آموزش, سانسوریا

دلیل لوله شدن برگ سانسوریا چیست و چطور آن را درمان کنیم؟

دلیل لوله شدن برگ سانسوریا

اگرچه برگ سانسوریا ضخامت زیادی دارد، اما گاهی ممکن است برگ‌های آن دچار پیچ خوردگی شوند که در اصطلاح گفته می‌شود برگ آن لوله شده است. اما علت لوله شدن برگ سانسوریا چیست و چه راه‌هایی برای درمان این گلدان طبیعی وجود دارد؟ شهریارکاکتی یکی از فروشگاه‌های عرضه گل و گیاه در این رابطه اطلاعاتی را در اختیار شما قرار می‌دهد. پس این مطلب را تا انتها دنبال کنید.

انواع لوله شدن برگ سانسوریا

قبل از هر چیز باید مطمئن شوید که برگ‌های این گیاه آپارتمانی به چه اندازه لوله شده‌اند. زیرا گاهی مشکل آنقدر حاد نیست و بعد از چند روز دوباره برگ‌های سانسوریا صاف می‌شود. همچنین باید به نحوه لوله شدن برگ‌های این گیاه توجه داشته باشید تا علت آن مشخص شود.

دلیل لوله شدن برگ سانسوریا
انواع لوله شدن برگ سانسوریا به صورت زیر است:

  • لوله شدن به شکل نوک برگ به سمت پایین: در این مورد برگ‌ها در قسمت نوک یا حاشیه پیچ می‌خورند و لوله می‌شوند. در این مواقع یعنی برگ‌ها در حال از دست دادن رطوبت هستند و خشک شدن بیش از حد خاک علت لوله شدن برگ سانسوریاست.
  • پیچ خوردن برگ به سمت بالا: اگر نوک برگ‌های سانسوریای شما به سمت بالا پیچ خورده است، یعنی نور مستقیم به این گیاه آپارتمانی رسیده و یا گلدان دچار تنش دمایی شده است. کم شدن گردش هوا و دمای خشک و بالا یکی دیگر از دلایل لوله شدن نوک برگ سانسوریا به سمت بالاست.
  • پیچ خوردن کناره برگ‌ها: اگر حاشیه برگ‌های سانسوریا به سمت پایین پیچ خورده، یعنی ریشه آن دچار مشکل شده است. گاهی آبیاری بیش از حد و یا وجود آفت در گیاه می‌تواند باعث بروز این مشکل شود. کوددهی بیش از حد هم یکی دیگر از دلایل لوله شدن کناره برگ‌های سانسوریاست.
  • پیچ خوردن برگ‌های گیاه به سمت داخل: اگر میزان نیتروژن خاک بیش از حد کم شود، گیاه تلاش زیادی می‌کند تا نیتروژن باقی مانده خاک را جذب کند. در این مواقع برگ‌ها مچاله و لوله می‌شود. بعد از مدتی هم برگ‌های نرم و زرد را مشاهده خواهد کرد.

علت لوله شدن سانسوریا

در اینجا انواع اشکال پیچ خوردن برگ‌های سانسوریا توضیح داده شد. اما برای اینکه بدانید علت لوله شدن برگ‌های سانسوریا چیست، باید به شکل دقیق‌تری گلدان خود را بررسی کنید. به طور کلی سانسوریا یکی از گیاهان آپارتمانی با مقاومت بالا شناخته شده است. به طوری که اگر بیش از دو هفته به آن آب ندهید، هیچ اتفاقی برای برگ‌ها نمی‌افتد.

وقتی برگ‌های چروک و لوله شوند، نشانه‌ای از خراب شدن ریشه نیز هست و می‌تواند عامل اصلی از بین رفتن سانسوریا باشد. در هر موردی که باعث لوله‌ شدن برگ‌های این گیاه شد، باید علت را بررسی و برطرف کنید. پس:

خشک شدن گیاه و لوله شدن برگ‌ها

یکی از دلایل لوله شدن برگ سانسوریا، خشک شدن خاک گیاه است. اگرچه این گیاه به آبیاری کمی نیاز دارد، اما به این معنا نیست که آن را به طور کلی بدون آب رها کنید. اگر به یک سفر طولانی مدت رفته‌اید و یا به هر دلیلی فراموش کرده‌اید به گلدان خود آب دهید، بعد از مدتی برگ‌ها چروک و لوله می‌شوند.

در این مواقع باید گیاه را از خاک جدا کنید و به مدت 20 دقیقه در یک پارچ پر از آب قرار دهید. در این صورت برگ‌ها سریع‌تر رطوبت مورد نیاز را دریافت می‌کنند و برگ‌ها تر و تازه می‌شوند. با آب دادن به گلدان در طی مدت زمان طولانی‌تری برگ‌ها سرحال و صاف می‌شود.

حتما بخوانید: فواید سانسوریا و نکات مهم در مورد آن

علت لوله شدن برگ سانسوریا

خودداری از آبیاری بیش از حد

برخی از افرادی که گیاه آپارتمانی را خریداری می‌کنند، معتقدند که برگ‌های آن خیلی زود زرد و چروک می‌شود. ما در شهریارکاکتی همیشه شرایط نگهداری از گلدان‌ها را برای مشتریان خود توضیح می‌دهیم. حتی فاصله زمانی آبیاری گلدان نیز مشخص می‌شود تا در آبیاری آن دچار اشتباه نشوید.

وقتی دفعات آبیاری و فاصله زمانی بین هر بار آب دادن به سانسوریا زیاد شود، در اثر زهکشی زیاد، خاک مواد مغذی خود را از دست می‌دهد. در نتیجه برگ‌ها قادر به تأمین مواد مغذی نخواهند بود و لوله می‌شوند. در این مواقع همزمان با پیچ خوردن برگ‌ها، زرد هم می‌شوند. مطلب راهنمای کامل آب دادن به سانسوریا ما را بخوانید.

تأمین نشدن نور و لوله شدن برگ سانسوریا

گیاهان آپارتمانی نباید در مقابل نور مستقیم آفتاب قرار بگیرند. زیرا در فروشگاه‌های عرضه گل و گیاه و حتی در آپارتمان‌ها با شرایط نور مستقیم نگهداری می‌شوند و به نور مستقیم عادت ندارند. گیاه هم درست مثل آدم‌ها که با تغییر دمای محیط، ممکن است بیمار شوند، خراب می‌شود.

اگر بعد از خرید سانسوریا از فروشگاه، آن را در محیط بدون نور غیرمستقیم قرار دهید، این گیاه برای اینکه بتواند نور را تأمین کند، مجبور به مچاله شدن و لوله شدن است.

افزایش گرمای محیط

آیا می‌دانستید یک علت لوله شدن برگ سانسوریا قرار دادن گلدان در محیط بیش از حد گرم است. اگر توجه داشته باشید همیشه گیاهان آپارتمانی در فروشگاه‌ها، در محیط‌های مرطوب و خنک نگهداری می‌شود. به طوری که دمای محیط بین 18 تا 23 درجه سانتیگراد باشد. اما اگر دما بیش از حد افزایش یابد، برگ‌ها شل و وارفته شده و برای جلوگیری از این حالت، لوله می‌شوند.

گرمای زیاد و نبود رطوبت به عنوان دو علت اصلی لوله شدن برگ‌های سانسوریا محسوب می‌شود. چون در محیط خشک و گرم، ریشه قادر به دریافت آب و رطوبت کافی نیست و خیلی زود جمع می‌شود.

برای جلوگیری از این مشکل بهتر است در روزهای گرم سال، همیشه برگ‌ها را غبارپاشی کنید. اگر گلدان‌های زیادی در خانه دارید، یک دستگاه بخور سرد هم در کنار آن‌ها قرار دهید.  در فصل زمستان هم از قرار دادن این گیاه در دمای بیش از حد سرد، خودداری کنید زیرا باعث یخ زدن برگ‌ها می‌شود.

کوددهی بیش از حد

کود دادن راهی برای تغذیه خاک گلدان است تا رشد بهتری داشته باشد. ممکن است با ایده که در اثر کود، تعداد پاجوش‌های سانسوریا را زیاد کنید، به آن مقدار زیادی کود بدهید که خارج از توان گیاه است. به طور کلی سانسوریا به کوددهی زیادی نیاز ندارد و فقط باید در سال یک بار به آن کود دهید. ابتدای بهار یا اواخر تابستان، بهترین زمان برای کوددهی سانسوریاست.

در این مواد برگ‌ها به سمت داخل پیچ می‌خورند. با تعویض خاک گلدان می‌توانید آن را نجات دهید و مانع از سوختگی برگ‌های سانسوریا شوید. برای افزایش رشد این گیاه، مطلب علت رشد نکردن سانسوریا چیست؟ ما را بخوانید.

خراب شدن و قارچی شدن ریشه سانسوریا

یکی از عواملی که باعث قارچی شدن ریشه گیاهان آپارتمانی است، باقی ماند میزان زیادی آب در گلدان است. اگر شما از خاک مناسب و گلدانی استفاده کنید که در قسمت کف، دارای سوراخ است، آب اضافه زمان آبیاری از این ناحیه خارج می‌شود. در غیر این صورت آب در خاک باقی می‌ماند و باعث ایجاد آفت برای ریشه‌های سانسوریا می‌شود.
یک دلیل لوله شدن سانسوریا می‌تواند به خاطر وجود همین آفت‌ها باشد.

در آخر
برگ‌های سانسوریا کشیده، مرتب و ضخیم هستند و به آبیاری کم (هر دو هفته یکبار) نیاز دارند. مراقبت از این گیاه کار سختی نیست اما باید به طور مرتب برگ‌ها را با محلولی از شیر و آب و یک دستمال نخی تمیز کنید. همچنین از گلدان مناسب برای نگهداری سانسوریا استفاده کنید. امیدواریم این مطلب بررسی علت‌های لوله شدن برگ سانسوریا مورد توجه شما قرار گرفته باشد.



نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید