آموزش

دلیل زرد شدن کاکتوس ها و راه نجات آنها

دلیل زرد شدن کاکتوس ها

دلیل زرد شدن کاکتوس ها

زرد شدن کاکتوس ها ، یکی از بزرگترین دغدغه های علاقه مندان به کاکتوس است. در این مقاله میخواهیم در رابطه با دلیل زرد شدن کاکتوس ها و راه حل برای نجات کاکتوس ها به شما توضیح دهیم.کاکتوس ها به دلایل زیادی از جمله تغییرات فصل،دما و نور میتوانند تغییر رنگ بدهند و این تغییر رنگ میتواند به رنگ های قرمز، تیره و … باشد. ولی زرد شدن همه کاکتوس ها معمولا به یک دلیل اتفاق می افتد و آن هم از دست رفتن ریشه کاکتوس است.کاکتوس ها زمانی که ریشه خود را از دست میدهند، طبیعتا توانایی جذب مواد مغذی ندارند و همین باعث میشود از روند طبیعی خود خارج شوند و این موضوع را با تغییر رنگ خودشان به شما نشان میدهند

دلیل زرد شدن کاکتوس ها

از بین رفتن ریشه اصلی ترین دلیل زرد شدن کاکتوس ، به چند دلیل رخ میدهد که به آن ها میپردازیم:

1- آبیاری بی رویه با حجم زیاد مهمترین دلیل زرد شدن کاکتوس:

نکته ای که در رابطه با آبیاری کاکتوس ها وجود دارد این است که همیشه بعد از خشک شدن کامل خاک آبیاری را انجام دهید. ریشه کاکتوس ها به رطوبت زیاد حساس هستند و اگر این رطوبت به صورت مداوم وجود داشته باشد،میتواند باعث پوسیدگی ریشه شود

2- خاک نامناسب:

60 درصد از خاک کاکتوس را باید ماسه دوبارشور که هیچ خاکی ندارد،تشکیل دهد. اگر خاک کاکتوس زهکشی کافی را داشته باشد و آب را به راحتی از خود عبور دهد، میزان گندیدگی ریشه به شدت کاهش پیدا میکند.

3- قارچ ها:

سرعت رشد و به وجود آمدن قارچ ها در محیط هایی که دمای بالایی دارند،رطوبت بالایی دارند و همینطور گردش هوای پایینی دارند به شدت زیاد است. پس حتما در رابطه با محیطی که کاکتوس هایتان را در آن نگهداری میکنید دقت کنید.

4-آفات:

آفات همیشه دنبال فرصتی برای حمله به گیاهان و کاکتوس ها هستند. پس شما همیشه باید کاکتوس های خود را زیر نظر داشته باشید که درگیر آفات نشوند. آفاتی مثل شپشک ها به راحتی میتوانند وارد خاک کاکتوس های شما بشوند و ریشه را از بین ببرند.

بهتون پیشنهاد میکینم ویدیو راه نجات زرد شدن کاکتوس ها را از داخل گلخانه شهریارکاکتی مشاهده کنید تا بتونید کاکتوس هاتون را نجات بدید.

خب حالا که دلیل زرد شدن کاکتوس ها را متوجه شدید، ببینیم آیا راه نجاتی هم هست یا خیر؟

در این زمان معمولا با سه حالت مواجه میشویم:

1- کاکتوس ها زرد شده اند ولی نرم نشده اند:

در این صورت خیلی سریع گیاه را از خاک در می آوریم و ریشه را مورد بررسی قرار میدهیم. اگر ریشه دچار پوسیدگی شده بود، قسمت های پوسیده را جدا میکنیم و بعد از آن ریشه و گیاه را قارچکشی میکنیم و بعد از خشک شدن مجددا داخل خاک مناسب کاکتوس میکاریم.

2- کاکتوس زرد شده است و قسمتی از پایین گیاه نرم شده است:

در این حالت معمولا ریشه به طور کامل از بین رفته و از قسمت طوقه گیاه نرم و شل شده است. شما باید با یک تیغ استریل شده قسمت های نرم گیاه را برش بزنید و به طور کامل جدا کنید تا به جای سفت گیاه که اثری از گندیدگی و خرابی ندارد برسید. بعد از آن گیاه را قارچکشی میکنید و در جای سایه و دمای مطلوب قرار میدهید تا به طور کامل خشک شود و پینه ببندد. بعد از آن مجددا داخل خاک میکارید و کم کم به خاک رطوبت میدهید تا کاکتوستان شروع به ریشه زدن بکند.

3- کاکتوس به طور کامل نرم شده:

در این صورت وقتی شما گیاه را لمس میکنید،کاکتوس حالت لهیدگی دارد و از هم متلاشی میشود که در این حالت دیگه امیدی به زنده ماندن کاکتوس نیست و از بین میرود.

پیروز و موفق باشید
منبع: مجموعه شهریارکاکتی
کپی با ذکر منبع مجاز میباشد

نوشته های مشابه

۲ دیدگاه در “دلیل زرد شدن کاکتوس ها و راه نجات آنها

  1. Yegane گفت:

    ممنون از مطالب مفیدتون😍سایتتون عالیه موفق باشید

    1. شهریارکاکتی گفت:

      با سلام . شما لطف دارین . ممنونم از نظرتون 😍😍

دیدگاهتان را بنویسید