آموزش جانبی

پیوند زدن کاکتوس

پیوند زدن کاکتوس

    پیوند زدن کاکتوس میتواند به چند دلیل انجام شود:

  • 1-پیوند زدن کاکتوس میتواند به دلیل بالا بودن سرعت رشد بر روی پایه هانسبت به روی خاک است، بسیاری از کلکسیونر ها برای اینکه بتوانند سریعتر گیاهانشان را روی گل ببرند و از آن ها بذر بگیرند و سرعت تکثیر را افزایش دهند از پیوند زدن استفاده میکنند.
  • 2-ریشه دار کردن بعضی از خانواده های کاکتوس ها بعد از از بین رفتن ریشه یا گندیدگی گیاه از قسمت های پایین کار دشواری است،به همین خاطر معمولا این گیاهان را بعد از این اتفاقات پیوند میزنند.
  • 3-کاکتوس هایی مانند ژمینو های قرمز به دلیل نداشتن سبزینه، توانایی عذاسازی را ندارند و به همین خاطر آن ها را پیوند میزنند تا از پایه تغذیه کنند.
  • 4- کاکتوس پیوندی جنبه زیبایی هم دارد و بسیاری از علاقه مندان برای لذتبخش بودن پیوند زدن این کار را انجام میدهند.

    شما برای پیوند زدن کاکتوس به چه چیز هایی نیاز دارید؟

  • 1-یک پایه در حال رشد
  • 2-یک پیوندک در حال رشد
  • 3-یک تیغ یا چاقو تیز و استریل شده

نکته مهم در پیوند زدن کاکتوس ها در حال رشد بودن پایه و پیوندک است و به همین خاطر همیشه از بهار و تابستان به عنوان بهترین فصل برای پیوند زدن یاد میکنند.
دومین نکته مهم این است که حتما روز قبل از پیوند پایه و اگر امکانش بود پیوندک را هم آبیاری کنید تا زمان پیوند آبدارتر باشند

-اولین کاری که انجام میدهید پایه را از قسمت های بالا با یک برش جدا میکنیم و توجه داشته باشید در پایه های با ارتفاع تا 15 سانتی متر این برش باید از 4 سانت بالا انجام بشود چون گیاه آبدار تر است.
-برای پیوند زدن کاکتوس به نحو مطلوب گوشه های پایه را که معمولا به شکل ستاره هستند را برش میدهیم و از پایه جدا میکنیم و دلیل اصلی آن این است که بعد مدتی ممکن است گیاه از آن قسمت ها تنه جوش بزند و پیوندک را دچار مشکل کند.
– بعد از پیوندکی که از قبل آماده کرده ایم را از انتها برش میدهیم تا به طور کامل آوند گیاه مشخص باشد.
-حالا پیوندک را باید بر روی پایه قرار دهیم و باید دقت داشته باشیم که در این مرحله حتما آوند پیوندک باید آوند پایه را قطع کند و اگر آوند ها یکدیگر را قطع نکنند عمل پیوند انجام نخواهد شد.
– بعد از قراردادن پیوندک باید آنرا با یک فشار کوچک بر روی پایه فشار دهیم تا هوا بین پیوندک و پایه باقی نماند.
-بلافاصله باید با کش و یا چسب پیوندک را با فشار کوچکی به سمت پایه بکشانیم تا این پیوند بهتر انجام بشود.
– حالا گلدانمان را در یک جای نیمه سایه و خنک قرار میدهیم و بعد 10 روز میتوانیم کش یا چسب را از روی پیوندک برداریم و در این مدت حتما زمان آبیاری دقت داشته باشید که آب بر روی پیوندک ریخته نشود.
بعد از مدتی نتیجه پیوند زدن کاکتوس مشخص میشود و اگر علائمی از رشد ببینید نشان گرفتن پیوند است و اگر علائمی از بی حالی یا چروک شدن پیوندک ببینید احتمالا پیوند شما نا موفق بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید