برگ انجیری, گیاهان آپارتمانی, نکات تعویض گلدان

نکاتی برای انتخاب گلدان مناسب برگ انجیری

نکاتی برای انتخاب گلدان مناسب برگ انجیری

 

برگ انجیری برای استفاده در هر نوع چیدمانی قابل استفاده است. اما شاید برای شما هم پیش آمده باشد که گیاه تزئینی خانه بعد از مدتی خراب می‌شود. با توجه به اینکه یکی از شرایط نگهداری از برگ انجیری، انتخاب گلدان مناسب است، ممکن است پژمردگی یا خراب شدن گیاه شما به دلیل نداشتن گلدان استاندارد باشد. در این مطلب قصد داریم به شما بگوییم برای داشتن یک برگ انجیری باطراوت و زیبا باید از چه گلدانی استفاده کنید.

جای مناسب برگ انجیری

شهریارکاکتی از جمله فروشگاه‌هایی است که برگ انجیری را در گلدان مناسب نگهداری می‌‌کند تا بعد از خرید دچار مشکل نشوید. از سوی دیگر شما نیز باید زمان تهیه این گیاه، از فروشنده در مورد مناسب‌ترین گلدان برای برگ انجیری سوال کنید. وقتی این گیاه تزئینی را به خانه می‌رسانید و می‌خواهید گلدان آن را متناسب با دکوراسیون خانه خود تهیه کنید، ممکن است توجه به اندازه گیاه یا استاندارد بودن گلدان نداشته باشید.

ظرفی که برگ انجیری در آن قرار می‌گیرد، به سلامت گیاه کمک زیادی می‌کند. در فروشگاه‌ها گیاهان تزئینی از جمله برگ انجیری در گلدان‌های پلاستیکی با سوراخ‌های زهکشی نگهداری می‌شوند. اما احتما شما هم علاقه‌ای به این گلدان‌ها ندارید و به فکر تعویض آن هستید.

بهترین گلدان مناسب برگ انجیری باید در ابتدا سوراخ‌های زهکشی را داشته باشد تا مانع از باقی ماندن آب در گلدان شود. در شهریارکاکتی یا سایر مراکز عرضه گل و گیاهان تزئینی به طور مرتب گلدان‌ها با مقدار کمی آب خیس می‌شوند تا فقط رطوبت به ریشه برسد. در عین حال رطوبت موجود در محیط هم به سبز ماندن برگ انجیری کمک زیادی می‌کند.



اما شما قرار است این گلدان را در خانه یا محل کار نگهداری کنید که فضای آن نسبت به گل‌فروشی خشک‌تر است. از سوی دیگر مجبورید آب بیشتری به گلدان (با فاصله زمانی) بدهید. پس وجود سوراخ‌های زهکشی در ته گلدان مانع از تجمع آب در خاک و خراب شدن ریشه برگ انجیری می‌شود.

انتخاب گلدان با کف باریک

جای مناسب برگ انجیری باید 8 تا 10 سانتیمتر قطر داشته باشد. اما گلدانی که قطر کف آن بیشتر از 15 سانتیمتر باشد، باعث پوسیدگی ریشه گیاه می‌شود. گلدان استوانه‌ای باید از قسمت دهانه باز و در قسمت دهانه تنگ‌تر باشد. به طوری که قسمت کف آن قطری کمتری از 10 – 12 سانتیمتر داشته باشد.

شاید فکر کنید هر چقدر که قسمت پایین گلدان پهن‌تر باشد، می‌تواند فضای بهتری را برای رشد ریشه ایجاد کند. در حالی که فضای گلدان بهتر است از بالا پهن‌تر و در پایین کوچکتر باشد.

انتخاب گلدان مناسب برگ انجیری

انتخاب گلدان‌های سفالی لعابی

از آنجا که برگ انجیری یک گیاه بومی استوایی است، همیشه به رطوبت نیاز دارد. اگر گلدان سفالی بدون لعاب باشد، میزان زیادی از رطوبت را دفع می‌کند که از طریق روزنه‌های سفالی ایجاد می‌شود. در حال حاضر تمامی گلدان‌های سفالی که در بازار موجود است، دارای لعاب هستند که رطوبت خاک را حفظ می‌کند. اگر چه نباید آب اضافه در قسمت ریشه باقی بماند و باید از طریق سوراخ‌های زهکشی از آن خارج شود، اما حفظ سطح رطوبت به مقدار مورد نیاز برگ انجیری ضرورت دارد.

حتما بخوانید: روش های رشد سریع برگ انجیری

انتخاب سایز مناسب گلدان برگ انجیری

یکی دیگر از نکاتی که در انتخاب گلدان برای برگ انجیری باید به آن دقت داشته باشید، سایز گلدان است. به طور کلی هر چقدر گلدان بزرگ‌تر باشد، به این معناست که از خاک بیشتری برای آن استفاده می‌شود. از سوی دیگر این خاک مواد مغذی بیشتری برای برگ انجیری دارد و اگر آن را از فروشگاه شهریارکاکتی خریداری کرده باشید، تا مدت‌ها به تعویض خاک گلدان نیاز ندارید.


وقتی گلدان این گیاه تزئینی کوچکتر باشد، مجبورید خاک را با فشار در آن جابجا کنید و برگ انجیری را در آن بکارید. اما خاک گیاهان آپارنمانی هر چقدر هم سبک باشد، وقتی روی هم فشرده شود، خاصیت زهکشی خود را از دست می‌دهد. از سوی دیگر ریشه برگ انجیری در خاک سفت قادر به تأمین مواد مغذی خاک نیست. اما در یک گلدان بزرگ می‌توانید هر چند وقت یک بار با یک وسیله (مثل قاشق) خاک گلدان را زیر و رو کنید تا هوای کافی وارد بافت‌های زیرین خاک شود و خاصیت زهکشی خود را از دست ندهد.

اصول تعویض گلدان برگ انجیری

عدم آشنایی با اصول تعویض گلدان هم ممکن است باعث خراب شدن برگ انجیری شود. به طوری که چند روز بعد از عوض کردن گلدان متوجه زرد یا پژمرده شدن برگ‌های این گیاه تزئینی می‌شوید. اما چرا این اتفاق می‌افتد؟ اگر زمان جدا کردن برگ انجیری از گلدان قبلی آن را محکم از خاک جدا کنید، باعث کنده شدن بخشی از ریزوم‌ها و ریشه گیاه می‌شود.

انتخاب گلدان مناسب برگ انجیری
به محض اینکه آن را در گلدان دیگری قرار می‌دهید، چند روز طول می‌کشد تا گیاه بتواند ریشه‌های از دست رفته را جبران کند. به همین دلیل طی این مدت برگ‌های آن پژمرده و حتی ممکن است زرد شود. اگر برای گیاه خود از خاک مناسب و سبک استفاده کرده باشید و آن را در یک گلدان بزرگتر قرار داده باشید، جای نگرانی نیست و در روزهای بعد، برگ انجیری طراوت و شادابی خود را دوباره به دست می‌آورد. در مورد علت زرد شدن برک انجیری این مطلب را بخوانید.

حرف آخر

برگ انجیری یک گیاه مقاوم است که نباید دلیل بی‌توجهی شما برای انتخاب گلدان باشد. گلدان مناسب برگ انجیری باید از فضای کافی برای رشد این گیاه برخوردار باشد. از سوی دیگر بهتر است از گلدان‌هایی با کف باریک‌تر استفاده کنید تا آب در آن قسمت جمع نشود. در این مطلب سعی کردیم به نکاتی که برای تهیه گلدان مناسب برگ انجیری نیاز دارید، بپردازیم. همچنین نکاتی برای تعویض گلدان برگ انجیری نیز گفته شد. امیدواریم این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته باشد. تجربیات خود را با ما درمیان بگذارید.



دیدگاهتان را بنویسید