آبیاری, کوددهی

سوالات کوددهی به کاکتوس

کوددهی به کاکتوس

پنج سوال پر تکرار در رابطه با کوددهی به کاکتوس ها

در این مقاله میخواهیم به پنج مورد از سوالات پرتکراری که برای علاقه مندان به کاکتوس در رابطه با کوددهی کاکتوس ها مطرح میشود، توضیح دهیم.

مزایای کوددهی به کاکتوس ها:

به طور کلی رشد کاکتوس ها به نسبت سایر گیاهان مثل گل های آپارتمانی کمتر است. معمولا بسیاری از کسانی که از کاکتوس ها نگهداری میکنند، چند سال یکبار هم خاک گلدان خود را عوض نمیکنند و همین موضوع باعث میشود تا خاک کاکتوسشان فقیر شود و مواد مغذی نداشته باشد تا کاکتوس بتواند آن را جذب کند و رشد بیشتری داشته باشد. به همین خاطر استفاده از کوددهی منظم با دز مصرفی مناسب و در زمان مناسب میتواند کمبود خاک فقیر را جبران کند و برای رشد و شلدابی بیشتر به کاکتوس کمک کند.

پنج سوال پرتکرار در رابطه با کوددهی کاکتوس ها:

1- بهترین زمان برای کوددهی به کاکتوس ها چه زمانی است؟

کوددهی به کاکتوس ها در زمان مناسب بسیار مهم است. در واقع همانقدر که کوددهی در زمان مناسب میتواند به رشد و شادابی گیاه کمک کند، کوددهی در زمان نامناسب هم میتواند به گیاه آسیب بزند و باعث از بین رفتن آن هم بشود.
بهترین زمان برای کوددهی به کاکتوس ها فصل رشد آن ها است. معمولا در فصل بهار و تابستان همه گیاهان از جمله کاکتوس ها در حال رشد هستند و زمان مناسبی برای کوددهی آن ها است ولی به طور کلی شرایط محیطی در مناطق مختلف متفاوت است و هرکسی با توجه به شرایط محیطی میتواند در زمان رشد کاکتوس ها، آن ها را کوددهی کند

2- چند وقت یکبار به کاکتوس کود بدیم؟

بهترین فاصله زمانی برای کوددهی ماهی یکبار در فصل رشد است. مثلا شما از اول بهار تا آخر تابستان میتوانید شش بار با فاصله یک ماه کاکتوس ها را کوددهی کنید. کوددهی با فاصله کم هم میتواند به گیاه آسیب وارد کند چون گیاه بعد از جذب کود تا یک فاصله زمانی باید آن کودی که جذب کرده را سوخت و ساز کند و اگر این اتفاق عملی نشود میتواند گیاه را ضعیفتر کند.

کوددهی به کاکتوس

3-برای استفاده از کود از چه دزی استفاده کنیم؟

برای کوددهی کاکتوس ها باید به سن گیاهان توجه کنید. دز مصرفی کودی که برای کاکتوس ها استفاده میکنیم به سن آن ها برمیگردد. شما برای کوددهی کاکتوس هایی که زیر یکسال هستند و در خزانه هستند باید از دز یک در هزار استفاده کنید. برای کاکتوس ها که در سایز های معمولی هستند مثل سایز گلدان 6،گلدان8، سایز 10 و … که ما در بازار زیاد میبینیم از دز مصرفی دو در هزار استفاده میکنیم چون قابلیت جذب بشتری دارند. و برای کاکتوس هایی که داری سن بالایی هستند از دز مصرفی یک در هزار استفاده میکنیم چون استفاده از دز مصرفی بالا برای کاکتوس هاس سن دار میتواند باعث ترکیدگی در بافت های آن ها بشود.

4-چه کودی برای کاکتوس ها مناسبه؟

بهترین کودی که میتوان برای کاکتوس ها استفاده کرد، کودهای پتاس بالا و ازت پایین میباشد. کود های ازت بالامیتواند
NPKباعث آبکی شدن و ترکیدگی بافت های پوستی کاکتوس ها بشود. برای کاکتوس ها میتوانید از کود های
با نسبت های 36-12-12و یا 38-11-3 استفاده کنید که دارای درصد پتاس بالا و ازت پایین هستند. در مقالات دیگر به طور کامل در رابطه با کودهایی که گفته شد توضیح میدهیم.

5- آیا میتوان از کود های حیوانی برای کاکتوس ها استفاده کرد؟

یکی از بهترین کود هایی که گلخانه داران استفاده میکنند،کود های حیوانی است. کود های های حیوانی از جمله کود گاوی به دلیل خاصیت اسیدی که دارد، قابلیت جذب بالایی هم برای کاکتوس ها دارد و رشد چشمگیری در کاکتوس ها دارد.
ولی مسئله این است که گلخانه داران از کود های حیوانی مناسب که به طور کامل پوسیده شده اند و درصد قارچ و آفت بسیار کمی دارند استفاده میکنند و حتی بعد از استفاده از این کود ها با استفاده از قارچکش و آفت کش های مخصوص به طور کامل گلخانه را استریل میکنند. تهیه کود حیوانی مناسب و مراقبت های بعد از آن، برای همه کار آسانی نیست و اگر به درستی انجام نشود میتواند باعث از بین رفتن کاکتوس ها بشود. به همین خاطر هم ما از پیتماس به جای کود حیوانی در خاک استفاده میکنیم تا میزان خرابی بر اثر قارچ و آفت را کاهش دهیم

بهتون پیشنهاد میکنیم ویدیو سوالات کوددهی به کاکتوس ها را مشاهده کنید

ممنون از اینکه برای مطالعه این مقاله وقت گذاشتید.
پیروز و موفق باشید
منبع: مجموعه شهریارکاکتی
کپی با ذکر منبع مجاز میباشد

نوشته های مشابه