آموزش, بابا آدم, گیاهان آپارتمانی

راه های جلوگیری از زرد شدن برگ بابا آدم

راه های جلوگیری از زرد شدن برگ بابا آدم

آیا می‌دانید علت زرد شدن برگ بابا آدم چیست و چطور باید از این آفت جلوگیری کرد؟ خشک شدن و افتادن برگ این گیاه یکی از مشکلاتی است که بسیاری از مشتریان بابا آدم نسبت به آن حساسیت زیادی دارند. به هر حال گیاهان آپارتمانی تا زمانی که سبز و باطراوتند، زیبا هستند. همین که برگ آن‌ها زرد و خشک شود، دیگر زیبایی ندارند و از سوی دیگر خزان گیاه فرا می‌رسد و می‌تواند نشانه‌ای از خشک شدن کامل آن باشد. پس قبل از اینکه گلدان شما به طور کامل از دست رود، باید از زرد شدن برگ بابا آدم جلوگیری کنید. در این مطلب قصد داریم به همین موضوع بپردازیم.

علت زرد و خشک شدن برگ بابا آدم چیست؟

دلایل زیادی وجود دارد که باعث می‌شود برگ‌های بابا آدم شما خیلی زود زرد شود. برخی از افراد بدون توجه به بیماری‌های گیاهان، آن‌ها را به حال خود رها می‌کنند. در حالی که استفاده از خاک و کود نامناسب به این گیاه آسیب زیادی وارد می‌کند. حتی اگر رطوبت آن از حد نرمال بیشتر شود، باز هم ممکن است خشکی و زرد شدن برگ‌های بابا آدم را به دنبال داشته باشد.

برای جلوگیری از زرد شدن برگ بابا آدم لازم است به موارد زیر دقت داشته باشید:

آبیاری منظم و به موقع گیاه

در فصل تابستان که هوا گرم است، گلدان بابا آدم باید در هفته دو بار آبیاری شود. ضمن اینکه گلدان باید زهکشی باشد تا آب بیش از نیاز گیاه از آن خارج شود. در فصل زمستان به دلیل سرد شدن هوا، بهتر است گلدان خود را تنها یک بار در هفته آبیاری کنید.

توجه داشته باشید آبی که در گلدان ریخته می‌شود، نباید بیش از حد نیاز گیاه باشد. به طوری که خاک را به حالت غرقابی درآورد و روی گلدان را کامل بگیرد. پوسیدگی ریشه و بیماری‌های قارچی یکی از عوامل آب دادن بیش از حد نیاز بابا آدم است. اگر برگ‌های گیاه زرد شد و زمانی که آن‌ها را در دست گرفتید حالت نرم و آبکی داشتند، به دلیل آبیاری و رطوبت بیش از حد است.

حتما بخوانید: نحوه تکثیر بابا آدم از برگ

نور مستقیم و بیش از حد

اگر گلدان بابا آدم را از شهریارکاکتی خریداری می‌کنید، اطمینان داشته باشید که در منزل شما با کمترین نور می‌تواند رشد کند. اما برخی از افراد فکر می‌کنند اگر گیاه آپارتمانی خود را در برابر نور مستقیم آفتاب قرار دهند، بیشتر رشد می‌کند. گیاهان و گل‌های صحرایی با گیاهان آپارتمانی که در محیط‌های بسته رشد کرده‌اند، شرایط متفاوتی با هم دارند. گیاهان صحرایی از ابتدا در مقابل نور آفتاب روییده‌اند و بنابراین مقاومت زیادی در برابر نور مستقیم و شدید آفتاب دارند.

راه های جلوگیری از زرد شدن برگ بابا آدم

اما گلدان بابا آدم یا هر گیاه آپارتمانی دیگری که در گلخانه‌های سربسته با نور غیر مستقیم رشد کرده است، نمی‌تواند در مقابل نور داغ آفتاب مقاومت داشته باشد و خیلی زود برگ‌های آن زرد می‌شود.

برای جلوگیری از زرد شدن برگ بابا آدم آن را در یک یا دو متری پنجره قرار دهید تا نور مستقیم آفتاب به آن برخورد نکند. اگر در پشت پنجره قرار دارد، بهتر است در زمان ظهر که آفتاب داغ‌تر می‌شود، پرده را بکشید تا نور مستقیم به برگ‌های گیاه برخورد کند.

غبارپاشی در زیر نور آفتاب ممنوع!

غبارپاشی باعث تمیز شدن برگ‌های بابا آدم شده و باز شدن روزنه‌های برگ برای دریافت نور می‌شود. اما اگر این کار را در مقابل نور آفتاب انجام دهید و آب روی برگ‌ها ریخته شود، سریع پژمرده شده و بعد از چند روز هم خشک می‌شوند. همیشه غبارپاشی برگ‌های بابا آدم را در زمان صبح و یا شب انجام دهید.

برای غبارپاشی بهتر است از یک دستمال نخی یا پنبه به همراه آب و کمی شیر استفاده کنید.

حتما بخوانید: بیماری های بابا آدم

نیاز به نور در فصل زمستان

اگرچه در فصل تابستان نباید این گیاه آپارتمانی را در مقابل نور مستقیم آفتاب قرار دهید، در زمستان هم نباید نور را از آن دریغ کنید. به هر حال گیاه در هر فصلی از سال به نور نیاز دارد و باید در زمان اول صبح و یا غروب آن را در مقابل پنجره قرار دهید تا از نور آفتاب غیرمستقیم استفاده کند.

کمبود نور آفتاب در این گیاه ابتدا با زرد شدن نوک برگ‌ها آغاز می‌شود. سپس به سایر قسمت‌های برگ کشیده می‌شود دیگر باید آن را جدا کنید.

روشن کردن چراغ‌های نفتی در خانه

اگر در محیط خانه چراغ‌های نفتی روشن شود و یا بخاری بدون دودکش استفاده کنید، باعث زرد شدن و خراب شدن این گیاه آپارتمانی می‌شود. برای جلوگیری از زرد شدن برگ بابا آدم در زمانی که این چراغ‌های نفتی یا بخاری بدون دودکش استفاده می‌شود، آن را در اتاق دیگری قرار دهید. گازهای سمی خیلی زود این گیاه را خراب و پژمرده و برگ‌های آن را زرد می‌کند.

تأمین رطوبت محیط

بخشی از رطوبت گیاه از طریق ریشه و خاک گلدان تهیه می‌شود. اما وجود بخار آب در محیط هم لازم است. اگر در خانه دستگاه بخور دارید، روزانه حداقل به مدت یک ساعت آن را در کنار گلدان‌ها روشن کنید تا از رطوبت آن استفاده کنند. اما اگر چنین دستگاهی در منزل ندارید، کتری آب داغ را روی شعله اجاق قرار دهید و اجازه دهید به مدت یک ساعت بجوشد و بخار آن محیط خانه را بگید. اگر این کار را در نزدیکی گلدان‌های خود انجام دهید تاثیر بیشتر بر روی طراوات و زیبایی گیاهان آپارتمانی خواهد داشت.

راه های جلوگیری از زرد شدن برگ بابا آدم

استفاده از کودهای غیراستاندارد و نامناسب

در شهریار کاکتی کود مناسب بابا آدم عرضه می‌شود که با دریافت مشاوره برای استفاده مقدار مناسب این کود گیاهان آپارتمانی می‌توانید گیاه خود را تقویت کنید. اما فراموش نکنید کود مورد استفاده نباید بیش از حد نیاز گیاه باشد. اگر کود را از شهریارکاکتی خریداری می‌کنید، حتما از مشاوره ما نیز درباره میزان استفاده از آن بهره‌مند شوید.

زهکشی نبودن گلدان بابا آدم

در ته گلدان‌ها همیشه یک سوراخ وجود دارد که به منظور زهکشی و بیرون راندن آب اضافه گلدان کاربرد دارد. در غیر این صورت آب اضافه در گلدان باقی می‌ماند و باعث خراب شدن و پوسیده شدن ریشه گیاه می‌شود. برای جلوگیری از زرد شدن برگ بابا آدم باید گلدان شما زهکشی باشد و چند قلوه سنگ هم در کف آن قرار دهید تا خاک سفت شده آن را مسدود نکند.

حتما بخوانید: روش نگهداری گیاه بابا آدم

در پایان

زرد شدن بابا آدم باعث خراب شدن ظاهر این گیاه می‌شود. وقتی یکی از برگ‌های آن زرد می‌شود می‌تواند نشانه‌ای از شروع فرآیند خراب شدن گیاه شما باشد. برای جلوگیری از زرد شدن برگ بابا آدم در این مطلب مواردی ذکر شد که می‌تواند به شما در این زمینه کمک زیادی کند. اگر تجربه‌ای برای نگهداری از بابا آدم دارید، با ما درمیان بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید