آموزش جانبی, کوددهی, گیاهان آپارتمانی

فواید کود آهن برای گیاهان آپارتمانی

فواید کود آهن برای گیاهان آپارتمانی

آهن یک ماده مغذی و ضروری برای رشد و سالم ماندن گیاهان است. اگرچه این ماده جز عناصر سه گانه اولیه ( پتاس، فسفر و نیتروژن) نیست اما کمبود آن باعث زرد شدن برگ‌های جوان به دلیل عدم توانایی گیاه در تولید کلروفیل‎‌ می‌شود. به این حالت نیز در علم گیاه‌شناسی کلروز‎‌ می‌گویند. برای جلوگیری از این عارضه و جبران کمبود آهن گیاه باید از کود آهن استفاده کنید. اما این کار چه فایده‌ای دارد؟ با ما همراه باشید تا به شما پاسخ دهیم.

فواید آهن برای گیاهان آپارتمانی

اگر کمبود آهن گیاهان آپارتمانی شدید شود، باعث از دست دادن رنگ‎‌ برگ‌ها می‌شود و می‌تواند برگ‌های بالغ را نیز تحت تاثیر قرار دهد. از سوی دیگر ph خاک میزان دسترسی به آهن و بقیه ریز مغذی‌ها را برای گیاهان تعیین‎‌ می‌کند. گیاهان قادر به جذب آهن در خاک‌هایی با غلظت بالای کربنات‌ها و بی کربنات‌ها نیستند.

معمولا در خاک مقداری آهن‌ وجود دارد. با این حال، به دلیل سطح pH در خاک، همیشه در دسترس گیاهان قرار نمی گیرد. زمانی که PH خاک خیلی بالا (قلیایی) یا خیلی کم (اسیدی) باشد آهن موجود در آن قابل جذب نیست. اما زمانی که PH خاک‌ خنثی باشد، آهن آزاد و در نهایت جذب راحتی برای گیاهان دارد. علاوه بر این، میکروارگانیسم‌هایی در خاک زندگی می‌کنند و‌ باعث‎‌ می‌شوند تا خاک بیشترین جذب گیاه را داشته باشند.

فواید کود آهن برای گیاهان

همانطور که آهن برای بدن انسان حیاتی است، برای گیاهان نیز لازم و ضروری‎‌ می‌باشد. بدون آهن، گیاهان نمی توانند کلروفیل تولید کنند. همچنین بدون آهن، گیاه‎‌ می‌تواند به حالت کلروز (کمبود کلروفیل، سبز شدن کمتر گیاه کمتر) برود. مانند سایر مواد مغذی ضروری گیاه، آهن نقش‌های متعددی را در رشد و نمو گیاه ایفا‎‌ می‌کند. در این بخش از مقاله چند مورد از فواید کود آهن برای گیاهان را ذکر‎‌ می‌کنیم.

  • آهن باعث سبز شدن گیاه‎‌ می‌شود.
  • آهن استرس گیاه را کاهش‎‌ می‌دهد.
  • آهن قند کافی تولید‎‌ می‌کند.
  • آهن بیماری گیاهان را درمان و مانع از گسترش آن‌ها‎‌ می‌شود.
  • آهن توانایی ترکیب با دیگر کودها را دارد.
  • آهن کلروپلاست‌ها را حفظ‎‌ می‌کند.
  • آهن از فتوسنتز پشتیبانی‎‌ می‌کند.
  • آهن باعث تنفس گیاه‎‌ می‌شود.
  • آهن برای عملکرد آنزیم ضروری است.
  • آهن به تثبیت نیتروژن کمک‎‌ می‌کند.
  • آهن به حرکت اکسیژن از طریق سیستم گیاه کمک‎‌ می‌کند.

فواید کود آهن برای گیاهان آپارتمانی

زمان مصرف کود آهن برای گیاهان آپارتمانی

از آنجایی که بعد از خرید گیاهان آپارتمانی در فضای بسته نگه داری‎‌ می‌شوند لازم است در طول ماه یکباراز کود آهن برای حفظ سلامت و رشد آن‌ها استفاده کنید.‌ معمولا فصل بهار و تابستان مناسب ترین زمان برای کوددهی به گیاهان است. همچنین زمانی که گلدان گیاه را تعویض کردید، بهتر است از کود آهن استفاده کنید. زیرا در این زمان گیاه دچار استرس شده و این کود‎‌ می‌تواند میزن استرس آن را کم کند.

نحوه استفاده از کود آهن برای گیاهان آپارتمانی

معمولا کود آهن به دو صورت محلول پاشی یا آبیاری به گیاه داده‎‌ می‌شود :

  • در روش آبیاری زمان بیشتری طول‎‌ می‌کشد تا آهن به گیاه برسد، اگرچه ماندگاری بیشتری دارد. در این روش 2 تا 5 گرم کود آهن در یک لیتر آب حل شده و گل آبیاری‎‌ می‌شود.
  • در روش کود دهی با محلول پاشی،‌ اگر آهن را با اسپری بر روی برگ‌های گیاه بپاشید، خیلی زود جذب گیاه‎‌ می‌شود. اما در این روش زمان ماندگاری بسیار کم است. برای محلول پاشی کافیست 1 تا 2 اونس کود آهن را در 1 گالن آب مخلوط کنید. سپس آن را به آرامی روی سطح برگ اسپری نمایید.

چگونه بفهمم گیاهان من به آهن بیشتری نیاز دارند؟

آیا‎‌ می‌دانید چگونه بفهمید که گیاهان شما به آهن بیشتری نیاز دارند؟

نگاه کردن به گیاه

اولین راه این است که به خود گیاه نگاه کنید. ظاهر فیزیکی یک گیاه اغلب‎‌ می‌تواند به شما کمک کند که چه مواد مغذی را از دست داده است. همانطور که در بالا ذکر کردیم، گیاهان شما در صورت کمبود آهن دچار کلروز‎‌ می‌شوند. اما همانطور که قبلاً گفتیم، این‎‌ می‌تواند نشانه ای از کمبودهای دیگر مانند کمبود گوگرد یا نیتروژن نیز باشد.

فواید کود آهن برای گیاهان آپارتمانی

آزمایش خاک گلدان

راه دوم برای بررسی کمبود آهن، انجام آزمایش خاک است. با این حال، آزمایش خاک‌ مشکل بوده، و همیشه دقیق نیست. در حالی که آزمایش خاک برای تعیین کمبود خاک طراحی شده است،اما متاسفانه نمی تواند تمام خاک گیاه را مورد آزمایش قرار دهد. به عبارت دیگر، نتایج به دست آمده از یک بخش کوچک خاک ممکن است با نتایج به دست آمده از بقیه خاک متفاوت باشد.

به همین دلیل اگر بر اساس نتیجه به دست آمده از یک بخش خاک اصلاحاتی را به کل خاک اضافه کنید، ممکن است به بخش‌های دیگر آن آسیب بزنید. در واقع آزمایش‌های خاک‌ به شما‎‌ می‌گوید که چه مواد مغذی در خاک وجود دارد. اما آنها به شما نمی گویند که کدام مواد مغذی به شکل محلول در گیاه هستند.

فواید کود آهن برای گیاهان آپارتمانی

کود آهن برای چه گیاهانی مضر است؟

کود آهن اگرچه برای گیاهان مفید است و مانع از زرد شدن برگ‌های آن‌ها‎‌ می‌شود اما زیاده روی کردن در استفاده از کود آهن باعث آسیب دیدن برخی گیاهان‎‌ می‌شود. از جمله:

گیاهان اسیدی

مرکباتی مانند لیمو ترش، نارنگی در برابر مقدار زیاد کود آهن حساس بوده و باعث سوختگی برگ‌ها، خشک شدن و زرد شدن آن‌ها‎‌ می‌شود.

گیاهان خزنده

مصرف بیش از حد کود آهن برای گیاهان خزنده مانند آلوورا باعث سمیت در آن‎‌ می‌شود. زیرا ریشه این گیاهان فیبری بوده و در برابر فلزات حساس هستند.

گیاهان بوته ای

گیاهان بوته ای نیز در دسته گیاهانی هستند که مصرف زیاد‌ کود آهن به آن‌ها آسیب‎‌ می‌رساند. از جمله گل آزالیا، گل رز و درختان میوه مانند سیب و هلو و زرد آلو
در واقع استفاده بیش از حد از کود آهن برای گیاهان منجر به بروز مشکلات زیر‎‌ می‌شود:

  • سوختگی گیاه
  • جذب ناکافی دیگر عناصر غذایی
  • رشد نامناسب
  • سمیت آهن
  • رشد ضعیف

کود آهن را از کجا بخریم؟

این محصول را باید از مراکز عرضه گل و گیاهان آپارتمانی تهیه کنید. مجموعه شهریارکاکتی در زمینه فروش انواع گیاهان آپارتمانی فعالیت‎‌ می‌کند و می‌توانید کود مورد نیاز برای گلدان‌های طبیعی خود را از اینجا تهیه کنید.ضمن اینکه در زمان خرید با دریافت مشاوره از فروشنده برای نحوه و مقدار استفاده از کود می‌توانید به شکل بهتری از گیاهان آپارتمانی خود مراقبت کنید.

نتیجه گیری

کود از جمله مواد لازم و ضروری برای رشد گیاهان است. برای خرید کود آهن با کیفیت و متناسب با نوع گیاه خود از طریق فروشگاهای معتبر اقدام کنید. حتی برای گیاهانی مثل پتوس اگر در آب و بدون خاک نگهداری می‌شوند، استفاده از کود آهن می‌تواند باعث باطراوت شدن برگ‌های این گیاه شود. امیدواریم آنچه در مورد فواید کود آهن برای گیاهان آپارتمانی گفته شد، برایتان مفید بوده باشد.



نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید