آموزش, برگ انجیری, گیاهان آپارتمانی

علت زرد شدن برگ انجیری یا مونسترا

علت زرد شدن برگ انجیری یا مونسترا

برگ انجیری خانه سرآمد گلدان‌هاست و زیبایی بی‌حد و حصری را به دکوراسیون می‌بخشد. وقتی به دنبال هر راهی هستید تا محیط خانه خود را زیباتر کنید، فراموش کردن برگ انجیری درست مثل خانه بدون پنجره است. البته نگهداری و مراقبت از این گیاه هم شرایطی را می‌طلبد تا زود خراب نشود. شهریارکاکتی به عنوان یکی از فروشگاه‌های عرضه گل‌های طبیعی و گیاهان آپارتمانی است که همیشه سعی می‌کند محصولات خود را در محیطی درست شبیه به آپارتمان‌ها نگهداری کند تا بعد از بردن آن در خانه، برگ‌های آن زرد نشود. این مشکلی است که بسیاری با آن روبرو می‌شوند. اما علت زرد شدن برگ انجیری یا گیاه مونسترا چیست؟ اگر برگ‌های گیاه زرد شد چه‌کاری می‌توانیم انجام دهیدم؟ با ما همراه باشید تا جواب این سوال شما را کامل توضیح دهیم.

علت زرد شدن نوک برگ انجیری

مونسترا به عنوان گیاهی مقاوم شناخته شده است که مراقبت از آن کار سختی نیست. به خصوص اگر آن را از شهریارکاکتی خریداری کرده باشید، به شما مشاوره‌های لازم برای مراقبت از این گیاه داده می‌شود. اما دلایل زیادی وجود دارد که برگ انجیری شما به مرور زمان زرد می‌شود و در نهایت برگ‌های آن یکی پس از دیگری می‌افتد.

علت زرد شدن برگ انجیری یا مونسترا
به طور کلی علت سوخته شدن برگ انجیری عبارت است از:

رطوبت بیش از حد گلدان

یکی از دلایلی که باعث خراب شدن مونسترای شما می‌شود، رطوبت نامناسب خاک است. وقتی قصد دارید به گلدان آب دهید، باید با قاشق خاک آن را کنار بزنید که 5 الی 8 سانتیمتر خشک شده و پایین خاک کمی نمناک باشد. آب دهی با فاصله کم به برگ انجیری آسیب زیادی می‌زند. خاک این گیاه آپارتمانی نباید بیش از حد خیش شود و خیش ماندن زیاد آن باعث عدم گردش هوا در اطراف ریشه می‌شود. در نتیجه در گیاه بیماری قارچی ایجاد می‌شود که برگ‌های آن را زرد می‌کند.

در فصل تابستان به دلیل گرمای محیط به دفعات آبیاری بیشتری نیاز است. اما در زمستان باید اجازه دهید خاک گلدان کامل خشک شود و سپس داخل گلدان به مقدار مورد نیاز آب بریزید. هر چند گیاهان آپارتمانی که از شهریار کاکتی خریداری می‌شود، با گلدان‌های استاندارد که ته آن به اندازه 2 یا 3 سوراخ ایجاد شده است تا آب اضافه از گلدان خارج شود.

اما اشتباهی که بسیاری از افراد مرتکب می‌شوند، خرید گلدان‌هایی است که کف آن با ظرف زیر گلدان مستقیما ارتباط دارد. وقتی آب از گلدان خارج می‌شود، نباید دوباره ریشه آن را بکشد. بلکه باید به طور کلی از گلدان دور بماند.

اگر فاصله بین آبیاری گلدان هم کم باشد یک علت زرد شدن برگ انجیری مینیاتوری است. بنابراین باید همه چیز برنامه‌ریزی شده باشد.

حتما بخوانید: بریدن برگ بابا آدم و آسیبهای این گیاه

تأمین رطوبت محیط

مونسترا یک گیاه استوایی است و بنابراین به جاهایی که مرطوب‌تر است، علاقه بیشتری نشان می‌دهد. اگر محیطی که این گلدان را در آن نگهداری می‌کنید، بیش از حد خشک است، باعث قهوه‌ای شدن برگ‌های این گیاه آپارتمانی می‌شود. شهریارکاکتی همیشه در مورد این گیاهان توصیه می‌کند که با اسپری کردن و تمیز کردن برگ‌ها به آن‌ها رطوبت کافی را ببخشید.

یک روش دیگر برای تأمین رطوبت محیط، استفاده از دستگاه بخور است که در نزدیکی گلدان قرار بگیرد. نیازی نیست که آن را به صورت 24 ساعته روشن کنید و یک ساعت در روز هم می‌تواند رطوبت کافی برای رشد برگ انجیری را فراهم کند.

روش‌های دیگری برای تأمین رطوبت این گیاه وجود دارد که می‌توانید از مشاوران شهریارکاکتی بپرسید.

آفات و علت زرد شدن برگ انجیر در تابستان

سر و کله آفات و حشرات همیشه در فصل تابستان پیدا می‌شود و می‌توانند یکی از دلایل زرد شدن برگ‌های مونسترا باشند. یکی از این حشرات، کنه تارعنکبوتی است که شیره برگ‌های گیاه را می‌مکد و باعث زرد شدن برگ‌ها می‌شود. در این بیماری، بعد از زرد شدن برگ، نوبت به ساقه گیاه می‌رسد.

شته و شپشک آردی از دیگر آفت‌های برگ انجیری است که باید خیلی سریع با آن‌ها مقابله کنید. در غیر این‌صورت کل گلدان شما را درگیر می‌کند و تمام برگ‌های آن زرد می‌شود. گیاه بدون برگ هم قادر به فتوسنتز نیست و در نتیجه از بین می‌رود.

برای اینکه گلدان شما به این حشرات مبتلا نشود، تمیز کردن گیاه یکبار در هفته ضرورت دارد. ضمن اینکه تنفس بهتر گیاه را هم در پی دارد و بهتر از گذشته رشد می‌کند.
شهریارکاکتی سمپاشی گیاه در صورت مبتلا شدن به حشرات و آفت را نیز پیشنهاد می‌دهد.

نور زیاد زردی مونسترا

تأمین نور کافی یکی از عناصر مهم برای رشد گلدان‌های خانه است. اما مونسترا از آن جمله گیاهانی است که نور غیرمستقیم و متوسط را به نور زیاد و مستقیم ترجیح می‌دهد. اگرچه این گیاه مقاوم است و می‌تواند برای چند روز در مقابل نور مستقیم آفتاب سوزان مقاومت کند، اما رشد آن آهسته‌تر اتفاق می‌افتد. از سوی دیگر یک علت قهوه ای شدن برگ انجیری قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید است.

از سوی دیگر اگر نور به قدر کافی به این گیاه آپارتمانی نرسد، به مرور زمان برگ‌های آن زرد می‌شود. زیرا در این شرایط گیاه قادر به تولید کلروفیل (عامل سبز ماندن برگ‌های گیاه) نیست. در شهریارکاکتی گیاهان آپارتمانی و از جمله مونسترا در شرایطی با نور غیرمستقیم و به اندازه کافی نگهداری می‌شود. به طوری که بعد از خرید بتوانید آن را با همان شرایط در محیط خانه خود رشد دهید.

حتما بخوانید:  شرایط نگهداری کراسولا خرفه ای و درختی به طور کامل

 دمای نامناسب محیط

علت زرد شدن برگ انجیری در پاییز و زمستان می‌تواند به خاطر سرمای هوا باشد. این گیاه گرمسیری با سرما سازگاری ندارد و باید دمای محیط بین 18 تا 28 درجه سانتیگراد باشد. در عین حال مونسترا تحمل گرمای بیش از حد را هم ندارد. یک نکته مهم برای نگهداری این گلدان، دور کردن آن از وسایل گرمایشی و سرمایشی است. همچنین آن را در نزدیکی درب و پنجره‌های خود در فصل زمستان قرار ندهید. تغییرات ناگهانی دما، برگ‌های این گیاه آپارتمانی را زرد می‌کند.

شوک انتقال گلدان

منتقل کردن گلدان از یک قسمت خانه به قسمت دیگر ممکن است به این گیاه آپارتمانی آسیب برساند. یک دلیل زرد شدن برگ انجیری می‌تواند محیط جدیدی باشد که به آن عادت ندارد. اگر خاک گلدان را هم عوض کنید و یک خاک نامناسب پای گیاه بریزید، باز هم ممکن است به آن آسیب زیادی برساند. ریشه‌های گیاه نباید بیش از حد از خاک بیرون بماند، در این صورت برگ‌ها به مرور زمان خشک می‌شود.

علت زرد شدن برگ انجیری یا مونسترا
همچنین اگر گلدان را از یک قسمت با دمای مناسب به جایی منتقل کنید که بیش از حد گرم یا سرد است، باز هم به برگ انجیری آسیب می‌رساند.

کود دادن صحیح به گلدان

در شهریارکاکتی کودهایی که برای نگهداری از انواع گل و گیاه استفاده می‌شود، استاندارد و تایید شده هستند. با این حال مقدار استفاده از آن‌ها نیز در زمان فروش به شما گفته می‌شود. دریافت مشاوره از فروشنده‌های کود برای تقویت گلدان‌های طبیعی اهمیت زیادی دارد که ما در شهریارکاکتی سعی می‌کنیم این مورد را برای باطراوت ماندن برگ انجیری ارائه دهیم.

اگر کود بیش از حد باشد، غلظت نمک و ساختار PH خاک را تغییر می‌دهد. در نتیجه برگ‌های مونسترا زرد و پژمرده می‌شود. برای کود دادن به این گیاه باید آن را در دو برابر آب حل کنید و وقتی قصد آب دادن به گلدان را دارید، کود مایع را داخل خاک بریزید.

حتما بخوانید:  شرایط نگهداری دیفن باخیا در منزل

کلام آخر

در اینجا به چندین علت قهوه ای شدن برگ انجیری و راه‌های جلوگیری از این مشکل را بررسی کردیم. در پایان توصیه می‌کنیم این گیاه را از فروشگاه‌های معتبر همراه با خاک و کود مخصوص خریداری کنید. همچنین به سراغ فروشگاه‌هایی بروید که زمان فروش گل دستورالعمل نگهداری و مراقبت از مونسترا را نیز برایتان توضیح دهند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید