سانسوریا, گیاهان آپارتمانی

علت رشد نکردن سانسوریا چیست؟

علت رشد نکردن سانسوریا

گلدان سانسوریا زمانی زیباست که پرپشت و سبز باشد و مدام رشد کند. بسیاری از کسانی که این گلدان را در خانه دارند، از دیر رشد کردن آن گلایه می‌کنند. وقتی گیاه دیر رشد می‌کند، پاجوش هم نمی‌زند و پر پشت نمی‌شود. اما این گیاه زمانی زیباست که برگ‌های بلند، کشیده، سبز و پرپشت داشته باشد. از نشانه‌های رشد نکردن سانسوریا، می‌توان به باریک شدن برگ‌ها اشاره کرد. اگر می‌خواهید بدانید علت رشد نکردن سانسوریا چیست و چطور آن را برطرف کنید، این مطلب را تا انتها بخوانید.

دلیل نکردن گیاه سانسوریا

دلایل زیادی وجود دارد که باعث می‌شود گیاه شما رشد نکرد. وقتی علت را بدانید، سریع آن را برطرف کرده و باعث رشد آن می‌شوید. از جمله دلایل رشد نکردن این گیاه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

وجود آفت در گیاه

یکی از دلایل رشد نکردن سانسوریا، وجود آفت در این گیاه است. به طور کلی آفت‌هایی که در گیاهان آپارتمانی ایجاد می‌شود دو نوع هستند که عبارتند از:

علت رشد نکردن سانسوریا

  • شپشک آردآلو: این نوع آفت به صورت لکه‌های سفید روی برگ‌های باریک سانسوریا ایجاد می‌شود که باید از مراکز عرضه سم و کود گیاهان، سم مخصوص این گیاه را خریداری کنید و روی برگ‌ها بپاشید.
  • حشرات ریز در خاک: یکی دیگر از آفت‌هایی که در خاک گلدان سانسوریا ایجاد می‌شود و به ریشه آن آسیب وارد می‌کند. همچنین سم‌های آفت کش نیز در فروشگاه‌های گل و گیاهان عرضه می‌شود که با آن می‌توان حشرات ریز خاک را از بین برد.

مشاهده و خرید : انواع کود و سموم مناسب سانسوریا

توجه به رطوبت و آبیاری سانسوریا

یکی دیگر از دلایلی که مانع از رشد گیاه شما می‌شود، آبیاری نادرست است. اگر خاک گلدان به اندازه کافی مرطوب نباشد و فاصله زمانی آبیاری را بیش از حد طولانی کنید، خاک گلدان خشک می‌شود و ریشه قادر به دریافت مواد مغذی خاک نخواهد بود. سانسوریا شمشیری باید به طور منظم آبیاری شود و در روزها و ساعت‌های مشخصی به گلدان خود آب بدهید.

نداشتن نور طبیعی کافی

هر گیاه آپارتمانی به نور طبیعی نیاز دارد تا فرآیند فتوسنتز را انجام دهد. اگرچه در فروشگاه شهریارکاکتی تلاش می‌شود سانسوریا در محیطی شبیه به آپارتمان شما، سانسوریا رشد کند، اما با این وجود نباید گلدان را در جایی که هیچ نور طبیعی وجود ندارد، قرار دهید. گلدان باید در جایی قرار بگیرد که نور به شکل غیرمستقیم به برگ‌ها بتابد. در سانسوریا پاکوتاه، تابش زیاد نور آفتاب رشد آن را کاهش می‌دهد و در سانسوریا ابلق، اگر میزان نور کمتر از حد نیاز شود، گیاه قادر به رشد نخواهد بود و پاجوش هم نمی‌زند.

سرما و گرمای شدید

سانسوریا به عنوان یک گیاه فوق‌العاده مقاوم شناخته شده است، با این حال اگر برای مدت طولانی در معرض سرما و یا گرمای شدید قرار بگیرد، رشد آن کند می‌شود. یکی دیگر از دلایل رشد نکردن این گیاه، خشک یا مرطوب شدن ناگهانی هوا و تغییر محیط است. اگر به یکباره سانسوریا را از محیط گرم به محیط بیش از حد سرد ببرید، ممکن است برگ‌های آن خراب و یا زرد نشود، اما رشد آن کمتر خواهد شد. برای همین باید این گلدان را در دمای معتدل نگهدارید و آن را در جاهایی که از نظر دما و میزان رطوبت با هم تفاوت دارند، زیاد جابجا نکنید.

خاک نامناسب گیاه

اگر خاک قدرت کافی را نداشته باشد و مواد مغذی خود را از دست بدهد، رشد سانسوریا کم می‌شود و قادر به پاجوش زدن نیست. به طور کلی خاک گیاهان آپارتمانی بعد از یک سال کارایی خود را از دست می‌دهد و ضعیف می‌شود. آبیاری یکی از دلایل از دست رفتن مواد مغذی خاک است که در اثر زهکشی از گلدان خارج می‌شود. همچنین سانسوریا نیز با تغذیه از خاک، مواد مغذی آن را جذب کرده و به مرور زمان این خاک قادر به تغذیه آن نخواهد بود.

مشاهده و خرید : انواع بستر مناسب سانسوریا

دقت داشته باشید که خاک این گیاه باید نرم باشد و اگر به مرور زمان سفت شود، زمان آبیاری، آب خیلی دیر جذب خاک می‌شود. در این مواقع خاک مناسب نیست و ریشه قدرت گردش در آن را ندارد. از سوی دیگر زهکشی خاک هم درست انجام نمی‌شود و باعث باقی ماندن مقداری رطوبت و آب در خاک می‌شود. در این صورت باید خاک گلدان را عوض کرده و از خاک نرم (مثل کمپوست) استفاده کنید.

در صورت ضعیف شدن خاک می‌توانید با خرید کود گیاهان آپارتمانی از شهریارکاکتی یا هر فروشگاه دیگری، خاک گلدان را تقویت کنید. توجه داشته باشید زمان تهیه کود باید به فروشنده یادآوری کنید که کود را برای گیاه ریشه‌داری مثل سانسوریا نیاز دارید. زیرا این نوع کود به افزایش پاجوش‌ها و رشد ریشه گیاه کمک زیادی می‌کند و بعد از مدت کوتاهی شاهد پرپشت شدن گلدان خود خواهید بود.

مناسب‌ترین کود برای سانسوریا «کود فسفر» است که به افزایش پاجوش‌ها کمک می‌کند.

علت رشد نکردن سانسوریا

نامناسب بودن گلدان سانسوریا

گلدان همان خانه گیاه است که باید آن را به اندازه جثه گیاه انتخاب کنید تا فضای کافی برای رشد ریشه آن وجود داشته باشد. اگر گلدان کوچک باشد، ریشه سانسوریا فضای کافی برای رشد ندارد و در نتیجه پاجوش نمی‌زند. اما اگر از گلدان بزرگ برای این گیاه آپارتمانی استفاده کنید، آب به طور یکنواخت به ریشه می‌رسد و قوی‌تر می‌شود. در نتیجه به مرور زمان تعداد پاجوش‌های آن افزایش می‌یابد.

هر کدام از گیاهان آپارتمانی، گلدان متناسب نسبت به اندازه برگ های گیاه و ریشه آن را می خواهد. اما برای رشد پاجوش های گیاه سانسوریا، گلدان گیاه را باید تا سرحد امکان کوچک انتخاب کنیم. در این شرایط است که آبی که به گل داده می شود یکنواخت تر به ریشه می رسد، ریشه قوی تر می شود و در نتیجه تعداد پاجوش ها بیشتر می شود.

حرف آخر

سانسوریا یک گیاه فوق‌العاده زیبا برای تزئین محیط کار و زندگی است. اگرچه این گیاه در برابر گرما، سرما و بی‌آبی مقاوم است، اما به مرور زمان مشکلاتی در گلدان اتفاق می‌افتد که نیاز به بررسی دارد. دلایل زیادی وجود دارد که مانع از رشد سانسوریا می‌شود که در اینجا به تعدادی از آن‌ها پرداختیم. اگر تجربه دیگری در زمینه نگهداری از سانسوریا دارید، می‌توانید با ما درمیان بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید