کوددهی

زمان کوددهی به کاکتوس

زمان کوددهی به کاکتوس

زمان کوددهی به کاکتوس بسیار حائز اهمیت است

همانطور که میدانید کوددهی به کاکتوس و کلا گیاهان بسیار مهمه و مهمتر استفاده منظم از کود های مناسب در فصل رشد هست که میتواند برای گیاهان بسیار مفید باشد و علاوه بر علائم رشد باعث افزایش مقاومت گیاهان در برابر آفات و بیماری های قارچی میشود . همینطور در صورت رسیدن گیاهان به سن گلدهی باعث افزایش میزان گلدهی و بذر در آن میشود. دلیل مفید بودن این است که در بازه زمانی که گیاه در حال رشد کردن است قدرت جذب مواد مغذی بسیار بالایی دارد.

 

فصل رشد چه زمانی است؟

نور و دمای مناسب مهمترین فاکتور ها برای مشخص کردن فصل رشد هستند به طوری که ممکن هست مثلا در خرداد ماه در شهر تبریز با توجه به مناسب بودن شرایط دمایی گیاهان در حال رشد باشند ولی در بوشهر با توجه به دمای بالای 40 درجه گیاهان به خواب رفته باشند. بهترین دما برای رشد گیاهان از از 20 تا 35 درجه است و معمولا گیاهان در دمای بالای 40 و زیر 10 درجه به خواب میروند. و همینطور کاهش ساعات آفتاب و شدت آفتاب هم میتواند باعث کاهش میزان فتوسنتز گیاهان بشود و در نهایت باعث فاصله گرفتن گیاه از دوره رشد میشود.

در کشورمان با توجه به تجاربی که در این چند سال کسب کرده ایم تقریبا نیمه بالایی نقشه جغرافیایی در شش ماه اول سال و نیمه پایینی نقشه جغرافیایی در شش ماه دوم سال گیاهان در حال رشد هستند ولی به طور کلی هر شخصی با توجه به شرایط محیطی که در آن زندگی میکند باید این موضوع را تشخیص بدهد.

 
حتما قبل از کوددهی به کاکتوستون این ویدیو را تماشا کنید تا به کاکتوسون آسیب نزنید

آیا باید در کل سال کوددهی به کاکتوس را ادامه بدم؟

نکته بسیار مهم در کوددهی به کاکتوس این است که گیاهان در زمانی که رشد ندارند یا اصطلاحا به خواب رفته اند قدرت جذب مواد مغذیشان بسیار کاهش پیدا میکند و اگر شما در این زمان از کود های قوی استفاده کنید نه تنها برای گیاهانتون مفید نسیت بلکه میتواند مضر هم باشد و به سلامت گیاه شما هم آسیب بزند.
تنها کاری که شما در این دوره میتوانید انجام دهید استفاده از خاک مناسب است تا گیاهتون به شکل طبیعی تغذیه کند.

بذارید با یک مثال موضوع را شفافتر خدمتتون عرض کنم شما یک ورزشکار را در نظر بگیرید که در دوره های تمرینی فشرده علاوه بر تغذیه روزانه از مکمل های دارویی هم استفاده میکند و با توجه به سوخت و سازی که بدنش دارد باعث عضله سازی در بدنش هم میشود ولی زمانی که در دوره فشرده ای قرار ندارد فقط تغذیه روزانه خودش را دارد. حالا در گیاهان کود نقش مکمل دارویی و خاک نقش تغذیه روزانه را دارد.

 

نتیجه گیری

پس در نتیجه شما هم به جای استفاده مداوم از کود های تقویتی با توجه به شرایط محیطی که دارید یک سال را به دو نیمه تقسیم کنید و در شش ماه از سال که گیاهانتون در حال کار و رشد هستند به کوددهی کاکتوس هاتون ادامه بدید و از کود های مناسب استفاده کرده و شش ماه دوم را با خاک خوب گیاهانتون رو تقویت کنید هر چند که استفاده از خاک مناسب در تمام سال توصیه میشود.

پیروز و موفق باشید

منبع: مجموعه شهریارکاکتی

کپی با ذکر منبع مجاز میباشد

برای مشاهده فیلم آموزشی از داخل گلخانه روی لینک زیر کلیک کنید.

برای مشاهده ترکیب خاک مناسب کاکتوس و ساکولنت روی لینک زیر کلیک کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید