سانسوریا, گیاهان آپارتمانی, نکات تعویض گلدان

نحوه جابجایی گلدان سانسوریا و نکاتی که باید بدانید

نحوه جابجایی گلدان سانسوریا و نکاتی که باید بدانید

گلدان‌هایی که برای نگهداری گل و گیاهان تزئینی استفاده می‌شوند، بعد از مدتی کارایی خود را از دست می‌دهند. گاهی گیاه آنقدر رشد می‌کند که گلدان برای آن کوچک می‌شود و گاهی هم به خاطر شکسته شدن گلدان، باید آن را تعویض کنید. به طور کلی آشنایی با نحوه جابجایی گلدان سانسوریا یک نکته بسیار مهم است که باید به آن توجه داشته باشید. همچنین باید با زمان تعویض گلدان این گیاه آپارتمانی نیز آشنا باشید. در این مطلب قصد داریم به همین موضوع بپردازیم.

نحوه تعویض گلدان سانسوریا

آیا از خود پرسیده‌اید چه زمانی باید گلدان سانسوریا را عوض کنید؟ این گیاه از خانواده ساکولنت‌هاست و مقاومت زیادی دارد. به همین دلیل کمتر کسی متوجه زمان تعویض گلدان سانسوریا می‌شود. برای اینکه بفهمید زمان تعویض گلدان این گیاه رسیده است، باید به ریشه‌های آن و سلامت گلدان دقت داشته باشید.

وقتی ریشه‌های از خاک و گلدان بیرون می‌زند و حفره‌های زهکشی در خاک ایجاد می‌شود، به این معناس که باید خاک گلدان را عوض کنید. در واقع وقتی سانسوریای شما به اندازه کافی رشد کرده و دیگر فضایی برای رشد آن باقی نمانده است و باید گلدان را عوض کنید.

همچنین زمانی که ریشه‌ها بیش از حد به بدنه گلدان پلاستیکی فشار وارد کند، آن را از برخی قسمت‌ها برآمده می‌کند. در گلدان‌های سرامیکی و سفالی که مقاومت بیشتری دارند، ریشه از خاک بیرون زده می‌شود. در این مواقع نیز باید گیاه سانسوریا را در گلدان بزرگتری بکارید.


اگر شاخه‌های سانسوریا بیش از حد شده است و فکر می‌کنید فضای کافی برای رشد آن‌ها نمانده است، باید برای تعویض گلدان اقدام کنید.

بهترین زمان تعویض گلدان سانسوریا

ما در شهریارکاکتی همیشه اواخر زمستان و یا روزهای اول بهار را برای تعوض گلدان سانسوریا پیشنهاد می‌دهیم. برای خرید سانسوریا هم توصیه می‌کنیم آن را در همین زمان تهیه کنید تا برای تعویض گلدان فروشگاه با گلدان مورد نظر خود، دچار مشکل نشوید و گیاه شما خراب نشود.

در اسفند و فروردین، گیاه در حالت خواب زمستانی است و رشد آن کند شده است. پس وقتی گلدان را عوض می‌کنید، به آن شوک وارد نمی‌شود. این دقیقا یکی از دلایل خراب شدن گیاهان آپارتمانی بعد از خرید از فروشگاه است که در منزل نگهداری می‌کنید.

تعویض غیراصولی گلدان سانسوریا می‌تواند منجر به خشک شدن و خراب شدن این گیاه شود. با این حال اگر فکر می‌کنید سانسوریای شما به حدی رشد کرده است که دیگر فضایی برای رشد ندارد و سریع باید گلدان را عوض کنید، نیازی به صبر کردن نیست. می‌توانید خیلی سریع این کار را انجام دهید.

در فاصله زمان برداشتن شاخه‌های سانسوریا از گلدان قدیمی، آن‌ها را درون یک پارچ آب قرار دهید. سپس گلدان جدید را با خاک سبک پر کنید و شاخه‌های گیاه خود را در آن قرار دهید.

حتما بخوانید: دلیل لوله شدن برگ سانسوریا

نکاتی برای نحوه جابجایی گلدان سانسوریا

حالا که متوجه شدید چه زمانی باید برای تعویض گلدان سانسوریا اقدام کنید، باید چند نکته مهم را در نظر داشته باشید:

انتخاب بهترین گلدان برای گل سانسوریا

گلدان جدید شما باید اندازه بزرگتری نسبت به گلدان قبلی داشته باشد. حتی اگر دلیل تعویض گلدان، کوچکی آن نیست و فقط به خاطر قدیمی شدن گلدان قبلی، آن را با یک گلدان جدید عوض می‌کنید، باید به فکر گلدان بزرگ باشید.

اولین نکته در انتخاب بهترین گلدان برای جابجایی سانسوریا، توجه به سوراخ‌هایی است که باید در کف داشته باشد. اگر گلدان خاصیت زهکشی نداشته باشد، آب اضافه در نتیجه آبیاری، در خاک گلدان و در قسمت ریشه باقی می‌ماند. بعد از مدتی هم باعث ایجاد قارچ و باکتری در ریشه می‌شود و آن را خراب می‌کند.

جابجایی گلدان سانسوریا
گلدان‌های سفالی بهترین گزینه برای مراقبت از گیاهان آپارتمانی هستند. این گلدان‌ها رطوبت اضافه را خیلی سریع دفع می‌کنند.
اگر می‌خواهید گلدان سانسوریا را در تراس یا حیاط قرار دهید، بهتر است رنگ گلدان تیره باشد تا گرمای بیشتری را جذب کند و باعث رشد بهتر گیاه شما شود.


کاشت سانسوریا در گلدان بزرگ

بهترین گلدان برای سانسوریا از نوع استوانه‌ای و بلند است. به طوری که ارتفاع آن حداقل نصب ارتفاع شاخه‌های شاخه‌های سانسوریا باشد. قطر گلدان باید به حدی باشد که شاخه‌ها در وسط آن قرار بگیرند و اطراف آن‌ها خالی بماند. در غیر این صورت فضای این گلدان هم برای رشد سانسوریا کوچک می‌شود و مجبورید گلدان دیگری تهیه کنید.

جابجایی گلدان سانسوریا
اگر تعداد شاخه‌های سانسوریا زیاد است، بهتر است آن‌ها را در دو گلدان بکارید.

انتخاب خاک مناسب برای تعویض گلدان

حالا که تصمیم به جابجایی گلدان سانسوریا را گرفته‌اید، بهتر است به تعویض خاک آن هم فکر کنید. به هر حال قرار است خاک بعد از مدتی مواد مغذی خود را در اثر تغذیه گیاه و زهکشی از دست می‌دهد. بنابراین در همین مرحله به فکر تعویض خاک هم باشید و از خاک مناسب سبک متخلخل استفاده کنید.

شن و ماسه، کمپوست و خاک پرلیت را با همدیگر ترکیب کنید و یک سوم گلدان را با آن پر کنید. برای اینکه شاخه‌های سانسوریا در گلدان شما افتاده و شل نباشند، بهتر است ریشه در قسمت انتهایی گلدان کاشته شود.
حالا یک سوم شاخه‌ها را در گلدان قرار دهید و باقیمانده خاک را روی آن بریزید.

جابجایی گلدان سانسوریا
توجه داشته باشید خاکی که برای ساکولنت و کاکتوس استفاده می‌شود، برای رشد سانسوریا هم گزینه مناسبی است. زیرا زهکشی بالایی دارد و از باقی ماندن آب اضافه در گلدان جلوگیری می‌کند.

حتما بخوانید: فواید سانسوریا و نکات مهم در مورد آن

آب دادن به سانسوریا بعد از تعویض گلدان

همین که سانسوریا را در گلدان بزرگتر قرار دادید، نباید به آن آب دهید. این گیاه به آبیاری بیش از حد حساسیت نشان می‌دهد و ممکن است ریشه آن خیلی زود خراب شود. بهتر است بعد از تعویض گلدان سانسوریا حداقل برای یک روز صبر کنید و بعد به آن مقدار کمی آب دهید تا خاک مرطوب شود.

از قرار دادن گلدان در مقابل نور مستقیم آفتاب هم خودداری کنید و آن را در محیطی با همان شرایط قبلی قرار دهید.

حرف آخر

تعویض گلدان سانسوریا به دلیل قدیمی یا شکسته شدن گلدان و یا کوچک بودن فضا برای رشد ان، هر چند وقت یک بار ضروری است. اما در زمان جابجایی سانسوریا، به نکاتی از جمله جدا کردن کامل شاخه‌ها از گلدان قبلی (بدون آسیب زدن به ریشه)، انتخاب گلدان بزرگ و خاک مناسب و سبک دقت داشته باشید.



دیدگاهتان را بنویسید