فیکوس, گیاهان آپارتمانی

فیکوس به چه میزان نوری نیاز دارد؟

نور مناسب فیکوس

همه گیاهان موجود در کره زمین برای سالم ماندن به نور خورشید نیاز دارند. گیاه فیکوس نیز از این قائله مستثنی نیست. در واقع قرار دادن فیکوس برگ کمانچه ای در مکانی بدون تابش نور خورشید مانند گذرادن وقت در اتاق بدون اکسیژن می‌باشد.

نور مناسب فیکوس انرژی لازم را برای فتوسنتز تامین کرده و به رشد سریع و بهتر آن کمک می‌کند.
اگر این سوال ذهن شما را مشغول کرده است که انجیر برگ کمانچه یا فیکوس به چه مقدار نور نیاز دارد، خوب است به این نکته توجه داشته باشید که این گیاه در طبیعت وحشی آفریقا رشد می‌کند. جایی که میزان نور خوشید بیشتر از دیگر نقاط کره زمین است. می‌توان گفت گیاه فیکوس یا انجیر برگ کمانچه عاشق و دوست دار نور خورشید است.

به این معنی که هرچقدر نور خورشید بیشتری به این گیاه چشم نواز بتابد، رشد بهتری نیز خواهد داشت. البته به این معنی نیست که نمی توان در محیط‌های دیگر فیکوس را پرورش دهید. اگر شما جزو افرادی هستید که به این گیاه خاص علاقه دارید، به راحتی‌ می‌توانید در محیط معتدل و حتی جایی که نور خورشید کم است از داشتن و پرورش این گیاه لذت ببرید.

برای رشد بهتر فیکوس را باید در کجا بگذارید؟

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که بعد از خرید فیکوس گلدان شما بعد از چند روز پژمرده شده است. به طور کلی نور یکی از عوامل اصلی حفظ طراوات گیاهان است. اما این نور باید به شکل غیرمستقیم به برگ‌های فیکوس بخورد.
برای داشتن فیکوس بزرگ و زیبا در خانه و آپارتمان خود، حتما آن را در پشت پنجره بگذارید و از قرار دادن آن کنار دیوار و با فاصله زیاد از پنجره بپرهیزید.


اگر پنجره شما از کف تا سقف ارتفاع دارد و تمام نور خورشید را به داخل خانه می‌تاباند، بهتر است فیکوس را در کنار آن قرار دهید و از تابش نور کافی و رشد آن اطمینان حاصل کنید.

نور مناسب فیکوس

نور مناسب فیکوس و جهت تابش نور خورشید

برای رشد بهتر فیکوس در آپارتمان به جهت تابش خورشید دقت کنید. پنجره‌های جنوبی نور بیشتری را دریافت می‌کنند. به پنجره‌های غربی و شرقی نیز کمترین میزان نور خورشید می‌تابد. البته وجود آفتاب شدید می‌تواند به گیاه آسیب رسانده و برگ‌های آن را زرد و پژمرده کند.

دقت داشته باشید فیکوس‌هایی که در شهریارکاکتی عرضه می‌شود، با نور غیرمستقیم است. بنابراین با خرید این محصول از فروشگاه و نگهداری آن در محیط آپارتمان، باعث پژمردگی این گیاه نمی‌شود.

نور مناسب فیکوس

مدت زمان تابش نور خورشید

مدت زمانی نیز که‌ نور خورشید به فیکوس می‌تابد از دیگر عواملی است که باید مورد توجه قرار گیرد. گیاهان توانایی ذخیره نور آفتاب را برای اواخر روز ندارند. در نتیجه باید در طول روز به میزان کافی از نور خورشید بهره مند شوند. در واقع برای عملکرد و رشد بهتر فیکوس نیاز است که در طول روز بیشتر از 6 ساعت‌ نور و روشنایی خورشید را دریافت کنند.

اگر پنجره آپارتمان شما رو به جنوب باشد طولانی ترین مدت تابش نور خورشید را برای گیاه فراهم کرده و منجر به سلامت و رشد بهتر آن می‌شود. اما اگر پنجره در غرب یا شرق قرار گرفته باشد فقط نصف روز و شاید کمتر ازآن نور را دریافت می‌کند. در نتیجه نباید منتظر رشد سریع گیاه باشید.

حتما بخوانید:  راه های رشد سریع فیکوس لیراتا و آنچه که نباید انجام دهید

نور مناسب فیکوس

اندازه گیری میزان تابش نور خورشید به فیکوس

برای تعیین مقدار نور خورشیدی که به گیاه فیکوس یا انجیر برگ کمانچه می‌تابد می‌توانید از دو روش کمک بگیرید.
روش اول:
از رطوبت سنج یا نورسنج استفاده نموده و میزان نور مناسب فیکوس را اندازه گیری کنید.

روش دوم:
روش دیگر این است که دست خود را در مقابل یک تکه کاغذ سفید بگیرید. اگر سایه تیره ایجاد شد، یعنی میزان نوردریافتی مناسب است. سایه متوسط به معنای متوسط بودن نور و سایه روشن به معنای کمبود نور کافی می‌باشد.

ممکن است بعد از اندازه گیری نور خورشید بخواهید کل نوری که گیاه هر روز دریافت می‌کند را اندازه گیری کنید. برای این کار نور خورشید تابیده شده به فیکوس را در ساعت 9 صبح، 12 ظهر و 3 بعد از ظهر اندازه گیری کنید. نور تیره را، 0 امتیاز، نور متوسط را 1 امتیاز و نور روشن را 2 امتیاز در نظر بگیرید. حداقل 3 امتیاز برای سالم بودن و رشد انجیر برگ کمانچه لازم دارید. امتیاز 4 یا 5، نور خوب و کافی برای رشد فیکوس است.

چنانچه اندازه گیری را با دستگاه نور سنج انجام می‌دهید، امتیاز کمتر از 200 تیره، 400 متوسط‌ و بیشتر از 400 روشن است. اگر در 3 ساعت ذکر شده مقدار نور خورشید را اندازه گیری کردید، باید امتیاز‌ها حداقل به 600 برسد تا سلامت گیاه فیکوس حفظ شود.

حتما بخوانید: آشنایی با فواید انواع فیکوس

راه حل مناسب در صورتی که نور خورشید برای گیاه کافی نباشد

اگر گیاه فیکوس در طول روز نور‌ کافی دریافت نمی‌کند، بهتر است میزان آبیاری آن را کم کنید. زیرا آب فراوان به ریشه گیاهان آپارتمانی و از جمله این گیاه تزئینی آسیب می‌زند و منجر به پوسیدگی آن می‌شود.

به طور مرتب عملیات‌ کوددهی را انجام دهید.هفته یکبار گلدان را بچرخانید‌ و از دسترسی تما برگ‌ها به نور مطمئن شوید.
لازم به ذکر است که برای تولید نور کافی می‌توانید از لامپ‌های فلورسنت کمک بگیرید. نور تولید شده توسط این لامپ به سلامت گیاه و رشد آن کمک می‌کند. چراغ فلورسنت و LED می‌توانند طول موج آبی و قرمز را بدون خطر داغ شدن، فراهم کند. در صورت ناکافی بودن نور خورشید گیاه فیکوس را 6 تا 8 ساعت در زیر نور فلورست قرار دهید.

کلام آخر
در مجموعه شهریار کاکتی انواع فیکوس جذاب و خاص موجود  است که شما با مراجعه به این مجموعه می‌توانید یکی از زیباترین گیاهان آپارتمانی را خریداری کنید. در این مجموعه انواع کود و مواد آلی مناسب جهت رشد گیاه فیکوس با کیفیت بالا و قیمت مناسب عرضه می‌شود.

تمیز کردن برگ گیاهان به رشد آن‌ها و دریافت نور مناسب برای فیکوس یا هر گیاه دیگر کمک می‌کند و باعث حفظ رطوبت و درخشندگی برگ‌ها می‌شود.‌ با خرید براق کننده‌های موجود در شهریار کاکتی به راحتی از گیاه خود محافظت نمایید. این براق کننده‌ها نه تنها باعث زیبایی برگ‌ها می‌شود بلکه گیاه آپارتمانی را در برابر حشرات، باکتری‌ها و قارچ‌ها حفظ می‌کند.



نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید