خاک

بهترین خاک کاکتوس چیه؟

بهترین خاک کاکتوس

بهترین خاک کاکتوس چیه؟

در این مقاله میخواهیم بهترین خاک کاکتوس را بهتون معرف کنیم و بهتون آموزش بدیم تا خودتون بتونید در منزل بهترین ترکیب خاک کاکتوس را تهیه کنید.

یکی از مهمترین عواملی که باعث خرابی کاکتوس ها میشود استفاده از خاک نامناسب است.
استفاده از خاک مناسب برای گیاهان همانند وعده های غذایی انسان ها است. استفاده از خاک مناسب میتواند سلامت گیاه شما را تضمین کند. مطمئننا شما ترکیب خاک های متفاوتی را برای کاکتوس ها شنیده اید و یا مطالعه کرده اید ولی ما هم طی  این چند سال ترکیب خاک های متفاوتی را مورد استفاده قرار داده ایم و این ترکیب خاکی که به شما معرفی میکنیم بهترین ترکیب خاکی است که به آن دست پیدا کردیم. بهترین خاک کاکتوس خاکی است که در آن مواد مغذی،زهکشی،تخلل،قارچکشی و اندکی رطوبت رعایت شود پس ترکیبی که ما از آن استفاده میکنیم همه موارد بالا را شامل میشود.
ترکیب خاک کاکتوس از از 5 مواد مختلف تشکیل میشود که به صورت مجزا به تک تک آن ها میپردازیم.
 

ماسه دوبار شور ساختمانی

یکی از مهمترین مواد تشکیل دهنده خاک کاکتوس که 60 درصد خاک را تشکیل میدهد ماسه دوبار شور هست.
کار اصلی ماسه زهکشی خاک است.زهکشی یعنی عبور دادن تمام آب گلدان از خود وخارج شدن از کف گلدان است.
متاسفانه در بسیاری از گلفروشی ها مشاهده میشه که به جای ماسه از خاک باغچه استفاده میشود که نه تنها زهکشی ندارد بلکه باعث تراکم خاک و در نتیجه گندیدگی ریشه گیاه میشود پس به هیچ عنوان از خاک باغچه در گلدان هایتان استفاده نکنید. ما حتی برای به صفر رساندن درصد خاک باغچه، در ترکیب خاک موجود از ماسه دوبارشور استفاده میکنیم تا میزان زهکشی به حداکثر ممکن برسد.
 
 

پیت ماس

پیتماس نقش تامین مواد مغذی در خاک را دارد که 20 درصد از ترکیب خاک را تشکیل میدهد.
ما از پیتماس به جای کود دامی استفاده میکنییم و دلیل اصلی آن ارگانیک بودن و استریل بودن این مواد است.از قدیم و همچنین در حال حاضر در بعضی از گلخانه ها از کود دامی پوسیده برای جبران کمبود مواد مغذی گیاه استفاده میشود و با توجه به قارچکش های که گلخانه داران در زمان مناسب استفاده میکنند میزان آفت و قارچ های موجود در کود دامی را تا حدودی کنترل میکنند ولی باز هم مواردی بین همکاران وجود داشته که به خاطر استفاده از کود دامی بخشی از گیاهانشان از بین رفته است.
به همین خاطر استفاده از کود دامی برای علاقه مندان به گل و گیاه توصیه نمیشه و ما با استفاده از پیتماس میزان آفت و قارچ های ناشی از خاک را به صفر رساندیم.
 
بهترین خاک کاکتوس

کوکوپیت

با اینکه کوکوپیت بیشتر در مواد تشکیل دهنده بستر کشت گیاهان آپارتمانی استفاده میشه ولی باید بدونید که بهترین خاک کاکتوس شامل کوکوپیت هم میشه. کوکوپیت نقش بسیار موثری در ریشه زایی یا ریشه پر شدن گیاهان دارد که 10 درصد از خاک رو تشکیل میدهد.
کار اصلی کوکوپیت ها حفظ رطوبت نسبی در خاک هست. نکته مهمی که باید به آن اشاره کنیم این است که حفظ رطوبت نسبی در خاک با ماندن آب در خاک متفاوت است و ما با استفاده از ماسه آب اضافی در خاک را از گلدان خارج میکنیم و با استفاده از کوکوپیت با نسبت بسیار کم در خاک کاکتوس به رشد ریشه کمک میکنیم. با توجه به این که کاکتوس ها گیاهانی هستند که علاقه ای به رطوبت ندارند نباید از نسبت بالایی از کوکوپیت برای آن ها استفاده کرد.
 

پرلیت

پرلیت سنگ معدنی بسیار سبک است که 10 درصد از خاک را تشکیل میدهد.
کار اصلی پرلیت ها ایجاد تخلخل در خاک است. تخلخل یعنی ایجاد کردن فاصله و روزنه در خاک. با استفاده از پرلیت میتوان میزان گردش هوا و اکسیژن رسانی به ریشه را افزایش داد که در نهایا باعث بهبود عملکرد ریشه در جذب مواد غذایی و رشد آن میشود.
 

زغال برای خاک کاکتوس واجبه!!

با توجه به نسبت ترکیب هایی که در بالا ذکر شد ما به 100  درصد ترکیب خاک کامل رسیدیم ولی در اینجا ما از زغال به عنوان یک مکمل استفاده میکنیم.شما از یک سوم پیمانه ای که برای مواد بالا استفاده کردید میتوانید از زغال استفاده کنید.
زغال به دلیل داشتن پتاس میتوانند به رشد گیاه شما کمک کنند و همینطور به دلیل خاصیت قارچکشی که دارند، با هر بار آبیاری میتوانید خاکتان را قارچکشی کنید.
هر کدام از موادی که به آن ها اشاره کردیم دارای خواص و کاربرد های بیشتری هستند که ما در اینجا به کاربردیترین نقش آنها ها در خاک پرداختیم و به صورت مجزا و به طور کامل تر به آنها خواهیم پرداخت.
ویدیوی زیر را مشاهده کنید تا خودتون در منزل بهتربن خاک مناسب کاکتوس را برای کاکتوساتون تهیه کنید

پیروز و موفق باشید
منبع: مجموعه شهریارکاکتی
کپی با ذکر منبع مجاز میباشد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید