گیاهان آپارتمانی

چگونه گیاهان سبز را ابلق کنیم؟

چگونه گیاهان سبز را ابلق کنیم؟

گیاهان آپارتمانی با رنگ ابلق طرفداران نسبتا زیادی دارند. این گیاهان دو یا سه رنگ در کنار گلدان‌هایی که تنها یک رنگ (اغلب سبز) می‌توانند فضای فوق‌العاده زیبایی را ایجاد کنند. آیا شما هم جز کسانی هستند که به زیبایی گیاهان آپارتمانی اهمیت زیادی می‌دهید؟ در این صورت باید در کنار گیاهان تک رنگ، از چند رنگ‌ها نیز استفاده کنید. در اینجا علت یا چگونگی ابلق شدن گیاهان سبز را بررسی می‌کنیم. بهتر است قبل از هر چیزی ابتدا گیاه ابلق را تعریف کنیم.

گیاه آپارتمانی ابلق چیست؟

گیاه ابلق یعنی برگ، گل یا ساقه گیاه از چند رنگ تشکیل شده باشد.‌ ابلق بودن به چند شکل قابل مشاهده است. مثلا دور تا دور برگ یا نصف آن در رنگ‌های قرمز و سفید یا لکه‌های بی نظم دیده می‌شود. به طور کلی می‌توان گفت گیاهان ابلق به جز سبز در رنگ‌های زرد، قرمز، کرم و … نیز قابل مشاهده هستند.

گیاهان ابلق از آن دسته از گیاهانی هستند که بسیار محبوب بوده و طرفداران زیادی دارند. بیشتر برای تزیین فضای خانه و دفتر کار از آن‌ها استفاده می‌کنند. در شهریارکاکتی برخی از گیاهان به صورت تک رنگ و برخی دیگر به صورت ابلق هستند که در زمان خرید باید با نحوه مراقبت از هر نوع گیاه آپارتمان آشنا شوید و اطلاعات را از فروشنده دریافت کنید.

ابلق کردن گیاهان آپارتمانی

چگونه گیاهان سبز را ابلق کنیم؟

در زبان علمی به ابلق شدن کالیمرا می‌گویند. برخی از گیاهان به صورت ژنتیکی ابلق هستند. به این معنی ذاتا دو رنگ یا چند رنگ می‌باشند.
برخی دیگر از گیاهان ابلق، مقدار کمی کلروفیل دارند. از این رو برخی از قسمت‌های گیاه مانند برگ و ساقه سفید یا زرد رنگ هستند. عدم دریافت کلروفیل باعث می‌شود که گیاه توانایی تولید کلروپلاست را نداشته و به جز سبز، رنگ‌های دیگری تولید کند.


در بعضی موارد ابلق بودن در اثر انعکاس نور‌ بر روی سطوح برگ است. به این شکل که لایه ای از هوا قسمت زیرین اپیدرم قرار گرفته و منجر به انعکاس سفید و نقره ای رنگ می‌شود. به این نوع ابلق شدن چند رنگ حبابی می‌گویند. چند نمونه از این گیاهان شامل پیله آ و برگ‌های نگون سار است.

برخی از برگ‌های گیاهان، روی سطح خود کرک دارند از این رو در اثر تابش نور خورشید یا هر نور دیگری، ابلق یا چند رنگ به نظر می‌رسند. گیاهانی‌ که اغلب دارای رنگ‌های قرمز و ارغوانی هستند. برای این نمونه می‌توان گیاه آنتوسیانین را نام برد. گیاه حسن یوسف هم در دسته گل‌های ابلق با رنگ ارغوانی است.

از دیگر علت‌های ابلق شدن گیاهان، پوشیده شدن رنگدانه سبز توسط دیگر رنگدانه‌ها است. از جمله رنگدانه آنتوسیانین که اغلب در سطح برگ گسترش می‌یابد. گیاهان مانند شبدر، شمعدانی خاص، آناناسیان و … نمونه‌های از این نوع گیاهان ابلق هستند.

حتما بخوانید: نکاتی برای قلمه زدن گیاهان آپارتمانی (بهترین زمان + روش)

انواع گیاهان ابلق

انواع گیاهانی که رنگ ابلق دارند، عبارتند از:

  • سانسوریای ابلق
  • پتوس ابلق
  • گیاه قاشقی ابلق
  • کاکتوس ابلق
  • زاموفیلیا ابلق
  • حسن یوسف ابلق
  • و…

در این مقاله به دو نوع‌ از زیباترین‌ پرطرفدارترین گیاهان ابلق که شامل زاموفیلیا و سانسوریا است اشاره می‌کنیم.

زاموفیلیای ابلق

این گل بومی آفریقا است و ترکیبی از سبز براق با رگه‌های طلایی و سفید‌ می‌باشد که آن را به منحصربه فرد ترین گیاهان ابلق تبدیل کرده است. این گیاه در کنار زیبایی خاصی که دارد در برابر نور و رطوبت مقاوم بوده و به راحتی در آپارتمان قابل نگهداری است.

سانسوریا ابلق

انواع سانسوریا ابلق گیاهی مقاوم و زیبا است که بومی آسیا و آفریقا می‌باشد. این گیاه با برگ‌های شمشیری توانایی تصفیه هوا را دارد و از نظر بصری نیز چشم نواز و خیره کننده است. امروزه در اکثر دفاتر، مجتمع‌های تجاری و منازل از این گل در طراحی داخلی استفاه می‌کنند.

ابلق کردن گیاهان آپارتمانی

چگونه از گیاهان ابلق نگهداری کنیم؟

اگر جزو افرادی هستید که به گیاهان ابلق علاقه دارید و دوست دارید که گیاهانتان ابلق بودن خود را حفظ کنند به مقدار نور دریافتی آن‌ها توجه داشته باشید. زیرا این گیاهان به مقدار بالایی از نور احتیاج دارند. نور کم رنگ گیاهان ابلق را سبز می‌کند.


اگرچه گیاهان پتوس و سانسوریا جزو گیاهانی هستند که به نور کم راضی هستند. اما برای داشتن سانسوریای ابلق باید آن را برای مدت طولانی در مسیر تابش غیر مستقیم نور خورشید قرار دهید. در غیر این صورت سانسوریای ابلق هنگام جوانه زدن سبز بوده و به مرور زمان ابلق بودن خود را از دست می‌دهد. پس اگر در منزل گیاه سانسوریای ابلق دارید دقت کنید که مقدار زیادی نور به آن برسد.

حتما بخوانید:  آشنایی با فواید نگهداری گیاهان آپارتمانی در خانه

نتیجه گیری

اگر به دنبال فروشگاهی هستید که گیاهان ابلق از جمله زاموفیلیا و سانسوریا را پرورش داده و برای فروش ارائه دهد ما شهریار کاکتی را معرفی می‌کنیم. مجموعه شهریار کاکتی در زمینه فروش انواع گیاهان آپارتمانی خاص و زیبا سبز و ابلق فعالیت می‌کند. این فروشگاه تمام گل و گیاهان آپارتمانی را با شرایط نگهداری در محیط خانه پرورش می‌دهد. به همین علت بعد از خرید و جابه جایی محیط، پژمرده و زرد نمی شوند. از آنجایی که گیاهان برای رشد به کوددهی نیاز دارند در این فروشگاه می‌توانید کود مخصوص گیاه آپارتمانی گران قیمت خود را خریداری نمایید و از رشد و جوانه زدن آن لذت ببرید.

امیدواریم از خواندن این مقاله لذت ببرید.

 


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید