برگ انجیری, تکثیر, گیاهان آپارتمانی

چگونه برگ انجیری را قلمه بزنیم؟

قلمه زدن برگ انجیری

بسیاری از کسانی که گلدان برگ انجیری را در خانه یا محل کارشان نگهداری می‌کنند، تصورشان اینست که قلمه زدن یا تکثیر این گیاه آپارتمانی کار دشواری است. در حالی که فقط باید صبر کنید تا رشد گیاه شما به حد نصاب برسد. هر زمان که احساس کردید شاخه‌های فرعی آن بیش از حد بزرگ شده‌اند، می‌توانید با روش قلمه زدن گلدان خود را تکثیر کنید. اگر با روش قلمه زدن برگ انجیری آشنا نیستید، این مطلب را تا انتها بخوانید.

حتما بخوانید: برای رشد سریع برگ انجیری چه کار کنیم؟

بهترین زمان برای قلمه زدن برگ انجیری

قبل از هر چیز باید این گیاه را در زمان درست آن قلمه بزنید که در ابتدای فصل بهار و یا اواخر تابستان بهترین زمان است. برای قلمه زدن باید شاخه مناسب را برش بزنید و سپس آن را در آب قرار دهید. وقتی روی آن ریه‌دار شد و ریشه زد، می‌توانید شاخه برگ انجیری را در خاک بکارید. فقط گلدان را مدام عوض نکنید و بعد از خارج کردن آن از آب، در گلدان با خاک زهکشی و مواد مغذی بکارید.

قلمه زدن برگ انجیری

انتخاب ساقه مناسب برای قلمه زدن

همانطور که اشاره کردیم برای تکثیر برگ انجیری باید شاخه مناسبی را انتخاب کنید که حداقل 15 سانتیمتر طول داشته باشد. داشتن حداقل 3 برگ سالم هم برای شاخه‌ای که قصد برش زدن آن را دارید، ضرورت دارد. شما باید ریشه گیاه را با چاقو یا تیغ تیز انجام دهید و از شکستن آن با دست خودداری کنید. اگر ریشه را به صورت اوریب (کج) برش بزنید، تاثیر بیشتری در رشد ریشه گیاه دارد.

اگر در شاخه گره‌هایی وجود دارد، بهتر است برش را دقیقا در زیر گره بزنید. زیرا به ریشه زدن بهتر گیاه کمک زیادی می‌کند و احتمال اینکه برگ انجیری جدید شما رشد بهتری داشته باشد، بیشتر خواهد شد.

قلمه زدن برگ انجیری

گذاشتن قلمه گیاه در خاک

کار در همین‌جا تمام نمی‌شود و شما باید گیاه برگ انجیری را در آب قرار دهید تا ریشه بزند. برخی به اشتباه بعد از قلمه دن، بلافاصله برگ انجیری را در خاک می‌کارند که تا زمان ریشه زدن کامل گیاه، ممکن است برگ‌های آن ژولیده و پژمرده شوند. اگر تعداد برگ‌های شاخه نیز کم باشد و همگی پژمرده شوند، شاخه قلمه زده، شانس کمی برای زندگی خواهد داشت.

اما وقتی شاخه جدا شده را به مدت حداقل یک ماه در آب قرار می‌دهید تا ریشه‌های آن از پایین‌ترین قسمت شاخه بروید، شانس رشد آن بهتر خواهد بود. ضمن اینکه در این یک ماه برگ‌های شاخه نیز باطراوت و سرزنده خواهند بود. شما حتی می‌توانید آن را در گلدان شیشه‌ای پر از آب قرار دهید و در این مدت از تماشای آن لذت ببرید. دقت داشته باشید که در هفته یک بار آب گلدان را تعویض کنید.

بعد از اینکه گیاه شما ریشه زد، یک گلدان متناسب با اندازه برگ (با قطر حداقل 19 تا 22 سانتیمتر) انتخاب کنید. در کف گلدان باید سوراخ‌هایی برای خروج آب اضافه گلدان وجود داشته باشد. همچنین خاکی که برای کاشت و تکثیر برگ انجیری استفاده می‌کنید، باید حاوی مواد مغذی و قابلیت زهکشی باشد.

شما می‌توانید خاک گیاهان آپارتمانی را از فروشگاه شهریارکاکتی تهیه کنید و سپس شاخه قلمه زده شده را در آن بکارید. این خاک سبک، حاوی مواد مغذی مورد نیاز برای رشد گیاه شماست که تا حداقل یک سال به تعویض یا کوددهی نیاز ندارد. همچنین به دلیل ویژگی زهکشی مناسب، مانع از تجمع آب در گلدان و پوسیدگی ریشه برگ انجیری می‌شود.

حتما بخوانید: علت زرد شدن برگ انجیری یا مونسترا

نگهداری گیاه بعد از کاشت در خاک

در این مرحله از تکثیر برگ انجیری که خاک و گلدان مناسب را فراهم کرده‌اید، بهتر است روی گیاه را با نایلون شفاف بپوشانید. روزانه (اواسط روز) نایلون را برای مدت 2 تا 3 ساعت بردارید تا گیاه شما قارچی نشود. حالا باید گلدان را در دمای متعادل (بین 21 تا 28 درجه) سانتیگراد قرار دهید. توجه داشته باشید اگر برگ انجیری در محیط گرم یا سرد قرار بگیرد، به دلیل جوان بودن قدرت مقابله با دمای محیط را ندارد و خیلی زود برگ‌های آن از بین می‌رود.

از آنجا که شاخه جدید توانایی زیادی برای ایستادن را ندارد، می‌توانید یک شاخه چوب خشک را در کنار آن در گلدان قرار دهید و با بند شاخه برگ انجیری را به چوب ببندید. بعد از مدتی که شاخه گیاه به رشد کافی رسید، می‌توانید چوب را از آن جدا کنید.

تأمین نور کافی برای گلدان جدید

شما باید گلدان جدید خود را در محیطی با نور غیرمستقیم قرار دهید که حداقل 50 سانتیمتر با پنجره فاصله داشته باشد. نور مستقیم آفتاب بلافاصله بعد از قلمه زدن برگ انجیری آسیب زیادی به برگ‌ها می‌رساند. همچنین نبود نور هم به این گیاه آپارتمانی آسیب می‌رساند و مانع از رشد کافی آن می‌شود.

اگر در اوایل بهار این گلدان جدید را درست کرده باشید، تقریبا در اواخر شهریور ماه، گلدان شما به طراوت و تازگی گلدان قدیمی خواهد بود.

حتما بخوانید: نگهداری گیاه برگ انجیری

حرف آخر

برگ انجیری یکی از زیباترین گیاهانی است که می‌توانید برای دکور خانه یا محل کار خود داشته باشید. از آنجا که زیاد شدن شاخه‌های گیاه نمای چندان زیبایی را ندارد و اغلب همه می‌خواهند به گلدان خود سر و سامان بدهند، قلمه زدن یکی از بهترین روش‌هاست تا گلدان قدیمی زیباتر شود و در کنار آن یک گلدان جدید هم داشته باشید.

در این مطلب شما را با روش قلمه زدن برگ انجیری و نحوه کاشت و نکاتی برای نگهداری از آن آشنا کردیم. امیدواریم این مطلب اطلاعات مفید و کاربردی را در اختیار شما گذاشته باشد. تجربیات خود را در نگهداری و تکثیر برگ انجیری با ما در میان بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید