گیاهان آپارتمانی

علت پژمرده شدن گیاهان آپارتمانی چیست؟

علت پژمرده شدن گیاهان آپارتمانی

نگهداری از گیاهان آپارتمانی کار ساده‌ای نیست و حتی شاید بارها برایتان اتفاق افتاده باشد که یک گیاه را خریداری می‌کنید، اما بعد از مدتی پژمرده یا پلاسیده می‌شود. خشک شدن گلدان‌های طبیعی می‌تواند به دلایل زیادی اتفاق بیفتد که در اینجا ما قصد داریم به همه این علت‌ها و راه‌های درمان گیاه بپردازیم.

علت پژمرده شدن گیاهان آپارتمانی و کم آبی

یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث خشک شدن و پژمرده شدن گیاه می‌شود، کم آبی است. در گلدان‌هایی مثل سانسوریا، زاموفیلیا و یا فیکوس لیراتا که برگ‌های مقاوم‌تری دارند، ممکن است با کم آبی گلدان، برگ‌ها پژمرده نشوند. اما سایر گیاهان آپارتمانی مثل حسن یوسف یا پتوس در اثر کم آبی خیلی زود پژمرده می‌شوند. آب از طریق ساقه به برگ‌ها می‌رسد و زمانی که برگ آب کافی دریافت نکند، شل و پژمرده می‌شود. بعد از مدتی هم شاهد خشک شدن گیاه خواهید بود.

به همین دلیل باید قبل از اینکه گیاه شما پژمرده شود، به آن آب دهید. در صورتی که به این مشکل مبتلا شد، قبل از هر چیز خاک گلدان را بررسی کنید. اگر خشک شده بود، به معنای نیاز شدید به آبیاری است.

آبیاری بیش از حد گیاهان تزئینی

با خرید گیاهان آپارتمانی از شهریارکاکتی یا هر فروشگاه دیگری، باید زمان آبیاری گیاه را از فروشنده بپرسید. هر گیاه زمان مشخصی برای آبدهی دارد. برخی از گیاهان مثل سانسوریا مقاومت بیشتری در برابر کم آبی دارند. بنابراین نیازی به آبیاری بیش از حد ندارند و حتی این کار شما باعث از بین رفتن مواد مغذی خاک می‌شود.

علت پژمرده شدن گیاهان آپارتمانی
اگر علت پژمرده شدن گیاهان آپارتمانی آبیاری بیش از حد باشد، برگ‌های زرد و پوسیده می‌شوند. در مورد گیاهانی مثل دیفن باخیا این مشکل خیلی زود خود را نشان می‌دهد و گیاه تحمل آبیاری بیش از حد را ندارد. به طور کلی برای هر نوع گیاه آپارتمانی، نباید خاک همیشه خیس باشد. زیرا در این صورت فضایی برای جریان هوا در خاک باقی نمی‌ماند و محیط خاک را به محلی رشد میکروب‌ها و باکتری‌های تبدیل می‌کند. به مرور زمان هم ریشه از بین می‌رود و اثر آن روی برگ‌ها مشخص می‌شود.
شما باید از خاک سبک با زهکشی بالا برای گیاهان استفاده کنید. در عین حال کف گلدان‌های سوراخ داشته باشد که آب اضافه از این قسمت خارج شود.


تغییرات دمای محیط

بعد از تهیه گیاه آپارتمانی، فورا محیط نگهداری از آن تغییر می‌کند. به هر حال در فروشگاه‌های عرضه گل و گیاه‌های تزئینی، هوا و دمای آن مشخص شده است و بعد از اینکه آن را به خانه می‌برید، ممکن است میزان رطوبت آنجا کم باشد و باعث پژمرده شدن برگ‌های گیاه شود. به طور کلی گیاهان گرمسیری مثل زاموفیلیا، فیکوس یا سانسوریا در محیط‌هایی با دمای بین 15 تا 23 درجه سانتیگراد رشد بهتری دارند. افزایش یا کاهش دمای محیط از مقدار گفته شده، می‌تواند به گیاه شما آسیب برساند.

گرمای زیاد محیط باعث تبخیر آب در گیاه می‌شود و در نتیجه برگ‌های آن حالت پژمرده به خود می‌گیرند. یک نکته بسیار مهم در مراقبت از گیاهان تزئینی، قرار دادن آن‌ها در محیطی دور از وسایل گرمایشی است. همچنین در فصل زمستان آن‌ها را در نزدیکی درب و پنجره‌ها قرار ندهید. زیرا نفوذ سرما از درزهای در و پنجره باعث پژمرده شدن گیاهان می‌شود. سرمازدگی یکی از دلایل خراب شدن گلدان‌های طبیعی است.

بیمار شدن گیاهان تزئینی

یک علت پژمرده شدن گیاهان آپارتمانی می‌تواند به خاطر بیماری‌هایی باشد که اغلب در ریشه ایجاد می‌شود. وقتی در روند عبور آب و مواد مغذی خاک به سمت ساقه گیاه، اختلا ایجاد شود، پژمردگی برگ‌ها را به دنبال دارد. نگهداری نادرست از گلدان طبیعی و یا آبیاری بیش از حد از جمله عواملی است که باعث بیماری ریشه گیاه می‌شود. فیوزاریوم یکی از انواع بیماری‌های گیاهان تزئینی است که در طی یک روز تاثیر خود را روی برگ‌های گیاه می‌گذارد. این بیماری با سیاه شدن برگ و سپس پژمردگی گیاه خود را نشان می‌دهد.
در این مواقع باید ابتدا گیاه بیمار را از سایر گیاهان جدا کنید تا این بیماری به آن‌ها سرایت نکند. زهکشی خاک و گلدان، آبیاری به موقع و مناسب بودن سایز گلدان مهم‌ترین اقداماتی است که از ابتلا گلدان‌های طبیعی به این بیماری جلوگیری می‌کند.

علت پژمرده شدن گیاهان آپارتمانی

ایجاد آفت در گیاه

گیاهان تزئینی هم درست مثل سایر گیاهان دچار آفت می‌شوند. آفت یک بیماری است که به گیاه می‌چسبد و شیره آن را می‌کشد و مانع از جذب مواد مغذی به ساقه و ریشه می‌شود. حشرات، شته و کنه مهم‌ترین آفت‌های گیاهان آپارتمانی هستند. برای جلوگیری از ورود آفت‌ها روی گیاهان، باید آن‌ها را در محیط با دمای مناسب و رطوبت کافی قرار دهید. همچنین استفاده از آفت‌کش مناسب می‌تواند این حشرات و آفت‌ها را از بین ببرد.

آفت یک علت پژمرده شدن گیاهان آپارتمانی است که با استفاده از آفت‌کش به راحتی از بین می‌رود. البته برای تهیه آفت‌کش حتما از فروشنده در مورد نوع گیاه سوال کنید. برخی از این آفت‌کش‌ها برای گیاهان با برگ‌های مقاوم تولید می‌شوند که ممکن است گلدان شما مقاومت زیادی در برابر آن نداشته باشد و خیلی زود خشک شود.

رطوبت کم محیط

در شهریارکاکتی گیاهان در محیطی با رطوبت مناسب و مشابه محیط خانه نگهداری می‌شوند. دلیل این کار، عادت کردن گیاهان به همه شرایط است که بعد از خرید، پژمرده نشوند. با این حال برخی از خانه‌ها هیچ رطوبتی ندارند و به همین دلیل گیاه بعد از چند روز پژمرده می‌شود. ارکیده و برخی گیاهان مثل خزه‌ها به رطوبت بالایی نیاز دارند. اما وقتی بعد از خرید، در محیط با رطوبت کم و یا نور زیاد قرار بگیرند، خیلی زود خراب می‌شوند. در این شرایط ممکن است گیاه شما سالم باشد، اما برگ‌ها طراوت و شادابی اولیه را ندارند.

مشاهده قیمت و خرید انواع گیاهان آپارتمانی

بهتر است برای جلوگیری از پژمردگی گیاهان خانگی، از یک دستگاه بخور سرد استفاده کنید. دستگاه را روزانه یک ساعت روشن کرده و در نزدیکی گل و گیاهان قرار دهید. فراموش نکنید وسایل گرمایشی مثل بخاری در فصل زمستان باعث از بین رفتن رطوبت خانه می‌شود. یک روش دیگر برای تأمین رطوبت گل و گیاهان آپارتمانی، گذاشتن یک کتری آب جوش روی اجاق است که باید چند ساعت با حرارت کم بجوشد. بخار شدن آب به تأمین رطوبت محیط کمک زیادی می‌کند.
حمام و آشپزخانه رطوبت بیشتری در خانه دارند که می‌توانید گلدان‌های خود را در نزدیکی این محیط‌ها قرار دهید.

کود دادن بیش از حد به گیاه

یک علت دیگر پژمرده شدن گیاهان آپارتمانی کود دادن بیش از حد است. کودها برای تأمین مواد مغذی خاک کاربرد دارند و اگر میزان آن‌ها بیش از حد نیاز گیاه باشد، باعث پژمرده، زرد و حتی خشک آن می‌شود. اگر به اشتباه کود زیادی به خاک داده باشید، باید گلدان را زیر شیر آب بگیرید تا کود از خاک شسته و از طریق سوراخ‌های ته گلدان خارج شود.

حرف آخر
هیچ کس به گل و گیاه پژمرده علاقه‌ای ندارد. همه می‌خواهند گیاه آپارتمانی آن‌ها سرزنده، شاداب و باطراوت باشد که در این صورت باید به اندازه آن را آبیاری کنید و گلدان را در محیطی با رطوبت و نور کافی (نور غیرمستقیم) قرار دهید. همچنین از کوددادن بیش از حد به گلدان خودداری کنید. در این مطلب تلاش کنیم نکاتی که برای جلوگیری از پژمردگی گیاه نیاز دارید، بررسی کنیم. امیدواریم این اطلاعات مورد توجه شما قرار گرفته باشد.



نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید