فیکوس, گیاهان آپارتمانی

راه های رشد سریع فیکوس لیراتا و آنچه که نباید انجام دهید

راه های رشد فیکوس لیراتا

فیکوس لیراتا یک گیاه زیبا و همیشه سبز است. به علت ظاهر زیبا و جذابی که دارد  در بین علاقمندان به گل و گیاه بسیار پرطرفداراست. در واقع ترکیب رنگ سبز با ظاهر خاص، این گیاه را دیدنی‌ می‌کند. اگر فیکوس لیراتا را از نزدیک دیده باشید حتما برگ‌های خرطومی سبز و بزرگ آن نظر شما را جلب کرده، از سوی دیگر برگ‌های آن شباهت زیادی به کمانچه دارد از این رو با نام گیاه انجیربرگ کمانچه نیز شناخته‌ می‌شود.

مراقبت از فیکوس لیراتا

اگرچه فیکوس لیراتا زیبایی و جذابیت زیادی دارد. اما باید به طور مرتب از آن مراقبت نمایید تا سالیان سال از داشتنش لذت ببرید. این گیاه از خانواده موراسه و منشا آن جنوب و جنوب شرقی آسیاست. با برخی روش‌ها می‌توانید رشد این گیاه را بیشتر کنید و از باطراوت بودن آن لذت ببرید.

نحوه رشد سریع فیکوس لیراتا

فیکوس لیراتا در دسته گیاهان آپارتمانی قرار دارد. شما‌ می‌توانید با قرار دادن آن در اتاق خواب، پذیرایی و حتی دفتر کار نظر هر بیننده را جلب نموده و انرژی زیاد و مثبتی به کمک فیکوس در محیط ساطع کنید.

این گیاه تزئینی بومی مناطق استوایی است و رشد سریع و راحتی دارد.چنانچه از این گیاه به خوبی مراقبت کنید به راحتی حدود 10 فوت درون خانه رشد‌ می‌کند.

حتما بخوانید: آشنایی با فواید انواع فیکوس

دمای و رطوبت فیکوس لیراتا

فیکوس برای زنده ماندن و رشد صحیح به دما و رطوبت بالا نیاز دارد. این گل به سرما حساس است و قرار دادن آن در هوای سرد منجر به از بین رفتن گیاه‌ می‌شود. رطوبت مورد نیاز برای رشد فیکوس 50 درصد است. آبیاری به موقع رشد این گیاه تزئینی را دو چندان می‌کند. اما منظور این نیست که مدام آن را آبیاری کنید، بلکه باید خاک رطوبت کافی را داشته باشد و آب در داخل گلدان جمع نشود. همچنین دمای مورد نیاز برای رشد فیکوس بین 65 تا 80 درجه فارنهایت است. نورخورشید جهت رشد گیاه بهتر است غیر مستقیم باشد.

نحوه آبیاری فیکوس لیراتا

این گیاه زیبا با برگ‌های بیضی شکل براق در طول فصل رشد، به آب زیاد نیازدارد. اما لازم است که بعد از یکبار آبیاری اجازه دهید که خاک تا حدودی خشک شود سپس مجددا آبیاری را انجام دهید. بهتر است هنگام آب دادن به گیاه به خشک شدن خاک دقت نمایید.

از آنجایی که در فصل تابستان هوا گرمتر است تقریبا هر دو روز یکبار باید به فیکوس آب برسد. البته در صورتی که آبیاری بیش از اندزه نبوده و منجر به پوسیدگی ریشه و یا آسیب رسیدن  به ریشه نشود. زیرا در این صورت گیاه دچار مشکلات جدی خواهد شد. از سوی دیگر آبیاری کم  منجر به ایجاد لکه‌های قهوه ای روی برگ‌ می‌شود. نهایتا ساقه و برگ‌های گیاه در اثر کم آبی پزمرده  و پلاسیده‌ می‌شوند.

برای آبیاری این گیاه آپارتمانی پرطرفدار و زیبا از آبی استفاده کنید که کلر و دیگر مواد درون آن بسیار کم باشد. اگر آبیاری را با آب لوله کشی انجام‌ می‌دهید، بهتر است که آب به مدت 24 ساعت درون ظرف باقی بماند تا مواد اضافی موجود در آن ته نشین شود. برای نتیجه گیری بهتر نیز‌ می‌توانید از آب باران یا آب مقطر استفاده کنید.

رشد فیکوس لیراتا

نور مورد نیاز برای رشد فیکوس لیراتا

اگر‌ می‌خواهید با خرید فیکوس خانه یا محل کار خود را جذاب کنید بهتر است به میزان روشنایی فضا دقت داشته باشید. این گیاه به نورمتوسط نیاز دارد و بهتر است از نور مستقیم خورشید در امان باشد. برای رشد بهتر آن را در کنار پنجره قرار دهید. زیرا نور مستقیم خورشید برگ‌های گیاه را‌ می‌سوزاند و یا رنگ آن‌ها را زرد و قهوه ای‌ می‌کند . چنانچه آپارتمان شما نور کافی ندارد‌ می‌توانید گل را برای 12 ساعت در زیر لامپ فلورسنت قرار دهید. این لامپ‌ می‌تواند نورکافی برای رشد گیاه را تامین کند.

نحوه نگهداری فیکوس لیراتا

نگهداری از فیکوس مثل سایر گیاهان آپارتمانی بسیار آسان است. نور و دمای آن به راحتی تامین‌ می‌شود اما نیاز است که گهگاهی آن را هرس و تمیز کنید. همچنین هر دو ماه یکبار  گیاه را هرس کنید و برای این کار از قیچی تیز کمک بگیرید.


هرس کردن گیاه باعث‌ می‌شود که با جدا نمون برگ‌های آسیب دیده، رشد آن بهتر و سریعتر انجام شود. هنگام هرس کردن دقت کنید که تمام برگ‌ها و شاخه‌های مرده را جدا کنید و مانع از گسترش بیماری و یا پوسیدگی آن شوید.

رشد فیکوس لیراتا

خاک خوب برای رشد گیاه فیکوس لیراتا

فیکوس لیراتا برای رشد سریع و سالم به خاکی نیاز دارد که اسید کمی داشته باشد. PH مورد نیاز خاک بهتر است بین 6.5 تا 7.5 باشد.
خاک سالم برای گیاه فیکوس ترکیبی از مواد آلی را در خود جای‌ می‌دهد. زهکشی خوبی دارد و نم‌دار است. برای رساندن مواد آلی به گیاه به طور مرتب کوددهی را انجام دهید. کوددهی باید صبح زود و یا اواخر بعداز ظهر انجام شود در این زما ن، هوا خنک و رطوبت کم است.

تعویض گلدان فیکوس لیراتا

تعویض گلدان معمولا هر دوسال یکبار انجام‌ می‌شود اما چنانجه زودتر از این موعد نیز احساس کردید که لازم است گلدان تعویض شود حتما این کار را انجام دهید. علایم رایج جهت تعویض گلدان بیرون زدن ریشه‌ها از خاک زهکشی‌ می‌باشد.

نحوه تعویض گلدان گیاه فیکوس لیراتا

برای افزایش رشد این گیاه بهتر است هر سال یک بار گلدان آن را بزرگتر کنید. اما قبل از تعویض گلدان:

  • به گیاه آب کافی بدهید.
  • به آرامی فیکوس را از درون گلدان فعلی خارج کنید.
  • ریشه‌های اضافی که به دور یکدیگر تاب خورده اند و ریشه‌های مرده را کاملا جدا نمایید.
  • یک سوم ظرف جدید را با خاک تازه پر کنید، سپس برای رشد بهتر مولتی ویتامین مربوط به گیاهان آپارتمانی را اضافه کنید.
  • ریشه فیکوس را به آرامی روی خاک جدید پخش کنید و سپس باقی مانده خاک را بریزید.
  • در ادامه گلدان جدید را آبیاری کنید.

حتما بخوانید:  نکات شگفت انگیز درباره فیکوس لیراتا

 نگهداری درست و رشد فیکوس لیراتا

این گیاه را مانند دیگر گیاهان با کمک قلمه و پیوند‌ می‌توان تکثیر کرد. بهترین زمان جهت قلمه زدن اواخر بهار و اوایل تابستان است. زیرا در این زمان گیاه سریعا در حال رشد است.

برای قلمه زدن از نوک شاخه جوان یک یا دو برگ قلمه بگیرید. قلمه را به داروی ریشه زا آغشته نموده و در ظرف آب قرار دهید تا زمانی که ریشه بزند.

مشکلات فیکوس لیراتا

آفات رایجی که به این گیاه آسیب‌ می‌زند کنه قرمز، فلس و شپشک هستند که مانع از رشد سریع گیاه می‌شوند. در صورت حمله آفات با اسپری حشره کش آن‌ها را از بین ببرید. با حذف این آفت‌ها می‌توانید رشد گیاه خود را بیشتر کنید.

همچنین ممکن است فیکوس لیراتا با مشکلات رایجی مانند لکه‌های قهوه ای روی برگ‌ها، پژمردن یا مرگ مواجه شود. با مشاهده هر کدام از این علایم فورا تمامی قسمت‌های آلوده را جدا یا هرس نمایید.

حرف آخر

این گیاه زیبا و خاص یکی از پرفروش‌ترین و پرطرفدارترین گیاهان در مجموعه شهریارکاکتی است. برای خرید فیکوس لیراتا که متناسب با شرایط خانه شما نگهداری می‌شود، می‌توانید  از طریق این فروشگاه اقدام کنید. امیدواریم مطالبی که در رابطه با رشد سریع فیکوس گفته شد، مورد توجه شما قرار گرفته باشد.



نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید