آموزش

دلیل خراب شدن کاکتوس

علت خراب شدن کاکتوس

در این مقاله میخواهیم به 5 دلیل خراب شدن کاکتوس ها اشاره کنیم.
طبیعتا خراب شدن کاکتوس ها مثل همه گیاهان به خاطر یک سری از اقدامات اشتباهاتی است که ما انجام میدهیم. ما با رعایت کردن یک سری از نکات و همین طور فراهم کردن یک سری از نیاز های اصلی کاکتوس ها میتوانیم به سلامتی و رشد آن ها کمک کنیم.

1- آفات و بیماری های اصلی ترین دلیل خراب شدن کاکتوس میباشد :

یکی از اصلی ترین دلایل خرابی کاکتوس ها وجود آفات در اطراف آنها و همینطور مبتلا شدن به بیماری های قارچی است. احتمالا شما هم لکه های قهوه ای،سفید و تیره رنگ را روی کاکتوس ها دیده اید که از علائم اصلی قارچ ها هستند و همینطور حشراتی که در اطراف و یا روی کاکتوس های شما قرار میگیرند که از علائم اصلی آفات هستند.از دلایل اصلی به وجود آمدن این بیماری ها میتوان به رطوبت بالا در محیط،عدم گردش هوا در محیط،استفاده از کود های دامی نپوسیده در خاک و آمدن گیاهان بیمار بین گیاهان شما اشاره کرد.

شما با رعایت کردن همین چند مورد میتوانید از کاکتوس خودتان در برابر بیماری ها محافظت کنید.
یکی دیگر از راه های مقابله با بیماری های قارچی استفاده از قارچکش کاربندازیم در ابتدا هر فصل برای تمام کاکتوس ها میباشد. شما اگر در ابتدا هر فصل این قارچکشی را انجام دهید تا حد زیادی از بیماری های قارچی پیشگیری میکنید.

دلیل خراب شدن کاکتوس

2-خاک نامناسب :

متاسفانه بسیاری از علاقه مندان به کاکتوس هزینه های سنگینی برای خرید کاکتوس انجام میدهند ولی برای همان گیاه ارزشمند از هر خاکی استفاده میکنند. ما باید دیدمان را به خاک کاکتوس ها تغییر دهیم. خاک کاکتوس مثل وعده های غذایی یک انسان است که هر چقدر از خاک بهتر استفاده کنیم کاکتوس سالمتر و شادابتری خواهیم داشت.

استفاده از خاک های متراکم مثل خاک باغچه،استفاده از خاک های آلوده مثل خاک جنگل و خاک برگ و همینطور استفاده از کود های دامی نپوسیده میتواند خیلی زود کاکتوس شما را از بین ببرد. خاک مخصوص کاکتوس ما دارای زهکشی بالایی است و به جای استفاده از موادی که ذکر کردیم از مواد استریل و اورگانیک مثل پیتماس و کوکوپیت استفاده میکنیم تا سلامتی و رشد گیاهمان تضمین شود.

3-آبیاری بیش از حد دلیل خراب شدن کاکتوس:

آبیاری منظم و به موقع میتواند به رشد و سلامتی شما کمک کند. در آبیاری کاکتوس ها این جمله را به خاطر داشته باشید که ” هر وقت خاک گلدانتان به طور کامل خشک شد ،آبیاری کنید”. این جمله به این معناست که آبیاری بیش از حد میتواند برای کاکتوس شما مضر باشد.

4-نور :

کاکتوس ها جزو گیاهان نور دوست به حساب می آیند پس پرنورترین جایی که در محیط خود دارید را برای نگهداری کاکتوس ها در نظر بگیرید. البته باید به این نکته توجه کنید که در فصل بهار و تابستان که شدت نور خورشید زیاد است باید از نور فیلتر شده استفاده کنید که کاکتوستان دچار سوختگی نشود. آفتاب بیش از حد و سوختگی میتواند دلیل خراب شدن کاکتوس باشد .حداقل نوری که میتوانید برای نگهداری کاکتوس ها در نظر بگیرید،نور پشت پنجره است. اگر نور کمتر از پشت پنجره برای آن ها در نظر بگیرید میتواند باعث رشد غیر طبیعی و رشد علفی آن ها شود.

5-آبیاری کم :

همانقدر که آبیاری بیش از حد میتواند برای کاکتوس ها مضر باشد،آبیاری کم هم میتواند به کاکتوس شما آسیب بزند.
در واقع اگر فاصله آبیاری شما در بهار و تابستان که خاک گلدانتان زودتر خشک میشود،زیاد شود و باعث تشنگی کاکتوس شما شود میتواند باعث رنگ پریدگی،پشمردگی و حتی از بین رفتن ریشه ککتوس شما بشود.

ممنون از اینکه برای مطالعه این مقاله وقت گذاشتید.
پیروز و موفق باشید
منبع: مجموعه شهریارکاکتی
کپی با ذکر منبع مجاز میباشد

نوشته های مشابه