آفات

روش های ساده برای از بین بردن شته گلدان

از بین بردن شته

برای کسب اطلاعات درباره نحوه از بین بردن شته گلدان و گیاهان آپارتمانی خود با ما همراه باشید. شته یکی از آفت‌هایی است که باعث خراب شدن گیاهان خانگی می‌شود. اما از بین بردن شته گلدان برای برخی دشوار است و اغلب افرادی که به  گل و گیاه علاقمند هستند، با آن درگیر می‌شوند. در این مقاله چند روش اثبات شده برای خلاص شدن از شته گلدان را معرفی می‌کنیم. اما قبل از هرچیز بهتر است شما را با شته آشنا کنید.

شته گلدان چیست؟

شته حشرات کوچک و نرمی هستند که با مکیدن مواد مغذی از گیاهان تغذیه می‌کنند. در تعداد زیاد، آنها می‌توانند گیاهان را به طور قابل توجهی ضعیف کرده و به برگ و گیاه، آسیب برسانند. از آنجایی که شته‌ها به سرعت تکثیر می‌شوند، بهتر است قبل از شروع تولید مثل، آن‌ها را تحت کنترل قرار دهید.
خبر خوب این است که شته‌ها به آرامی حرکت می‌کنند و با مراقبت جدی می‌توان آنها را کنترل کرد.

از کجا بفهمیم گلدان شته دارد؟

نشانه‌هایی وجود دارد که از وجود شته روی گیاه حکایت دارد. برخی از این نشانه‌ها عبارتند از:

  • برگ‌های گیاه، نامناسب، پیچ خورده یا زرد رنگ است.
  • ماده چسبنده روی ساقه گیاه دیده می‌شود.
  • گیاهانی که در حال رشد هستند تغییر شکل می‌دهند.
  • روی ریشه یا برگ گال وجود دارد.
  • در قسمت مختلف گیاه از جمله ریشه و ساقه حشرات کوچک دیده می‌شوند.

حتما بخوانید: چگونه گیاهان سبز را ابلق کنیم؟

نکات اثبات شده برای خلاص شدن از شر شته‌های گلدان

برای اینکه شته گیاهان آپارتمانی را از بین ببرید، روش‌های زیادی وجود دارد. البته می‌توانید با کارشناسان ما در شهریارکاکتی نیز تماس بگیرید و با توجه به نوع گیاه تزئینی، روش مناسب برای از بین بردن شته گلدان را پیدا کنید.

برخی از بهترین روش‌های از بین بردن شته‌های گیاهان تزئینی عبارتند از:

از بین بردن شته‌ به روش حذف دستی

اگر روی گیاه مقدار زیادی شته وجود داشته باشد، از یک حوله کاغذی خشک برای تمیز کردن گیاه استفاده کنید، شته‌ها را از روی برگ‌های گیاه جدا کرده و به آرامی آنها را خرد کنید. سپس شته‌های مرده را در کیسه زباله بیندازید. پس از حذف شته‌ها، باید برگ یا گیاه گلدان خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که دیگر شته وجود ندارد.

از بین بردن شته
در ادامه از یک حوله کاغذی مرطوب برای مالش شیره یا بقایای شته روی برگ و گلدان از خود استفاده کنید تا از حمله شته‌ها یا حتی مورچه‌های اضافی به گیاه خود جلوگیری نمایید. پس از حذف شته‌ها، باید دوباره گلدان خود را بررسی کرده و مطمئن شوید که دیگر شته وجود ندارد.

برگ‌های گیاه موجود در گلدان را اسپری کنید

اگر شته‌ها روی تمام برگ‌های گیاهان آپارتمانی شما وجود دارد سطح زیرین برگ را با آب اسپری کنید تا شته‌ها حذف شوند. سپس اجازه دهید برگ‌ها کاملا خشک شوند. بعد از ظهر دوباره سطح زیرین برگ‌ها و گیاه خود را اسپری کنید تا شته‌ها کاملا حذف شوند. توصیه می‌شود این مراحل را هر روز تکرار کنید تا زمانی که شته‌ها به طور کامل از بین بروند.

همچنین توصیه می‌شود همین مراحل را با گیاهان سالمی که در اطراف گیاه مورد حمله قرار دارند، انجام دهید تا از گسترش شته‌ها جلوگیری کنید.

از صابون حشره کش استفاده کنید

اگر مقادیر زیادی شته روی گیاه شما وجود دارد. برای کنترل آن‌ها ازصابون حشره کش استفاده کنید. صابون حشره کش یک آفت کش کم سمیت ساخته شده از پتاسیم و اسیدهای چرب است که قرن‌ها مورد استفاده باغداران و کشاورزان قرار گرفته است. صابون حشره کش می‌تواند مقادیر زیادی از حشرات پوسته نرم مانند شته‌ها را بدون آسیب رساندن به گیاهان، حیوانات یا انسان‌ها از بین ببرد.

از آفت کش‌های تجاری استفاده کنید

اگر شته‌های گیاه نمی میرند، گلدان را با یک آفت کش سیستمیک حاوی ماده شیمیایی ایمیداکلوپرید در اوایل صبح اسپری کنید. این یک ماده شیمیایی تجاری است که برای انسان و گرده افشان‌های مفید غیر سمی است، اما برای حشرات مضر مانند شته‌ها کشنده است.

استفاده از آفت کش خود را تا زمانی که شته‌ها کاملا از بین بروند، تکرار کنید. لازم به ذکر است که از بین بردن کامل هجوم شته‌ها و جلوگیری از گسترش آنها تا دو هفته طول می‌کشد.

از یک آفت کش ارگانیک استفاده کنید

اگر می‌خواهید از شر شته‌های گلدان به روش طبیعی و ارگانیک خلاص شوید، آفت کش ارگانیک خود را بسازید. با انجام یکی از موارد زیر می‌توانید این کار را انجام دهید:

3 قاشق چایخوری صابون ظرفشویی را با 1 لیتر آب مخلوط کنید. می‌توانید این محلول را به آرامی روی برگ‌های گیاه خود اسپری کنید یا به آرامی روی گیاه بمالید.

1 قاشق چایخوری صابون ظرفشویی، 1 قاشق چایخوری فلفل قرمز و 1 لیتر آب را با هم مخلوط کنید. لازم به ذکر است که در حالی که آفت کش‌های ارگانیک تقریباً برای شما، کودکان و حیوانات بی‌خطر هستند، معمولاً به اندازه محصولات تجاری برای از بین بردن شته‌های گلدان مؤثر نیستند.

حتما بخوانید: نکاتی برای قلمه زدن گیاهان آپارتمانی (بهترین زمان + روش)

روغن‌های ضروری را امتحان کنید

اگر آفت کش ارگانیک کار نمی کند برای از بین بردن شته‌ها از روغن‌های ضروری استفاده کنید. به این صورت که 4 تا 5 قطره نعناع، ​​میخک، رزماری و آویشن را با 1 فنجان آب مخلوط کنید. صبح روی گلدان با شته اسپری نمایید.این کا را در زمان شب‌ هم تکرار کنید تا شته‌ها کاملا از بین بروند.

برگ‌های گیاه خود را گردگیری کنید

گردگیری نیز یک راه عالی برای جلوگیری از حمله شته‌ها به گلدان است. به سادگی، در اوایل تابستان، گرد و غبار را از روی برگ‌های گیاه به کمک پارچه مرطوب به طور ملایم پاک کنید. با این کار از حمله حشرات مضر مانند شته‌ها به گلدان جلوگیری خواهید کرد.

قسمت‌هایی از گیاه که شته دارد را قطع کنید

اگر شته‌ها به کل گلدان سرایت کرده و تمامی موارد بالا از جمله، حذف دستی شته‌ها، سمپاشی یا استفاده از حشره کش‌ها برای از بین بردن این حشرات موذی مؤثر نبوده است ، حتما برگ‌های گیاه را جدا کنید.



توصیه می‌شود ابتدا برگ‌ها را جدا نموده سپس یک روز صبر کنید، اگر شته‌ها هنوز روی گیاه شما هستند، چند شاخه دیگر را ببرید. لازم به ذکر است که هرگز بیش از یک سوم از شاخه‌های گیاه خود را جدا نکنید وگرنه خواهد مرد.

از کود دهی بیش از حد خودداری کنید

اگرچه کود دهی باعث رشد سریعتر گیاه می‌شود اما به همان میزان نیز شته‌ها را تقویت می‌کند.

به جای کود دادن یکجا به گلدان بهتر است مقادیر کمتری کود در طول سالبه گیاه بدهید. همچنین می‌توانید یک بار با محلول آهسته روی گیاه کود بمالید.

حتما بخوانید:  آشنایی با فواید نگهداری گیاهان آپارتمانی در خانه

گیاه را به اندازه کافی سیراب کنید

گیاهان خود را در طول سال به خوبی آبیاری کنید. این کار به ویژه در روزهای گرم تابستان بسیار مهم است. در واقع هنگامی که گیاهان آبیاری نمی شوند، ضعیف شده و در این صورت، شانس آنها را برای تولید مواد شیمیایی که می‌تواند به آنها در دفع آفات مضر مانند شته‌ها کمک کند، کاهش می‌دهد.

اگر متوجه شدید که شته‌ها به طور مداوم هر سال به گلدان شما حمله می‌کنند، توصیه می‌شود حداقل یک روز دیگر در هفته به گیاهآب بدهید.

کلام آخر

در این مقالع چند راه اثبات شده و موثر برای خلاص شدن از شر شته‌ها در گلدان را معرفی کردیم که با تست کردن هر یک از این روش‌ها می‌توانید شته گیاه خود را از بین ببرید. فراموش نکنید زیبایی و براق بودن برگ‌های گیاه تزئینی تا حدودی به سالم بودن آن بستگی دارد. از بین بردن شته گلدان یکی از روش‌ها برای زیباتر و سالم ماندن گیاهان آپارتمانی است.


شهریارکاکتی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید