آموزش, زاموفیلیا, گیاهان آپارتمانی

نکات مهم برای انتخاب خاک مناسب زاموفیلیا

نکات مهم برای انتخاب خاک مناسب زاموفیلیا

زاموفیلیا اگرچه به عنوان یک گیاه سمی شناخته شده است، اما به دلیل زیبایی و ظاهر لوکس، در بسیاری از آپارتمان‌ها نگهداری می‌شود. این گیاه آپارتمانی به خاک با زهکشی بالا نیاز دارد تا آب به راحتی از آن عبور کند. باقی ماندن آب در خاک باعث پوسیده شدن ریشه زاموفیلیا شده و باید خیلی زود با گلدان خود خداحافظی کنید. برای این گیاه باید از خاک گیاهان آپارتمانی مخصوص استفاده کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر شما را با شرایط نگهداری و خاک مناسب زاموفیلیا آشنا کنیم.

بهترین خاک برای زاموفیلیا

در ابتدا باید گلدان شما دارای سوراخ زهکشی باشد. چیدن یک ردیف کامل سنگ درست قلوه‌ای در کف گلدان هم به زهکشی بیشتر آب اضافه گلدان کمک می‌کند. ضمن اینکه مانع از بسته شدن سوراخ گلدان می‌شود. برای این گلدان باید از پرلایت، کوکوپیت و خاک برگ استفاده کنید.

ریزوم‌های ریشه زاموفیلیا قادر به رشد در خاک‌های سنگین نیستند و بنابراین باید از خاک سبک برای آن استفاده کنید. پاجوش زدن این گیاه آپارتمانی بیشتر در خاک خوب اتفاق می‌افتد و اگر در خاک سفت باشد، به سختی پاجوش می‌زند.
خاک مناسب زاموفیلیا

اگر این گیاه را از شهریارکاکتی خریداری کنید، خاک ، گلدان مناسب و مشاوره نگهداری گیاه به شما داده می‌شود. اما در مواقعی که گلدان را از جای دیگری خریداری کرده‌اید و احساس می‌کنید خاک گیاه مناسب نیست، می‌توانید خودتان خاک آماده تهیه کنید.
شن، خاک باغچه، کوکوپیتیکی و پرلیت بهترین نوع خاک برای رشد زاموفیلیاست. اگر به فروشگاه عرضه خاک و کود گیاهان آپارتمانی دسترسی ندارید، می‌توانید این خاک را با ترکیب ماسه درشت ساختمانی و کمپوست خاک برگ تهیه کنید.

حتما بخوانید: روش تکثیر زاموفیلیا

تاثیر خاک در رشد زاموفیلیا

اگر خاک سفت و سنگین باشد، با آب دادن بیشتر سفت می‌شود و ریشه گیاه در آن فضای کافی برای رشد پیدا نمی‌کند. بسیاری از افرادی که از رشد نکردن گیاهان آپارتمانی خود گلایه دارند، از خاک نامناسب گلدان استفاده کرده‌اند. خاک یکی از عناصر بسیار مهم برای رشد هر گیاهی است و بنابراین در تهیه آن نباید سهل‌انگاری کند.
خاک مناسب زاموفیلیا

خاک باغچه به تنهایی برای گلدان مناسب نیست. زیرا زهکشی خوبی ندارد و بعد از مدتی ریشه گیاه پوسیده می‌شود و رشد زیادی نخواهد داشت. از سوی دیگر برگ‌های زاموفیلیا رشد نمی‌کنند و کوچک می‌مانند. ماسه هم به تنهایی مغذی نیست نمی‌تواند مواد مورد نیاز گیاه را تأمین کند. وقتی چند خاک و ماسه با هم ترکیب می‌شود، می‌توان انتظار داشت که گیاه شما به خوبی رشد کند و آب در گلدان باقی نماند. البته به شرط اینکه سوراخ و قسمت رهکشی ته گلدان را نیز رعایت کرده باشید.

خاک کاکتوس از جمله خاک‌های سبک است که از آن می‌توانید برای زاموفیلیا نیز استفاده کنید.

نکات مهم برای انتخاب خاک مناسب زاموفیلیا

به طور کلی گیاهان آپارتمانی در فصل پاییز و زمستان رشد قابل توجهی ندارند و در بهار و تابستان بهتر رشد می‌کنند. گاهی ممکن است برای این گیاه از خاک خوب و استاندارد استفاده کرده باشد، اما چون در فصل زمستان هستید، رشد زیادی نداشته باشد که نباید در این صورت نگران باشید. همین که برگ‌های زاموفیلیا سبز و باطراوت هستند، نشانه‌ای سالم بودن گیاه و ریشه است که به مرور زمان شاهد افزایش رشد آن در فصل بهار خواهید بود.

با این حال باید زمان انتخاب خاک مناسب برای زاموفیلیا به چند نکته مهم دقت داشته باشید:

توجه به شرایط آب و هوایی

همه شهرهای ایران از نظر آب و هوا شبیه بهم نیستند و برخی دارای آب و هوای مرطوب و برخی دیگر از شهرها آب و هوای خشک دارند. تهیه نوع خاک مناسب زاموفیلیا باید با توجه به شرایط آب و هوایی انجام شود. در مناطق آب و هوایی خشک خاک سبک توصیه می‌شود. زیرا مجبورید حداقل یک بار در هفته به گلدان آب بدهید و در این مدت نیز نباید هیچ آبی در گلدان باقی بماند. اما در مناطق مرطوب کشور آبیاری دو هفته یک بار نیز کافیست. در این شهرها اگر خاک گلدان سبک هم نباشد، مشکلی را ایجاد نمی‌کند.

آبیاری مناسب و به اندازه گیاه

زاموفیلیا از آن دست گیاهان آپارتمانی است که به آبیاری بیش از حد خیلی زود حساسیت نشان می‌دهد و برگ‌های آن پژمرده و خراب می‌شوند. همانطور که اشاره کردیم زهکشی گلدان برای جلوگیری از باقی ماندن آب اضافه در گلدان زاموفیلیا اهمیت زیادی دارد. پس نکاتی را که در مورد ایجاد روزنه برای ته گلدان گفتیم، حتما در مورد این گیاه آپارتمانی رعایت کنید.

ضمن اینکه باید به فواصل آبیاری گلدان نیز توجه داشته باشید. به طور کلی این گیاه باید در هفته یک بار آبیاری شود و در فصل زمستان هر دو هفته یک بار آن را آبیاری کنید. زمانی که قصد دارید به زاموفیلیا آب بدهید، باید خاک را کنار بزنید و حدود 5 سانتیمتر از سطح روی خاک را نگاه کنید. اگر تا 5 سانتیمتر خاک گلدان خشک شده بود، وقت آبیاری است.

حتما بخوانید: روش نگهداری زاموفیلیا

نحوه تعویض خاک گلدان زاموفیلیا

بعد از مدتی خاک گلدان قوت و مواد مغذی خود را از دست می‌دهد. از سوی دیگر خاک به دلیل سبک بودن به تدریج از بین می‌رود و ریزوم‌های ریشه مشخص می‌شوند. در این مواد باید خاک زاموفیلیا را تعویض کنید. حداقل سالی یک بار خاک گلدان را عوض کنید تا ریشه گیاه قارچی و خراب نشود.
برای تعویض خاک باید از ترکیب پرلیت، کوکوپیت و کمپوست خاک برگ استفاده کنید.

خاک مناسب زاموفیلیا

حرف آخر

زاموفیلیا یک گیاه آپارتمانی لوکس و محبوب است که در زیباتر کردن دکوراسیون خانه شما تاثیر زیادی دارد. اما در مراقبت از این گیاه باید به نکاتی که در این مطلب گفته شد، توجه داشته باشید. شهریارکاکتی از جمله فروشگاه‌های عرضه انواع گل و گیاهان آپارتمانی است که ضمن فروش این محصولات، خاک و کود گیاه آپارتمانی را نیز عرضه می‌کند. اگر می‌خواهید بدانید برای این گیاه از چه خاکی استفاده کنید و نکات مهم برای مراقبت از زاموفیلیا چیست، با کارشناسان ما تماس بگیرید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید