آموزش, آموزش جانبی

عوامل موثر در رشد ساکولنت

عوامل موثر در رشد ساکولنت

6 فاکتور رشد ساکولنت ها

در این مقاله میخواهیم به 6 فاکتور رشد ساکولنت ها که تاثیر بیشتری دارند بپردازیم.
ساکولنت ها هم به مانند همه گیاهان برای اینکه رشد بهتری داشته باشند و به حیات خود ادامه بدهند به چند عامل نیاز دارند که میتواند در سلامت آن ها هم تاثیر گذار باشد که به صورت مجزا به تک تک آن ها میپردازیم

1- نور ، اولین فاکتور رشد ساکولنت:

ساکولنت ها جزو گیاهان نور دوست به حساب می آیند ولی برای رفع نیاز های خود به نسبت کاکتوس ها نور کمتری را میخواهند. در گلخانه های تولیدی کاکتوس و ساکولنت هم معمولا ساکولنت ها را در جایی از گلخانه قرار میدهند که نور کمتری را دریافت میکنند. به طور کلی مثلا اگر کاکتوس ها در طول روز 12 ساعت نور خورشید دریافت میکنند، ساکولنت ها با نیمی از آن هم نیازشان برطرف میشود.برای نگهداری ساکولنت ها در آپارتمان ها میتوان از فضای پشت پنجره برای نگهداری ساکولنت ها استفاده کرد.

2-خاک:

ساکولنت ها برای اینکه بتوانند ریشه پرتری داشته باشند و شروع به رشد بهتر کنند،نیاز به خاک سبک با ترکیب کوکوپیت،پیتماس،پرلیت،زغال و ماسه دارند. استفاده از کوکوپیت میتواند رطوبت نسبی در خاک را حفظ کند،و پیتماس میتواند تمام نیاز های گیاه برای رشد را برطرف کند. در این خاک باید از ماسه به اندازه کافی استفاده بشود تا زهکشی خاک به درستی انجام شود. در مقاله های قبلی به طور کامل در رابطه با خاک مخصوص ساکولنت توضیح داده ایم.
عوامل موثر در رشد ساکولنت ها

3-آبیاری:

برای آبیاری ساکولنت ها،حتما به زهکشی خاک خود توجه کنید تا مطمئن شوید که بعد از آبیاری،آب از کف گلدانتان خارج میشود.در ساکولنت های در سایز های کوچک،هر وقت سطح خاک به اندازه دو بند انگشت خشک شد آبیاری کنید و اجازه ندهید که خاک گلدانتان بیش از حد خشک باقی بماند.تشنگی ساکولنت ها میتواند باعث زرد شدن برگ ها،چروک شدن و ریختن آن هم بشود.از طرفی هم آبیاری منظم و اندازه میتواند در رشد و سلامت ساکولنت ها موثر باشد.

4-گردش هوا در محیط:

سعی کنید ساکولنت های خود را در محیطی قرار دهید که گردش هوای بشتری وجود دارد.یکی از دلایل اصلی ریزش برگ ها و لک افتادن بر روی ساکولنت ها،عدم اکسیژن رسانی به ساکولنت ها است. به همین دلیل است که کسانی که ساکولنت خود را در فضای باز نگهداری میکنند، ساکولنت های شاداب و سرحال تری دارند.

5-کوددهی منظم در فصل رشد:

اگر میخواهید که ساکولنت هایی که نگهداری میکنید رشد خیلی بهتری داشته باشند،حتما از کود های پتاس بالا 121236 و فسفر بالا مثل 105210 استفاده کنید. استفاده از این کود ها در فصل رشد میتواند در پاجوش دهی،تنه جوش زدن و شاخ وبرگ زدن ساکولنت ها تاثیر گذار باشد.

6- دمای مناسب:

بهترین دما برای نگهداری ساکولنت ها بین 20 تا 30 درجه سانتی گراد است. در این دما میتوانند رشد عالی داشته باشند.
نکته ی مهم در رابطه با دما این است که سعی کنید اختلاف دما در طول یک شبانه روز از 10 درجه بیشتر نشود تا گیاهتان سر حال و شاداب باقی بماند

بهتون پیشنهاد میکنیم حتما ویدیوی عوامل موثر در رشد ساکولنت ها را از گلخانه شهریارکاکتی مشاهد کنید

ممنون از اینکه برای مطالعه این مقاله وقت گذاشتید.
پیروز و موفق باشید
منبع: مجموعه شهریارکاکتی
کپی با ذکر منبع مجاز میباشد

نوشته های مشابه