تکثیر, گیاهان آپارتمانی

نکاتی برای قلمه زدن گیاهان آپارتمانی (بهترین زمان + روش)

روش قلمه زدن گیاهان آپارتمانی

قلمه زدن یکی از بهترین روش‌ها برای تکثیر گیاهان است. قلمه گیری گیاهان به  سن، زمان، شرایط محیط، دما و رطوبت بستگی دارد. شما می‌توانید گیاهان آپارتمانی را در هر زمانی از سال، از جمله در زمستان، به آرامی قلمه  بزنید. با این حال، اگر می‌خواهید قلمه زدن را بهتر و اساسی‌تر انجام دهید، بهترین زمان برای این کار، زمستان یا اوایل بهار است، زمانی که ساعات طولانی‌تر نور روز بهار به گیاه انرژی لازم برای بهبودی و رشد را می‌دهد. از مزایای قلمه زدن گیاهان آپارتمانی نگه داشتن گل مورد علاقه‌تان در تعداد زیاد و همچنین هدیه دادن گل به کسانی است که دوستشان دارید.

روش‌های قلمه زنی گیاهان آپارتمانی

قلمه زنی انواع گیاهان آپارتمانی روش‌های متعددی دارد که با توجه به نوع گل و گیاه متفاوت است. شما برای انتخاب روش  قلمه زنی بهتر است به شکل گیاه و نحوه جوانه زدن آن دقت کنید.

  • قلمه جوانه برگ: قلمه جوانه برگ برای گیاهانی است که در قلمه‌های برگ، شاخه تولید نشده اما ریشه تشکیل می‌شود.
  • قلمه برگ: قلمه برگ مخصوص گیاهانی است که توانایی تولید ریشه و جوانه را در برگ خود دارند.
  • قلمه ریشه: گیاهانی را که توانایی تکثیر جوانه بر روی ریشه خود را دارند از طریق ریشه قلمه می‌زنند. این کار بهتر است اواخر پاییز و اوایل بهار قلمه زنی انجام شود.
  • قلمه ساقه: قلمه ساقه از رایج ترین نوع قلمه زدن است که با توجه به نوع چوب و بلوغ ساقه به چهار قسمت زیر تقسیم‌بندی می‌شود:
  • قلمه چوب نرم
  • قلمه چوب نیمه سخت یا نیمه خشبی
  • قلمه علفی
  • قلمه چوب سخت یا خشبی

حتما بخوانید: آشنایی با فواید نگهداری گیاهان آپارتمانی در خانه

نحوه قلمه زدن گیاهان تزئینی

هنگام بریدن و قلمه زدن یک ساقه بیش از حد بلند گیاهان آپارتمانی، برش خود را بالای یک  برگ جایی که گیاه رشد جدیدی را آغاز کرده است، انجام دهید.

اگر قصد دارید به طور کامل ساقه‌های بزرگ را جدا ‌کنید، سعی کنید تا حد امکان نزدیک به ساقه اصلی باشد. سعی کنید هنگام قلمه زدن ظاهر طبیعی گیاه حفظ شود. بیشتر از 25 درصد گیاه را نبرید.

قلمه زدن برای تشویق رشد بهتر و بیشتر گیاه، کار عاقلانه ای است. برای قلمه زدن گیاه لازم است که از قیچی تیز استفاده کنید. قبل از شروع کار برگ و شاخه‌های مرده را جدا نمایید. برخی از گیاهان که رشد زیادی دارند را بهتر است هر چند وقت یکبار بریده و کوتاه کنید.

چه زمانی گیاهان آپارتمانی را  هرس کنیم؟

گیاهان آپارتمانی  را معمولاً باید در ابتدای فصل رشد هرس کرد. این کار برای بسیاری از گونه‌ها اواخر زمستان یا اوایل بهار است. با این حال، گیاهان سرپوشیده چوبی از این قانون فصلی مستثنی هستند و برای حذف برگ‌ها و شاخه‌های مرده به هرس در تمام طول سال نیاز دارند.


یک قانون خوب برای گونه‌های گلدار این است که آنها را درست پس از پایان گلدهی هرس کنید. اگر درست قبل از شکوفه دادن آنها را هرس کنید، جوانه‌های باز نشده را به گل تبدیل می‌شدند، جدا خواهید کرد.

برای قلمه زدن و هرس کردن به چه تجهیزاتی نیاز دارید؟

برای قلمه زدن به این وسایل نیاز دارید:

  • قیچی هرس و قلمه زنی
  • قیچی آشپزخانه
  • دستکش باغبانی

دستورالعمل قلمه زدن گیاه

به گیاه خوب نگاه کنید. یک قدم عقب بروید و به ساختار، شکل و نحوه ی رشد  آن دقت کنید. توجه داشته باشید که آیا به صورت دوکی رشد می‌کند، از یک طرف پرتر به نظر می‌رسد یا حاوی شاخ و برگ‌های بیمار یا در حال مرگ است. همچنین، مناطق بالقوه رشد جدید را که به عنوان “جوانه‌های نهفته” شناخته می‌شوند، بررسی کنید. جوانه‌ها معمولاً در جایی ایجاد می‌شوند که برگ به ساقه گیاه می‌پیوندد.

نکات قلمه زدن گیاهان آپارتمانی

ابزارهای خود را تعیین کنید

اگر شاخه‌های گیاه ضخیم هستند، مانند شاخه‌های درخت سرپوشیده، از قیچی هرس استفاده کنید. اگر باریک هستند، قیچی آشپزخانه ممکن است برش تمیزتری به شما بدهد.
حذف شاخ و برگ مرده
برگ‌ها و ساقه‌های مرده را قیچی کنید یا بچینید. اگر ساقه‌ها در ریشه پوسیده شده‌اند، آن‌ها را بیرون بکشید و قبل از آبیاری بعدی گیاه، اجازه دهید خاک خشک شود.
اگر می‌خواهید یک گیاه آپارتمانی گلدار قلمه کنید. تمام گل‌های پژمرده آن را که به ساقه اصلی نزدیک هستند جدا کنید.

نکاتی در مورد قلمه زدن گیاهان آپارتمانی

قلمه زدن و هرس صحیح مستلزم درک الگوی رشد گیاه است. گیاهان از نوک به پایین رشد می‌کنند، به این معنی که رشد جدید از جوانه غالب در انتهای شاخه یا ساقه ظاهر می‌شود.

هنگام قلمه زدن، تمیزی مهم است. هر گونه بریدگی روی بافت گیاه می‌تواند آن را در معرض بیماری قرار دهد. بنابراین وسایل قلمه زدن خود را تیز نگه دارید و بین هر بار استفاده با محلول سفید کننده ملایم و آب آنها را تمیز و ضدعفونی کنید.

بیشتر قلمه‌های گیاهان آپارتمانی را می‌توان تکثیر کرد، برای این کار آن‌ها را در یک فنجان آب قرار دهید نا زمانی که ریشه بزند.  سپس برای تشکیل گیاهان آپارتمانی جدید آن را در گلدان بکارید. برخی از گیاهان آپارتمانی را حتی می‌توان با کاشت مستقیم در گلدان پر از  خاک و مرطوب نگه داشتن آن تکثیر کرد. پس از چند هفته،  گیاهان جدیدی در حال رشد را مشاهده خواهید کرد.

حتما بخوانید: علت پژمرده شدن گیاهان آپارتمانی چیست؟

گیاهانی که نباید قلمه شوند

برخی از گیاهان آپارتمانی را نمی توان قلمه زد. مانند گل ارکیده و نخل مطبق. برخی از گیاهان آپارتمانی نیز به صورت پاجوش تکثیر می‌شوند که از جمله باید به انواع سانسوریا اشاره کنیم.

چرا هرس کردن یا قلمه زنی بسیار مهم است؟

زیرا برگ‌ها و ساقه‌های آسیب‌دیده  می‌توانند باعث تخلیه انرژی گیاه شوند. با حذف قسمت‌های مرده. به گیاه اجازه می‌دهید که انرژی خود را به سمت برگ‌های سالم و و رشد بیشتر هدایت کند.

نکات قلمه زدن گیاهان آپارتمانی
از سوی دیگر در برخی مواقع  گیاهان آپارتمانی به دلیل عفونت باکتریایی یا قارچ آسیب می‌بینند، در نتیجه بهتر است از شر آنها خلاص شوید تا عفونت به دیگر قسمت  گیاهان سرایت نکنند.

کلام آخر

مجموعه شهریار کاکتی در زمینه فروش انواع گیاهان آپارتمانی فعالیت می‌کند. این فروشگاه تمام گل و گیاهان آپارتمانی را با شرایط نگهداری در محیط خانه پرورش می‌دهد. به همین علت بعد از خرید و جابه جایی محیط، پژمرده و زرد نمی شوند. از آنجایی که گیاهان برای رشد به کوددهی نیاز دارند در این فروشگاه می‌توانید کود مخصوص گیاه آپارتمانی خود را خریداری نمایید و از رشد و جوانه زدن آن لذت ببرید.

 


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید