آبیاری, سانسوریا

راهنمای کامل آب دادن به سانسوریا

آب دادن به سانسوریا

آب دادن به انسورییا مانند آبیاری کردن سایر گیاهان به ظاهر ساده است، اما بسیاری از افراد نمی‌دانند چه زمانی باید به گلدان آب دهند. اگر فواصل آبیاری گلدان زیاد شود، برگ‌های سانسوریا را خراب می‌کند. آب دادن به سانسوریا ابلق یا هر نوع دیگری از این گیاه آپارتمانی اصول خاص خود را دارد تا از قهوه‌ای یا زرد شدن برگ‌های آن جلوگیری کند. آبیاری این گلدان در فصل زمستان و تابستان با همدیگر متفاوت است و نباید در کل سال فواصل آبیاری آن یکسان باشد. در اینجا قصد داریم شما را با نکات مهم برای آبیاری سانسوریا آشنا کنیم.

زمان مناسب آب دادن به سانسوریا

به طوری کلی آبیاری هر گلدان طبیعی به درجه حرارت، میزان رطوبت و نور دریافتی از آفتاب بستگی دارد. همچنین اندازه گیاه و گلدان هم روی آب دادن تاثیر زیادی دارد. برای گلدان‌های گلی و سفالی که بخشی از آب را به خود جذب می‌کنند، فاصله آب دادن کمتر می‌شود. اما برای گلدان‌های پلاستیکی زمان بیشتری خاک گیاه مرطوب می‌ماند و به آبیاری نیاز ندارد.

آب دادن به سانسوریا

دمای آب برای گیاهان آپارتمانی

شما زمانی باید گیاه سانسوریا را آبیاری کنید که خاک آن کاملا خشک شده باشد. وقتی قرار است به آن آب دهید، با یک قاشق خاک پای گیاه را کنار بزنید. زمانی که 3 تا 5 سانتیمتر از خاک کامل خشک شده باشد، نشانه‌ای از نیاز گیاه به آب است. البته فراموش نکنید که سانسوریا به رطوبت هم نیاز دارد تا ریشه‌های آن رشد کند.

خاک گیاهان آپارتمانی محصولی است که توسط فروشگاه‌هایی مثل شهریار کاکتی عرضه می‌شود. با استفاده از این خاک می‌توانید به راحتی متوجه شوید که سانسوریا چه زمانی به آب نیاز دارید و در عین حال خاک به دلیل نرمی بالا، به راحتی زهکشی می‌شود.

نحوه آزمایش میزان خشکی خاک گلدان

قبل از آب دادن به سانسوریا باید میزان خشکی خاک تست شود. برای این کار باید به صورت زیر عمل کنید:

  • انگشت اشاره خود را به اندازه 6 تا 7 سانتیمتر در سطح خاک فرو کنید. اگر میزان رطوبت خاک را احساس کردید، نیازی به آبیاری ندارد و باید صبر کنید تا خاک کامل خشک شود.
  • همچنین شما می‌توانید یک سیخ چوبی را به اندازه 6 – 7 سانتیمتر در خاک فرو کنید. اگر سیخ تمیز بیرون آمد و هیچ خاکی به آن نچسبیده بود، یعنی خاک گلدان کامل خشک شده است و زمان آب دادن به آنست.
  • توجه به رنگ خاک هم یکی دیگر از روش‌هایی تشخیص زمان آب دادن به سانسوریاست. اگر خاک تیره باشد، یعنی نیازی به آب دادن نیست. در مواقعی که خاک روشن شده باشد، یعنی کامل خشک شده است و می‌توانید به آن دهید. البته این روش زیاد دقیق نیست و در برخی سطح رویی خاک خشک و داخل آن مرطوب است که ممکن است یک علت زرد شدن برگ سانسوریا باشد.

نحوه آبیاری گیاه آپارتمانی سانسوریا

برای اینکه سانسوریای شما رشد بهتری داشته باشد و برگ‌های آن همیشه سبز و باطراوت بمانند، فواصل زمانی برای آبیاری را رعایت کنید. اما نحوه آب دادن به این گلدان هم اهمیت زیادی دارد. به طوری که باید به شیوه‌های زیر به این گلدان آب دهید:

آب دادن سانسوریا از بالا

برای اینکه به یکبار یک پارچ آب را داخل گلدان خالی نکنید، همیشه از آب‌پاش مخصوص آبیاری گلدان استفاده کنید. این وسایل با ریختن آب به صورت بارانی و تدریجی، به جذب بهتر آب در خاک و گلدان موثر هستند. آب باید مستقیما روی خاک ریخته شود و آن را روی سطح برگ‌ها نریزید. هر چند باید برگ‌ها نیز غبارپاشی و تمیز شوند، اما راه بهتر ریختن آب روی خاک گلدان است.

حتما بخوانید: روش های تکثیر سانسوریا

اگر گلدان دارای سوراخ زهکشی است، آن را در یک حوضچه یا تشت آب قرار دهید. در این روش آب از طریق سوراخ زیر گلدان وارد خاک می‌شود و ریشه به اندازه نیاز از آن برمی‌دارد. مزیت این روش تمیز شدن گلدان و جلوگیری از خیس شدن برگ‌هاست.

آب دادن به سانسوریا

قرار دادن گلدان در تشت آب

آب مناسب برای آبیاری سانسوریا

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که ممکن است برای انواع سانسوریا هم کیفیت آب اهمیت زیادی داشته باشد؟ شاید لازم باشد به این نکات دقت داشته باشید:
برای آب دادن به هر گیاه آپارتمانی از جمله سانسوریا باید از آب نه سرد و نه گرم استفاده کنید. دمای آب باید بین 17 تا 22 درجه سانتیگراد و با دمای اتاق یکسان باشد. وقتی آب سرد یا گرم باشد، به ریشه گیاه شوک وارد می‌شود و گیاه قادر به دریافت اکسیژن آب نیست. بهتر است در فصل زمستان که آب لوله کشی تقریبا سرد است، چند ساعت در دمای اتاق گذاشته شود تا به دمای محیط برسد. سپس آن را به سانسوریا بدهید.

آیا آب سخت برای سانسوریا مناسب است؟

آب سخت به آبی گفته می‌شود که حاوی مقدار زیادی نمک‌های معدنی همچون ترکیب‌های بی‌کربنات، یون‌های کلسیم، منیزیم و … است. تمامی این مواد معدنی برای رشد سانسوریا لازم و ضروری هستند. بنابراین وقتی با استفاده از آب سخت این گلدان را آبیاری می‌کنید، در رشد آن تاثیر بیشتری دارد. البته بهتر است هر ماه چند بار گلدان را با آب معدنی هم آبیاری کنید تا از انباشته شدن عناصر مضر در خاک گلدان جلوگیری شود.

حتما بخوانید: شرایط نگهداری سانسوریا

استفاده از آب تصفیه شده برای گلدان

همیشه توصیه شهریار کاکتی استفاده از آب لوله کشی برای گیاهان آپارتمانی است. ما در این فروشگاه برای نگهداری از گیاهان خود از آب معمولی استفاده می‌کنیم تا بعد از خرید دچار مشکل نشوید. با این حال می‌توانید از آب تصفیه شده هم برای گل‌های آپارتمانی از جمله سانسوریا نیز استفاده کنید. آب تصفیه شده باید فاقد یون سدیم باشد که باعث ایجاد یک لایه نمک روی سطح خاک می‌شود.

استفاده از خاک حاوی فلوراید و کلر برای سانسوریا

آب دادن به سانسوریا نیز مثل سایر گیاهان آپارتمانی شرایط پیچیده‌ای ندارد و شما می‌توانید از آب فلورایدی نیز برای این گیاه استفاده کنید. اما میزان فلوراید نباید زیاد باشد. در این صورت در بافت سانسوریا ذخیره می‌شود و فتوسنتز آن را با مشکل مواجه می‌کند.

همچنین استفاده از آب حاوی کلر برای آبیاری گل‌های آپارتمانی مضر است. اگرچه سانسوریا یک گیاه مقاوم است، اما به مرور زمان کلر باعث زرد شدن و پژمرده شدن برگ‌های آن می‌شود. برای اینکه کلر آب لوله‌کشی کم شود، بهتر است آن را به مدت 24 ساعت در یک ظرف بریزید و در گوشه‌ای قرار دهید. کلر آب ته‌نشین می‌شود و بعد شما می‌توانید با آن سانسوریا را آبیاری کنید.

آب دادن به سانسوریا
کلام آخر

گاهی بدون اینکه متوجه باشید گیاه سانسوریا شما خراب می‌شود و یک دلیل اصلی آن، آبیاری بیش از حد یا با فاصله زیاد است. همچنین استفاده از آب بی‌کیفیت و حاوی یون سدیم و کلر هم به این گیاه آپارتمانی آسیب می‌رساند. در چنین مواقعی باید به سراغ یک آب سالم بروید. شهریارکاکتی به عنوان یکی از فروشگاه‌های عرضه‌کننده گیاهان آپارتمانی سانسوریا را در شرایطی شبیه به آپارتمان شما نگهداری می‌کند که می‌توانید با خرید از این فروشگاه از گیاه خود مراقبت کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید