فیکوس, گیاهان آپارتمانی

خاک مناسب فیکوس لیراتا (روش تهیه + نکات مهم)

خاک مناسب فیکوس لیراتا

آیا تا به حال برایتان پیش آمده است که تمام تلاشتان را برای نگهداری از فیکوس لیراتا به کار ببرید اما گیاهتان خراب شود؟ برخی از افرادی که از فیکوس لیراتا را از شهریارکاکتی خریداری می‌کنند، بعد از یک سال با این مشکل روبرو می‌شوند. به طور کلی خاک گلدان تا یک سال مواد مغذی گیاه را فراهم می‌کند و بعد باید آن را عوض کنید. یکی از راه‌های سالم نگهداشتن انجیر برگ کمانچه، هکشی گلدان است. اما این مورد کافی نیست و باید خاک مناسب آن را نیز تهیه کنید. در اینجا ما قصد داریم در رابطه با خاک مناسب فیکوس لیراتا صحبت کنیم.

بهترین خاک برای فیکوس لیراتا چیست؟

بهترین خاک برای فیکوس لیراتا دارای زهکشی خوب است و باید از مواد آلی و دارای Ph 5.5  تا 7 غنی باشد. زمان خرید خاک برای گلدان باید به این نکته توجه داشته باشید که از زهکشی بالایی برخوردار باشد و بتواند رطوبت را حفظ کند. همچنین باید خاک گلدان هوادهی بالایی داشته باشد تا ریشه در آن دچار قارچ و کپک نشود. خاکی که برای فیکوس لیراتا خریداری می‌کنید، نقش زیادی در سلامت کلی این گیاه دارد.

https://shahriarcacti.com/wp-content/uploads/2023/03/fl-min.jpg

به طور کلی سیستم ریشه انجیر برگ کمانچه باید در بهترین خاک نگهداری شود تا دچار مشکل نشود و برگ‌های آن زرد و خشک و پژمرده نشوند.

خاک سبک و دارای زهکشی مناسب از پوسیدگی ریشه جلوگیری می‌کند. در فروشگاه‌هایی مثل شهریار کاکتی خاک با مواد مغذی به شکل بسته بندی شده عرضه می‌شود که برای مدت یک سال برای تغذیه گیاه مناسب خواهد بود.

زمان تهیه این خاک مناسب فیکوس لیراتا باید به چند نکته مهم توجه داشته باشید:

  • حبس شدن آب و زهکشی خاک تعیین می‌کند که انجیر برگ کمانچه درست آبیاری شده یا گیاه تشنه است و باید به آن آب دهید.
  • نوع خاک تعیین کننده سطح pH خاک است که تعیین می‌کند ریشه گیاه چقدر مواد مغذی را دریافت کند.
  • مصرف آب و مواد مغذی به طور مستقیم بر روی شادابی برگ‌های فیکوس لیراتا تاثیر زیادی دارد و اگر خاک از تعادل خارج شود، گیاه شما مستعد بیماری و عفونت می‌شود و نمی‌تواند رشد کند.

حتما بخوانید: نکات شگفت انگیز درباره فیکوس لیراتا

https://shahriarcacti.com/wp-content/uploads/2023/03/fl-min.jpg

دستور تهیه خاک انجیر برگ کمانچه

نکته مهم برای تهیه خاک مناسب انواع فیکوس لیراتا ترکیبی از مواد آلی و غیرآلی است که ویژگی‌هایی همچون هوادهی، زهکشی و حفظ رطوبت را داشته باشد و بتواند به طور همزمان سطح pH ایده آل 5.5 تا 7 را تضمین کند. علاوه بر این، خاک انجیر برگ کمانچه باید حاوی مواد مغذی باشد تا گیاه از آن تغذیه کند.

احتباس آب و زهکشی دو عنصر بسیار مهم برای خاک گلدان هستند که شاید کمی متناقض به نظر برسند. از یک سو باید خاک رطوبت را حفظ کند و از سوی دیگر نباید آبی در داخل گلدان باقی بماند. منظور از رطوبت، خیس ماندن خاک و ماسه است که فقط برای تغذیه ریشه کاربرد دارد. اما اگر آب باعث غرقابی شدن خاک گلدان شود و از سطح مشخصی بالاتر رود، به ضرر فیکوس لیراتا خواهد بود.

خاک‌هایی مثل ورمیکولیت و پرلیت دقیقا برای همین گیاه مناسب هستند. همچنین اگر می‌خواهید خاک گلدان مغذی باشد، باید از کوکو یا پیت ماس استفاده کنید. اگر خاک با نسبت مناسب با خاک آلی مخلوط شود، سطح pH نیز حفظ می‌شود و برای سلامتی و باطراوت ماندن انجیر برگ کمانچه مناسب است.

ورمیکولیت یک ماده معدنی سیلیکات و استریل شده که pH آن 7 برابر خاک‌های معمولی است. این خاک می‌تواند به راحتی آب را جذب کند و سپس با سرعت پایین و مناسب آن را برای گیاه آزاد کند. این دقیقا همان ویژگی است که خاک نیاز دارد. پرلیت نیز با همین روش عمل می‌کند و نوعی خاک سبک و متخلخل است که هوادهی در گلدان را بهبود می‌دهد و از باقی ماندن آب اضافه در گلدان جلوگیری می‌کند. این خاک دارای سطح pH خنثی 7 تا 7.5 است که گیاه شما به آن نیاز دارد.

در ترکیب خاک مناسب برای گلدان می‌توانید از پیت ماس و کوکو نیز استفاده کنید که جزء ارگانیکی ترکیب خاک محسوب می‌شود و با تجزیه طبیعی در طول زمان می‌تواند مواد مغذی مورد نیاز برای گیاه را فراهم کند. برخلاف ورمیکولیت و پرلیت این خاک می‌تواند با کمک مواد مغذی رطوبت را به مقدار مورد نیاز گیاه نگهدارد. سطوح pH پایین این دو نوع خاک، به ایجاد تعادل کامل خاک گلدان کمک می‌کند.

چطور خاک فیکوس لیراتا را ترکیب کنیم؟

مقدار خاک مورد نیاز برای گلدان چقدر باشد و از هر نوع خاک چقدر برداریم تا هوادهی و زهکشی خاک به حد تعادل برسد. ابتدا باید مقداری از خاک پرلیت و ورمیکولیت بردارید و به همان اندازه از خاک پیت ماس یا کوکو به آن اضافه کنید. خاک گلدان را خوب با هم ترکیب کنید تا احتباس آب در خاک تنظیم شود و سطح pH گلدان برایتان بهینه باشد.

ترکیب کردن خاک انجیر برگ کمانچه کار پیچیده‌ای نیست و فقط باید خاک مناسب را تهیه و آن‌ها را در ظرف دیگری با هم دیگر مخلوط کنید. سپس گلدان دارای سوراخ را آماده کرده و چند تکه سنگ در کف آن قرار دهید. این کار مانع از مسدود شدن سوراخ گلدان می‌شود و اگر آب اضافه در داخل گلدان باشد، از این طریق خالی می‌شود. سپس خاک ترکیب شده را داخل گلدان بریزید و مخلوط کنید.

اگر می‌خواهید گیاه شما بهتر رشد کند می‌توانید به خاک آن کمی کمپوست هم اضافه کنید. بعد از 4 یا 6 ماه کود گیاهان آپارتمانی را هم می‌توانید از شهریار کاکتی خریداری کنید و داخل گلدان بریزید. اگر قبل از این مدت خاک یا گیاه فیکوس لیراتا را به تازگی از شهریار کاکتی خریداری کرده‌اید، نیازی به کود نیست. زیرا ما در اینجا خاک را با مواد مغذی ترکیب کرده‌ایم تا گیاه شما رشد خوبی داشته باشد.

https://shahriarcacti.com/wp-content/uploads/2023/03/fl-min.jpg

سطح pH خاک انجیر برگ چقدر باشد؟

همانطور که اشاره کردیم سطح pH خاک فیکوس لیراتا در رشد و طراوت آن اهمیت زیادی دارد و تعیین‌کننده دسترسی آن به مواد مغذی است. سطوح pH خاک می تواند از 3 تا 10 متغیر باشد، اما محدوده pH سالم برای برگ کمانچه 5.5 تا 7 است. شما می‌توانید pH خاک را با ترکیب مواد مناسب خاک تنظیم کنید.

سطح pH خاک این گیاه آپارتمانی باید نزدیک به خنثی باشد که برای تعیین مقدار باز یا اسیدی بودن آن باید از کاغذ پی اچ استفاده کنید. کاغذ باید عدد بین 5.5 تا 7 را نشان دهد تا مطمئن شوید این خاک خنثی یا بازی است و شرایط نگهداشتن رطوبت برای گیاه را دارد. به هر حال فیکوس یک گیاه بومی آفریقاست که در رطوبت بالا رشد کرده است و نمی‌توانید آن را خشک نگهدارید. اما به همان اندازه نباید گیاه را غرقابی کنید و آب زیادی پای گلدان بریزید.

حتما بخوانید:  شرایط نگهداری فیکوس

آیا می‌توان از خاک کاکتوس برای فیکوس لیراتا استفاده کرد؟

شما می‌توانید با خرید خاک کاکتوس آن را نیز برای این گیاه استفاده کنید. در شهریار کاکتی تلاش می‌شود خاک کاکتوس با زهکشی بالا ارائه شود تا این گیاه در آب غرق نشود و ریشه از پوسیدگی در امان بماند. با این حال ممکن است خاک کاکتوس حاوی مقادیر مناسی از مواد مغذی برای تأمین رشد فیکوس لیراتا نباشد و بخواهید به آن کود دهید. پس بهتر است به گلدان هم کود مناسب را اضافه کنید.

در پایان

فیکوس لیراتا یک گیاه آپارتمانی لوکس محسوب می‌شود که وجود آن برای آپارتمان‌ها ضرورت دارد. البته نگهداری از این گیاه به خاک با زهکشی مناسب و سطح pH بین 5.5 تا 7 نیاز دارد که نباید حالت اسیدی پیدا کند. برای تأمین خاک مناسب فیکوس لیراتا می‌توانید از محصولات شهریارکاکتی دیدن کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید