آموزش, سانسوریا, گیاهان آپارتمانی

علت زرد شدن برگ سانسوریا چیست؟

علت زرد شدن برگ سانسوریا

علت زرد شدن و شل شدن برگ گیاه سانسوریا چیست؟ اگرچه این گیاه آپارتمانی بسیار مقاوم است، اما گاهی هم در اثر کم توجهی ممکن است بیمار شود. سانسوریا به نور، دمای مناسب، خاک مغذی، آبیاری به موقع و رطوبت و غبارپاشی نیاز دارد. هر از چندگاهی باید به گلدان خود کود بدهید تا خاک آن غنی شود. اما گاهی ممکن است با تمام مراقبت‌ها باز هم گیاه شما بیمار شود. دلیل زرد شدن برگ سانسوریا چیست و چطور آن را درمان کنیم؟ با شهریارکاکتی همراه باشید تا در این مورد با شما صحبت کنیم.

آبیاری بیش از حد سانسوریا

یکی از عمده‌ترین دلایل زرد شدن برگ‌های گیاه سانسوریا، آبیاری بیش از حد این گیاه است. اگر گلدان زهکشی نیست و آب اضافه داخل خاک باقی می‌ماند، باز هم ممکن است باعث بروز مشکلاتی از جمله زرد شدن برگ‌های آن شود. شما باید زمانی به این گلدان آب دهید که حداقل 3 تا 5 سانتیمتر از خاک آن کامل خشک شده باشد.

طبق گفته فروشگاه شهریارکاکتی، زمانی که این گلدان را خریداری می‌کنید، مجموه شهریارکاکتی در مورد تمام موارد نگهداری گیاه به شما مشاوره میدهند . آبیاری زیاد نه تنها برگ‌ها را زرد می‌کند، بلکه حتی یکی از دلایل از بین رفتن کامل گیاه نیز هست. آبیاری گلدان سانسوریا باید برنامه‌ریزی شده باشد. برای مثال در فصل تابستان که نیاز بیشتری به آب دارد، تنها دو بار در هفته برای آن کافیست و در زمستان نباید بیشتر از یک بار در هفته به گلدان سانسوریا آب دهید.

وقتی خاک گلدان بیش از حد نیاز گیاه مرطوب باشد، اکسیژن و مواد مغذی به ریشه آن نمی‌رسد و در نتیجه پوسیده می‌شود. برگ‌ها نیز از طریق ریشه مواد مغذی را از خاک دریافت می‌کنند. وقتی بیش از حد نیاز به گلدان آب می‌دهید، برگ‌ها از دریافت مواد غنی خاک محروم می‌شود و در واکنش به آن، زرد می‌شوند.

راه چاره در این مواقع، عوض کردن سریع خاک است تا از زرد شدن بیشتر برگ‌های سانسوریا جلوگیری کنید.

علت زرد شدن برگ سانسوریا

نور کم یا بیش از حد دلیل زرد شدن برگ سانسوریا

یک علت زرد شدن برگ سانسوریا می‌تواند به خاطر نبود نور و یا نور مستقیم و سوزان آفتاب باشد. شهریارکاکتی فروشگاهی است که همیشه گیاهان آپارتمانی خود را در شرایطی با نور مناسب نگهداری می‌کند که متناسب با محیط آپارتمان شما باشد. به طوری که بعد از خرید از این فروشگاه، با قرار دادن گلدان سانسوریا در نزدیک پنجره، نور را به شکل غیرمستقیم دریافت می‌کند و برگ‌های باطراوتی خواهد داشت.

وقتی انواع سانسوریا به اندازه کافی قادر به دریافت نور خورشید نباشد، نمی‌تواند کلروفیل تولید کند و در نتیجه رنگ برگ‌های آن از سبز به زرد متمایل می‌شود. در برابر نور شدید آفتاب هم برگ‌ها می‌سوزند و از سبز به زرد تغییر پیدا می‌کنند. همیشه گلدان خود را در فاصله 1.5 تا 2 متری پنجره قرار دهید تا نور به صورت ملایم به آن بتابد.

دمای سرد محیط

با وجودی که سانسوریا یک گیاه مقاوم محسوب می‌شود، اما باز هم در برابر سرمای شدید زیر 10 درجه سانتیگراد قدرت تحمل برای زنده ماندن را ندارد. به طوری که برگ‌های سرمازده شده و خیلی زود سبزی خود را از دست می‌دهد. اگر گلدان خود را از شهریارکاکتی خریده‌اید و یا قصد خرید از این فروشگاه را دارید، حتما به شما گفته می‌شود گلدان سانسوریا را در دمای 4 تا 27 درجه سانتیگراد نگهداری کنید. در غیر این صورت سرما و گرمای شدید آن را خراب می‌کند.

علت زرد شدن برگ سانسوریا و کود دادن زیاد

خاک گلدان گیاهان آپارتمانی باید مغزی باشد تا سانسوریای شما قدرت رشد و رویش پاجوش‌ها را داشته باشد. اما اگر در رشد کردن آن عجله کنید و بخواهید با کود دادن رشد آن را سریع‌تر کنید، ممکن است به برگ‌های آن آسیب برسد. کودها مواد مغذی هستند که اگر بیش از حد نیاز خاک و گیاه استفاده شود، این گیاه را خراب می‌کند.

اگر کود خود را از شهریارکاکتی می‌خرید حتما از کارشناس این فروشگاه در مورد نحوه و مقدار استفاده از کود سوال کنید. کود را باید از اواسط فصل بهار تا اواسط فصل تابستان به گلدان بدهید.

حمله شپشک آردآلو

یکی دیگر از دلایل زرد شدن برگ سانسور به خاطر آفت‌هایی است که به جان گیاهان آپارتمانی می‌افتد. شپشک آردآلو نوعی آفت گیاهخوار است که از شیره برگ‌های سانسوریا تغذیه می‌کند و به مرور زمان برگ‌های آن را از سبز به زرد تغییر می‌دهد. این حشره کوچک جثه بسیار ریز دارد و باید هر از چندگاهی گیاه خود را ضدعفونی کنید.

با یک دستمال آغشته به الکل، برگ‌های سانسوریا را تمیز کنید تا این آفت از بین برود. اگر میزان آن بیش از حد است، از سم آفت‌کش استفاده کنید.

حتما بخوانید: روش های تکثیر سانسوریا

پیر شدن گیاه سانسوریا

یک دلیل زرد شدن برگ سانسوریا می‌تواند به خاطر سرآمدن عمر گیاه باشد. وقتی سانسوریا بیش از چند سال مهمان خانه شما بوده است، دیگر توان رشد کردن ندارد. به مرور زمان ریشه این گیاه پوسیده می‌شود و نمی‌تواند ساقه و برگ آن را تغذیه کند. در نتیجه به مرور زمان رنگ برگ‌های آن زرد می‌شود. البته اگر برگ‌های قدیمی آن زرد شده، نشانه‌ای از پیرشدن گیاه است.

دلیل زرد شدن برگ انسوریا

ضعیف بودن خاک گلدان

خاکی که برای تغذیه گیاهان آپارتمانی استفاده می‌کنید، باید توان تغذیه سانسوریا را داشته باشد. در غیر این صورت گیاه قادر به دریافت نیتروژن و آهن موجود در خاک نیست و خیلی زود برگ‌های آن زرد می‌شود. کودهای متعادل NPK را می‌توانید از فروشگاه شهریارکاکتی خریداری کنید. این کود به طور خاص برای تغذیه گلدان‌های سانسوریا کاربرد دارد.

مشاهده و خرید انواع خاک و بستر مناسب سانسوریا

نامناسب بودن گلدان

از دیگر دلایلی که باعث می‌شود برگ‌های سانسوریای شما زرد شود، نامناسب بودن گلدانی است که گیاه در آن کاشته شده است. اگر گلدان بیش از حد کوچک باشد، ریشه نمی‌تواند در آن خوب رشد کند و از مواد مغذی آن بردارد و به ساقه و برگ‌های سانسوریا برساند. در نتیجه بعد از مدتی گلدان شما از سبز به سمت زرد متمایل می‌شود. در این مواقع اگر احساس کردید گلدان نسبت به گیاه داخل آن کوچک است، فورا برای تعویض آن اقدام کنید.

حتما بخوانید: شرایط نگهداری سانسوریا

کلام آخر

سانسوریا به عنوان یک گیاه لاکچری و زیبا شناخته شده است که می‌تواند زینت‌بخش خانه شما باشد. این گیاه مقاومت زیادی در برابر خشکی، کم آبی، هوای سرد و گرم دارد. با این حال نباید از مراقبت‌های این گیاه غافل شوید. در اینجا علت زرد شدن برگ سانسوریا بررسی شد. اگر می‌خواهید یک گلدان با شرایط منزل خود خریداری کنید، می‌توانید از محصولات شهریارکاکتی دیدن کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید