشته و یا‌ آن را در ظرف آب خود رها کنید تا تا به رشد خود ادامه دهند.

فیلودندرون برگ قلب

“اغلب گفته می‌شود که کشتن این انگور گرمسیری از زنده نگه داشتن آن سخت تر است”. فیلودندرون قلبی دارای برگ‌های براق و قلبی شکل با ساقه‌هایی است که می‌توانند تا چهار فوت یا بیشتر رشد کنند.

اگر به فیلودندرون گر پشت علاقه دارید می‌توانید با قلمه زدن مداوم باعث بزرگ ترشدن آن شوید، برای رشد این گیاه گرمسیری در آب، یک قلمه بلند چهار تا هشت از برگ‌های زیرین ساقه جدا کنید. سپس آن را در یک گلدان پر از آب قرار دهیدد. ظرف را در محلی که نور روشن دارد اما دور از نور مستقیم خورشید باشد نگهداری کنید.

فیلودندرون در دمای بالاتر از 70 درجه فارنهایت بهترین رشد را دارد، بنابراین از نگهداری گیاه در اتاق سرد خودداری کنید. گاهی اوقات با اضافه کردن یک قطره کود آلی مایع به آب باعث‌ تغذیه آن شوید.

فیلودندرون الهه طلایی یکی دیگر از انواع فیلودندرون است که در آب‌ به خوبی رشد می‌کند.

پیچک شیطان یا پتوس طلایی

این گیاه که به عنوان پوتوس طلایی نیز شناخته می‌شود، یک گیاه انگور قوی با برگ‌های قلبی شکل بسیار متنوع به رنگ‌های سبز و زرد است. ساقه‌های این گیاه در حین رشد پایین می‌روند. با قرار دادن ساقه‌ها در یک گلدان بلند، یک ظرف دیواری یا روی قفسه‌ای از رشد آویزان و به سمت پایین آن لذت ببرید.

بامبو خوش شانس

در حالی که شباهت زیادی به بامبو دارد اما بامبو نیست، بلکه نوعی دراسنا است. ساقه‌های ضخیم اغلب در دسته‌های دوتایی یا بیشتر بهم پیچ خورده اند. وقتی بامبوهای خوش شانس را می‌بینید ممکن است فکر کنید که این گیاهان نیاز به نگهداری و مراقبت زیادی دارند، اما برعکس این موضوع صادق است. اینه گیاهان مراقبت کمی نیاز دارند و به خوبی در آب رشد می‌کنند. برای تقویت رشد بامبو پیشنهاد می‌کنیم، هر یا دو ماه یکبار به آب کود آلی اضافه کنید.

گیاه عنکبوتی

گیاهان عنکبوتی از گیاهان بسیار رایج در آپارتمان هستند که به دلیل شاخ و برگ‌های متنوع و سهولت در کشت پرطرفدار می‌باشند. همانطور که گیاه رشد می‌کند، بچه‌هایی تولید می‌کند که می‌توان آنها را قیچی کرد و در آب قرار داد تا ریشه داده و مجددا گیاهان جدید ایجاد شود. همچنین می‌توان گیاه عنکبوتی را به‌عنوان یک گیاه آپارتمانی برای مدت طولانی در آب نگهداری کرد. گیاهان عنکبوتی که در آب رشد می‌کنند را از نور مستقیم آفتاب دور نگه دارید و در صورت کدر شدن آب هر هفته یا دو هفته یکبار تعویض کنید.

کولئوس

گیاه کولئوس به دلیل رنگ‌، طرح‌، اندازه‌ و فرم‌ خارق‌العاده شاخ و برگ‌هایی که دارد بسیار محبوب است. این گیاه را می‌توان به راحتی در آب پرورش داد و از زیبایی خارق العاده آن لذت برد.‌ برای رشد این گیاه دمای متوسط اتاق و نور غیر مستقیم خورسید کفایت می‌کند.

بگونیا

بگونیا یکی از گیاهان آپارتمانی جذاب است که به راحتی در محیط‌های سایه دار ودر‌ آب رشد می‌کند. این گیاه دارای گونه‌های مختلف با رنگ‌های سبز، نقرع ای، سفید، قرمز و صورتی است.‌

از دیگر گیاهان سرپوشیده که می‌توان در آب پرورش داد می‌توان به گیاه یهودی سرگردان و زنبق صلح اشاره کرد.

بهترین ظرف برای نگهداری گیاهان در آب

از هر گلدان، شیشه، شیشه یا بطری می‌توان برای رشد گیاهان استفاده کرد. هنگام انتخاب ظرف، سعی کنید که با اندازه گیاه هماهنگ باشد. ساقه ای که به تازگی بریده شده ممکن است فقط به یک بطری کوچک یا کاسه کم عمق آب نیاز داشته باشد، اما با رشد آن، باید به ظرف بزرگتری منتقل شود.

تغذیه گیاهان در آب

از آنجا که آب حاوی مواد مغذی برای تغذیه گیاهان آبزی نیست، باید از کود مخصوص گیاهانی استفاده کنید که در آب نگهداری می‌شوند. از سوی دیگر باید به صورت دوره ای آب گلدان را نیز عوض کنید تا اکسیژن کافی برای تغذیه گیاه وجود داشته باشد و جلبک ریشه‌های گیاه را خراب نکند.

در آخر

پرورش گیاهان آپارتمانی در آب یکی از روش‌های زیباتر کردن خانه یا محل کار است. برای مثال با گذاشتن چند شاخه پتوس در داخل یک گلدان شیشه‌ای و مقداری آب می‌توانید میز جلو مبلی یا آشپزخانه خود را زیباتر کنید.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید