زاموفیلیا, گیاهان آپارتمانی

علت رشد نکردن زاموفیلیا چیست؟

علت رشد نکردن زاموفیلیا چیست؟

اگر گلدان زاموفیلیا را مدت‌هاست خریداری کرده‌اید اما رشد نمی‌کند، به دنبال دلیل آن هستید؟ احتمالا به اولین چیزی که فکر می‌کنید، نامناسب بودن محل قرار دادن گلدان است. در حالی که علت رشد نکردن زاموفیلیا می‌تواند به موارد زیادی مربوط باشد. شهریارکاکتی از جمله فروشگاه‌هایی است که ضمن عرضه گل و گیاه آپارتمانی، مشاوره‌های لازم برای نگهداری از آن‌ها را نیز ارائه می‌دهد. با این حال ممکن است شما گلدان خود را از جای دیگری تهیه کرده باشید. در هر صورت باید بدانید چرا گیاه زاموفیلیا رشد نمی‌کند و چطور مشکل آن را برطرف کنید. در زیر علت‌های آن را بررسی کرده‌ایم.

اگر خاک بدون زهکشی باشد

وقتی خاک گلدان زاموفیلیا خاصیت زهکشی داشته باشد، به این معناست که آب اضافه در آن باقی نمی‌ماند. گاهی ممکن است حتی برای گلدان از خاک سبک (ترکیبات حاوی پیت ماس، برگ خشک شده، تفاله خشک شده چای، پرلیت و کوکوپیت) استفاده کرده باشید. با این حال باز هم گیاه آپارتمانی شما رشد نمی‌کند.

در شهریارکاکتی برای باطراوت ماندن زاموفیلیا بلک و سبز از خاک مخصوص استفاده می‌شود که باید بعد از یک سال آن را عوض کنید. در برخی دیگر از گلخانه‌ها، در خاک از تفاله چای هم استفاده می‌شود که باعث تغییر ژنتیکی گیاه شده و حتی زاموفیلیا ابلق را به نوع سبز تغییر می‌دهد.

علت رشد نکردن زاموفیلیااگر می‌خواهید بدانید علت رشد نکردن زاموفیلیا چه ارتباطی با خاک دارد، باید نوع خاک گلدان را بررسی کنید. پیت‌ماس از جمله خاک گیاهان آپارتمانی است که می‌تواند به افزایش پاجوش‌ها یا ریزوم‌های این گیاه کمک زیادی کند. با این حال اگر به پیت‌ماس کود آهن اضافه کنید، میزان رشد زاموفیلیا کمتر می‌شود.

در هر صورت شما باید خاکی را تهیه کنید که در عین سبک بودن، ویژگی زهکشی را هم داشته باشد. هر چقدر خاک سریع‌تر خشک شود (2 تا 3 روزه)، نشانه‌ای از زهکشی بالاست. خاک پرلیت دانه متوسط از جمله خاک‌هایی است که زهکشی بالایی دارد و باید آن را با پیت ماس ترکیب کنید.

آبیاری نادرست و علت رشد نکردن زاموفیلیا

یکی دیگر از دلایلی که مانع از رشد این گیاه می‌شود، آبیاری نادرست است. آب دادن به گلدان زاموفیلیا به فصل و آب و هوای شهر شما بستگی دارد. اگر در شهرهای شرجی و محیط‌های مرطوب زندگی می‌کنید، باید هر دو هفته یا سه هفته یکبار به گلدان خود آب دهید. ضمن اینکه باید خاک گلدان را نیز بررسی کنید تا از خشک بودن آن مطمئن شوید.

آبیاری سریع گلدان باعث باقی ماندن آب اضافه در خاک شده و بعد از مدتی ریشه گیاه را خراب می‌کند. ضمن اینکه رزوم‌های گیاه نیز نرم و پلاسیده می‌شوند.

در مورد گیاهانی مثل پتوس وقتی یکی از برگ‌ها زرد می‌شود، متوجه کم آبی گلدان خواهید شد. اما در مورد زاموفیلیا، برگ‌ها و ظاهر گیاه هیچ تغییری نمی‌کند و فقط باید به خاک دقت داشته باشید.

کافی نبودن نور برای زاموفیلیا

نور یکی از شرایط بسیار مهم برای رشد گیاهان آپارتمانی است. زاموفیلیا هم از جمله گیاهانی است که باید در معرض نور غیرمستقیم قرار بگیرند. نور مستقیم و بیش از اندازه باعث زرد شدن برگ‌ها می‌شود. در عین حال رشد گیاه نیز متوقف می‌شود. به هر حال بخشی از پروسه رشد گیاه به فتوسنتز بستگی دارد که وقتی به درستی انجام نشود، علت رشد نکردن زاموفیلیا خواهد بود.

نور مستقیم آفتاب آونگ‌های ریز و برگ‌های این گیاه را خشک می‌کند و باعث از بین برنگ آن‌ها می‌شود. همیشه گلدان را در جایی قرار دهید که نور به شکل غیرمستقیم روی برگ‌های گیاه بتابد.

استفاده از گلدان‌های نامناسب

یکی از مهم‌ترین علت های رشد نکردن زاموفیلیا به نوع گلدانی مربوط می‌شود که برای این گیاه از آن استفاده کرده‌اید. برای هر گیاه آپارتمانی باید از گلدان‌هایی استفاده کنید که در کف آن سوراخ‌هایی وجود داشته باشد تا آب اضافه از کف آن خارج شود.

برای بسیاری از افراد، زیبایی گلدان تنها ملاک است و توجهی به زهکشی آن ندارند. در حالی که گیاه به گلدانی نیاز دارد که ریشه‌های آن به خوبی رشد کنند و تحرک داشته باشند. همچنین دیواره گلدان باید در برابر گرما و سرما عایق مناسب داشته باشد و به ریشه زاموفیلیا تغییرات دمای محیط نرسد. در این مورد گلدان‌های پلیمری مناسب‌تر هستند.

سایز گلدان باید به حدی باشد که فضای کافی برای رشد زاموفیلیا را فراهم کند. از سوی دیگر داشتن سوراخ در کف گلدان برای زهکشی آب، اهمیت زیادی دارد.

گل دهی زاموفیلیا

یک علت رشد نکردن زاموفیلیا به گل‌دهی آن مربوط است. وقتی این گیاه به مرحله گل‌دهی می‌رسد، رشد آن کند و یا متوقف می‌شود. شاید به ندرت دیده باشید که زاموفیلیا به این مرحله برسد، اما در هر صورت وقتی رشد آن به نهایت رسیده باشد، در اسفندماه و یا مرداد، شروع به گل‌دهی می‌کند. در این مواقع برای افزایش رشد زاموفیلیا باید شاخه گل را از انتها جدا کنید تا تمرکز گیاه روی پاجوش‌ها بیفتد.

استفاده از خاک ضعیف برای زاموفیلیا

یک دلیل رشد نکردن زاموفیلیا استفاده از خاکی است که قدرت کافی ندارد و یا در اثر آبدهی زیاد و زهکشی، مواد مغذی خاک از ته گلدان خارج شده است. همچنین ممکن است خاک را از فروشگاه تهیه کرده باشید اما از نوع خاک نامناسب باشد. استفاده از کودهای فیک و تقلبی برای خاک هم ممکن است به آن آسیب برساند.

علت رشد نکردن زاموفیلیادر شهریارکاکتی برای زاموفیلیا از خاکی استفاده می‌شود که تمامی مواد مغذی برای رشد این گیاه را دارد. کافیست آب دادن به گلدان به درستی انجام شود که تا حداقل یک سال به کود دادن نیاز پیدا نکند. کود دادن بیش از حد نیز به ریشه و برگ‌های گیاه آسیب می‌رساند و حتی باعث زرد شدن برگ‌های زاموفیلیا می‌شود.

غبارپاشی برگ‌های زاموفیلیا

آیا می‌دانستید یک علت رشد نکرد زاموفیلیا کثیف بودن برگ‌هاست؟ به طوری که یک لایه گرد و غبار روی برگ‌ها را می‌گیرد و باعث بسته شدن منافذ برگ می‌شود. از سوی دیگر گیاه به فتوسنتز نیاز دارد که باید هر هفته یک بار گیاه خود را تمیز کنید.

حرف آخر

زاموفیلیا یکی از گیاهان پرطرفدار برای زیباتر شدن خانه و یا محل کار است. اما هر کسی که این گیاه را نگهداری می‌کنید، انتظار دارد گلدان رشد کند و هر روز زیباتر باشد. برای اینکه برگ‌های زاموفیلیا باطراوت و سبز بمانند، لازم است به چند نکته از جمله تهیه خاک با زهکشی مناسب، کود اصل، گلدان مناسب و دفعات آبیاری توجه داشته باشید. در این مطلب تلاش کردیم به دلایل رشد نکردن زاموفیلیا بپردازیم. اگر قصد خرید زاموفیلیا را دارید، به فروشگاه شهریارکاکتی مراجعه کنید.


علت رشد نکردن زاموفیلیا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید