گیاهان آپارتمانی

آشنایی با انواع گیاهان آپارتمانی آلرژی زا

آشنایی با انواع گیاهان آپارتمانی آلرژی زا

گیاهان آپارتمانی می توانند زیبایی خانه شما را ارتقا دهند. در واقع امروزه این گیاهان نقش به سزایی در دکوراسیون منازل دارند به طوریکه با ورود به آپارتمان اولین چیزی که می تواند نظر افراد را جلب کند وجود یک گیاه جذاب و بسیار زیبا است.

البته افراد زیادی هستند که به گیاهان حساسیت دارند و برخی از گونه گیاهان آپارتمانی نیز وجود دارند که می تواند حساسیت این افراد را تشدید کنند. ما در سایت شهریارکاکتی سعی داریم چند نمونه از گیاهان آلرژی زا را معرفی می کنیم.

حتما بخوانید: روش های ساده برای از بین بردن شته گلدان

دلیل ایجاد آلرژی در گیاهان آپارتمانی

اما ابتدا شما را با عواملی که موجب آلرژی می شوند آشنا خواهیم کرد:

گرده گل

گرده های گل به اندازه ی ریز هستند که جریان طبیعی هوا می تواند آن ها را به راحتی و بدون اینکه دیده شوند در خانه پخش کند.  ذرات گرده باعث ایجاد انواع واکنش های آلرژیک از جمله رینیت آلرژیک و کهیر می شود. اگر گیاهان گلدار در خانه دارید، گرده آنها ممکن است باعث شود که مدام عطسه کنید یا روی پوستتان کهیر بزنید.

کپک

کپک را می توان به عنوان یک عامل حساسیت زا معرفی کرد. نوعی کپک وجود دارد که  در محیط های مرطوب از مواد آلی تغذیه می کند، به این معنی که روی گیاهان آپارتمانی احتمال رشد آن زیاد است. در واقع ممکن است روی برگ‌ها و شاخه‌های مرده یا پوسیده یا در همان خاکی که گیاهان گلدانی شما مواد مغذی خود را از آن می‌گیرند، کپک پیدا کنید. کپک ها آلرژی زا هستند  که باعث آبریزش، خارش یا انسداد بینی، سوزش چشم و خارش و قرمزی پوست می شوند.

علائم آلرژی گیاهی

گرده و کپک در انواع گیاهان آپارتمانی می توانند منجر به رینیت آلرژیک شود که به آن تب یونجه نیز می گویند.

اگر شما جزو افرادی هستید که به گیاهان حساست دارید مراقب موارد ذکر شده در زیر باشید:

  • خارش، آبریزش یا احتقان بینی
  • عطسه یا سرفه کردن
  • قرمزی، خارش یا آبریزش چشم
  • احساس خارش در دهان، گلو و گوش
  • از دست دادن بویایی
  • درد در شقیقه ها و پیشانی شما

برخی ترشحات یا شیره گیاهان نیز ممکن است باعث ایجاد واکنش های آلرژیک در افراد مستعد شوند. دست زدن به گیاهی که دارای موادی است که شما به آن‌ها حساس هستید، می‌تواند منجر به حساسیت پوستی شود که به صورت بثورات خارش‌دار، کهیر یا برجستگی روی پوست ظاهر می‌شود.

جلوگیری از واکنش های آلرژیک به گیاهان

اگر از آلرژن‌های گیاهی رنج می‌برید و دوست دارید که از گیاهان آپارتمانی مراقبت کنید. راه های زیادی برای کاهش واکنش های آلرژیک به گیاهان وجود دارد. از جمله:

گیاهان غیر گلدار یا گونه های گیاهی را انتخاب کنید که گرده بسیار کمی تولید می کنند.از آبیاری بیش از حد به گیاه خودداری کنید. آب زیاد ممکن است باعث رشد کپک شود.اطمینان حاصل کنید که گیاهان شما به اندازه کافی آفتاب می گیرند. گرمای خشک و نور از ریشه زدن کپک در گیاهان شما جلوگیری می کند.

یک رطوبت گیر و یا تصفیه کننده هوا می تواند از آلرژن های خانه شما مراقبت کند.

آشنایی با گیاهان آپارتمانی حساسیت زا

اگرچه برخی از گیاهان آپارتمانی بر اساس گزارش‌ها به تمیز کردن هوا کمک می‌کنند، برخی دیگر می‌توانند با اضافه کردن گرده یا هاگ به هوا، در افراد علائم آلرژی را ایجاد کنند. تماس با شاخ و برگ برخی از گیاهان نیز می تواند باعث ایجاد بثورات در افرادی با پوست حساس شود.

اگر گیاهان آپارتمانی شما آلرژی شما را تشدید می کنند، به خاطر داشته باشید که همیشه خود گیاهان مقصر نیستند. کپک در خاک یا برگ های پوشیده از گرد و غبار می تواند مقصر واقعی باشند. با این حال، ما در این مقاله تعدادی از گیاهان آپارتمانی آلرژی زا را معرفی می کنیم:

آشنایی با انواع گیاهان آپارتمانی آلرژی زا

سرخس

از آنجایی که سرخس ها گل نمی دهند، برخی ممکن است تصور کنند که آنها گیاهان ضد حساسیت هستند. با این حال، آنها از طریق هاگ ها تکثیر می شوند، که می تواند مانند گرده برای برخی از مبتلایان به آلرژی تحریک کننده باشند. برگ سرخس همچنین می تواند باعث درماتیت تماسی در افرادی شود که با آنها کار می کنند، و این بثورات احتمالاً به هاگ نیز نسبت داده می شود. سرخس بوستون و سرخس استغورن واکنش‌های آلرژیک ایجاد نمی‌کنند، بنابراین برای دوستداران سرخس که به گونه‌های دیگر حساس هستند، گزینه‌های بهتری به نظر می‌رسند.

حتما بخوانید:  آشنایی با گیاهان آپارتمانی گران دنیا

آشنایی با انواع گیاهان آپارتمانی آلرژی زا - فیکوس بنجامین

فیکوس بنجامین

گونه های تزئینی فیکوس، مانند انجیر گریان (Ficus benjamina)، حاوی پروتئین های لاتکس مانند در شیره خود هستند. بنابراین، گیاهان می‌توانند برای افراد مبتلا به آلرژی به لاتکس، که ممکن است در اثر تماس با شیره یا از طریق استنشاق، سوزش پوست یا چشم، سرفه یا علائم دیگر را تجربه کنند، مشکل‌ساز باشند.

آشنایی با انواع گیاهان آپارتمانی آلرژی زا - ارکیده

ارکیده

اگرچه شیره ارکیده مانند عسل، شیرین است، اما اگر با پوست حساس تماس پیدا کند، می تواند “مثل زنبور عسل” نیش بزند و باعث ایجاد جوش یا تاول روی پوست شود. خوشبختانه، گرده ارکیده چسبنده است و در هوا شناور نمی شود. اما با این حال حساسیت زا بوده و باعث ایجاد مشکلات تنفسی می شود. افراد مبتلا به آلرژی در صورتی که با دستکش، این گیاه گلدار را پرورش دهند، همچنان می توانند از وجود آن در خانه لذت ببرند.

آشنایی با انواع گیاهان آپارتمانی آلرژی زا - بنفشه آفریقایی

بنفشه آفریقایی

بنفشه آفریقایی از دیگر گیاهان آپارتمانی است که آلرژی زا می باشد. به علت بافت مخملی که دارد به راحتی گرد و غبار را جمع می کند. افراد حساس بهتر است از داشتن این گیاه در آپارتمان خودداری کنند.

گل داودی

گل داودی از دیگر گیاهان آپارتمانی است که واکنش آلرژیک در افراد ایجاد کرده و باعث عطسه زدن آن ها می شود. این گیاه از خانواده  راگوسیا است. بنابراین گرده‌های آن، همراه با سایر آلرژن‌های موجود در گل‌ها و برگ‌ها، می‌توانند برخی از علائم تب یونجه را در افراد ایجاد کنند. همچنین، شاخ و برگ گل داوودی ممکن است باعث ایجاد بثورات روی پوست افرادی شود که اغلب با این گیاه دست و پنجه نرم می کنند.

نخل مطبق

یک فرد مبتلا به آلرژی که در آپارتمان خود  دارای یک گیاه نخل نر است، ممکن است بخواهد آن را به دوستی که حساسیت ندارد، هدیه دهد. زیرا اصولا نخل های نر گرده تولید می کنند و برای افراد مستعد حساسیت، ضرر دارند. بنابراین گیاهان نخل ماده برای افرادی که به گرده گیاهان حساس هستند، انتخاب بهتری است.

بونسای

بونسای از دیگر گیاهان آپارتمانی آلرژی زا است. در واقع هر گونه بونسایی که برای استفاده در داخل خانه انتخاب می شود باید از گیاهان ماده باشد که مخروط گرده تولید نمی کند، زیرا گرده درخت بونسای آنقدر ریز و سریع پخش می شود که طبق گزارش ها می تواند علائم تب یونجه را در نیمی از جمعیت ایجاد کند.

سخن پایانی

در این مقاله 7 نوع از گیاهان آپارتمانی آلرژی زا را معرفی کردیم. اگر شما جزو افرادی هستید که به گرده گل ها حساسیت دارند بهتر است در کلکسیون گل های آپارتمانی خود موارد ذکر شده در بالا را حذف کرده و از پرورش گل های که حساسیت زا نیستند، لذت ببرید.


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید